Stilste moderne groep?
Voor een stalen fiets die ik naar specificatie laat bouwen, zit ik me af te vragen wat voor groep het best bij me past. Ik heb op m'n carbon racer een R8000 groep, die ik nogal luidruchtig vind. Op m'n gravelracer zit een Tiagra 4700 die ik eigenlijk best prima vind (in ieder geval stiller dan de 8000), maar om nou een Tiagra op een (toch best dure) maatfiets te zetten, dat is ook weer zo wat.
105 R7000 zou kunnen, maar het zou me niks verbazen als die net zoