Het grote schijfremmentopic
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16460
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Het is voor sommigen hier toch echt verschrikkelijk moeilijk om hun mening, die ondertussen echt niets meer bijbrengt aan dit topic, niet elke pagina opnieuw te ventileren..
Om te antwoorden op de vraag van japiecarbon.
Een Trek Domane SLR frame weegt, volgens opgave in 56 cm - 1,78 kg, de disc variant van dit frame weegt in 56 cm - 1,90 kg, dat maakt 120 gram.
Het verschil tussen de Sram Etap (1960 gr,) en de Sram Etap Hrd (2361 gr) is volgens tests 401 gram.
Geen idee of daar alle kabels zijn bijgeteld, maar het verschil tussen een remkabel bestaande uit buitenkabel met binnenkabel of een hydraulische leiding met wat olie zal verwaarloosbaar zijn.
Een vergelijkbare wielset Bontrager Aeolus XXX6TLR weegt voor velgrem 835g + 695g = 1530 gram en voor centerlock discs 845g + 730g = 1575 gram.
De Disc wielset is dus 45 gram zwaarder, deze heeft zowel voor als achter 24 spaken terwijl dit voor de velgremset 24 achter en 18 spaken voor is.
Ik heb een Trek Domane SLR met Sram Etap HRD en Bontrager Aeolus XXX6 wielset.
Mocht ik dezelfde fiets zonder discs hebben aangeschaft was deze 120 + 401 + 45 = 566 gram lichter geweest.
Behoudens dat deze duurder is, is deze ook nog eens zwaarder. Beide zijn objectieve criteria en dat wist ik bij aanschaf. Maar eens je betaald hebt is het "duurder" zijn van iets redelijk snel vergeten.
Dat hydraulische discs lichter te bedienen zijn daar is denk ik ook iedereen het over eens.
Op mijn fiets kunnen in de zomer zowel 25 mm banden als dat ik in de winter met 32 mm banden rijd.
Er steken nu zelfs continental cyclocross speed banden in 35 mm onder waarmee ik vorige week nog 2 gravelritten heb gereden.
Maar zoals eerder geschreven, iedereen moet vooral kopen waar hij/zij zich goed bij voelt.
En voor wie bang is dat er geen velgremmen meer te koop zullen zijn, niet bang zijn, ik ben er van overtuigd dat de industrie al lang weer iets nieuws zal gevonden hebben nog voor er geen velgremmen meer verkocht zullen worden, als dat al ooit het geval zal zijn.
Ter info: Je kan nu nog steeds nieuwe onderdelen komen voor velocipedes
Edit: gewichtsverschil frame aangepast, rekenfoutje
Om te antwoorden op de vraag van japiecarbon.
Een Trek Domane SLR frame weegt, volgens opgave in 56 cm - 1,78 kg, de disc variant van dit frame weegt in 56 cm - 1,90 kg, dat maakt 120 gram.
Het verschil tussen de Sram Etap (1960 gr,) en de Sram Etap Hrd (2361 gr) is volgens tests 401 gram.
Geen idee of daar alle kabels zijn bijgeteld, maar het verschil tussen een remkabel bestaande uit buitenkabel met binnenkabel of een hydraulische leiding met wat olie zal verwaarloosbaar zijn.
Een vergelijkbare wielset Bontrager Aeolus XXX6TLR weegt voor velgrem 835g + 695g = 1530 gram en voor centerlock discs 845g + 730g = 1575 gram.
De Disc wielset is dus 45 gram zwaarder, deze heeft zowel voor als achter 24 spaken terwijl dit voor de velgremset 24 achter en 18 spaken voor is.
Ik heb een Trek Domane SLR met Sram Etap HRD en Bontrager Aeolus XXX6 wielset.
Mocht ik dezelfde fiets zonder discs hebben aangeschaft was deze 120 + 401 + 45 = 566 gram lichter geweest.
Behoudens dat deze duurder is, is deze ook nog eens zwaarder. Beide zijn objectieve criteria en dat wist ik bij aanschaf. Maar eens je betaald hebt is het "duurder" zijn van iets redelijk snel vergeten.
Dat hydraulische discs lichter te bedienen zijn daar is denk ik ook iedereen het over eens.
Op mijn fiets kunnen in de zomer zowel 25 mm banden als dat ik in de winter met 32 mm banden rijd.
Er steken nu zelfs continental cyclocross speed banden in 35 mm onder waarmee ik vorige week nog 2 gravelritten heb gereden.
Maar zoals eerder geschreven, iedereen moet vooral kopen waar hij/zij zich goed bij voelt.
En voor wie bang is dat er geen velgremmen meer te koop zullen zijn, niet bang zijn, ik ben er van overtuigd dat de industrie al lang weer iets nieuws zal gevonden hebben nog voor er geen velgremmen meer verkocht zullen worden, als dat al ooit het geval zal zijn.
Ter info: Je kan nu nog steeds nieuwe onderdelen komen voor velocipedes
Edit: gewichtsverschil frame aangepast, rekenfoutje
Laatst gewijzigd door Lcsmet op 25 sep 2018 00:17, 2 keer totaal gewijzigd.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Ik vond het ook een raar idee; de remkracht heb je niet nodig, het is zwaarder, minder aerodynamisch en het ziet er niet mooi uit.
Echter ben ik de laatste weken toch gaan twijfelen, gezien ik een recreant ben en van de bovengenoemde nadelen eigenlijk alleen het esthetische aspect een echte rol speelt.
Waar het tegen op weegt is het gedoe met wegslijtende remvlakken, en om de zoveel tijd voor een paar honderd euro een nieuwe velg in moeten laten spaken bij een wiel wat verder nog helemaal in orde is.
Ik begrijp het dilemma als men een nieuwe fiets wil kopen. Dan komen er toch overwegingen naar boven drijven wat keuze betreft.
Wel of niet schijfremmen en wat als ik toch voor velgremmen kies. Hoelang zijn dan nog onderdelen verkrijgbaar. Zeker als het om een dure fiets gaat.
Tja dat gewicht wordt dan een soort van excuus.
Wel of niet schijfremmen en wat als ik toch voor velgremmen kies. Hoelang zijn dan nog onderdelen verkrijgbaar. Zeker als het om een dure fiets gaat.
Tja dat gewicht wordt dan een soort van excuus.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
Gewicht was voor mij toch echt wel een fijne bijkomstigheid. naast het feit dat ik ook in de bergen zonder schijfremmen af kan (ik denk dat de daalcapactiteiten een stukje belangrijker zijn dan de remmen), en wat veel belangrijker was, het terugzetten van het achterwiel.Einstein schreef: ↑24 sep 2018 09:34 Ik begrijp het dilemma als men een nieuwe fiets wil kopen. Dan komen er toch overwegingen naar boven drijven wat keuze betreft.
Wel of niet schijfremmen en wat als ik toch voor velgremmen kies. Hoelang zijn dan nog onderdelen verkrijgbaar. Zeker als het om een dure fiets gaat.
Tja dat gewicht wordt dan een soort van excuus.
p.s. Stel je niet veel voor van mijn daalcapaciteiten, maar die worden ook niet beter met schijfremmen.
Volgende keer de LEIDINGEN inkorten.wasbeer2006 schreef: ↑23 sep 2018 11:20
Ik heb begin dit jaar zelf de zoveelste fiets met schijven in elkaar geschroefd. een keer kabelf inkorten, ontluchten. Klauw goed afstellen op de schijf en ik heb er al 5000km niets meer aan gedaan, behalve pas de achterblokken iets meer naar binnen gezet omdat ze op de helft waren, maar dat kost 2 minuten.
Ik ben van alu met velgrem naar carbon met schijfrem gegaan, en heb nu een lichtere fiets.
Het is maar hoe je het bekijkt.
Maar laat eenieder lekker zelf kiezen.
Al dat gedoe over ditjes en datjes.
Een fiets opgebouwd naar jouw wensen rijd altijd beter
Het is maar hoe je het bekijkt.
Maar laat eenieder lekker zelf kiezen.
Al dat gedoe over ditjes en datjes.
Een fiets opgebouwd naar jouw wensen rijd altijd beter
Apex Aerodyne Ultegra Di2 - Scope R5 disc
Canyon Grizl 7 Suspension - Quasar QS45 disc
Canyon Grizl 7 Suspension - Quasar QS45 disc
-
- Forum-lid
- Berichten: 1277
- Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
- Locatie: Enschede
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16460
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Oeps, bedankt en aangepast.Swedish Chef schreef: ↑24 sep 2018 21:46Ik wil niet de wijsneus uithangen, maar je hebt het verschil 100 gr te groot ingeschat, het is slechts 120 gram.
Had ik dan toch mijn rekenmachine moeten gebruiken.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6210
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Het is inderdaad maar hoe je het bekijkt...
Ik heb een mooie stalen Wind met schijfremmen, als ik die zou inruilen voor een carbon met velgrem, heb ik een lichtere fiets op zeker. Sterker nog, mijn alu canyon met velgrem is al lichter. Het is maar hoe je het bekijkt....
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Ik ging van een carbon Giant/Sram Red non disc/carbon tubes wielen naar een frame van staal, Rival disc en een 32 spaaks alu wielset.
Van 6.5 tegenover 10.4 kg. En toch reed mijn eerste WiND vele malen beter!
Even om aan te geven dat gewicht lang niet alles zegt. Het is inderdaad maar wat je wilt.
Als je je keuze laat afhangen van het gewicht van 1 vol bidonnetje.... Moet je je maar aanmelden bij WeightWeenies.
Van 6.5 tegenover 10.4 kg. En toch reed mijn eerste WiND vele malen beter!
Even om aan te geven dat gewicht lang niet alles zegt. Het is inderdaad maar wat je wilt.
Als je je keuze laat afhangen van het gewicht van 1 vol bidonnetje.... Moet je je maar aanmelden bij WeightWeenies.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 39947
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Hier ben ik het volledig mee eens. De veel lichtere S-works SL3 was voor mij brandhout vergeleken met de 500gr zwaardere Dogma. Dat was in alle opzichten de fijnere fiets, die SL3 heb ik met lelijk verlies verkocht.
Less is bore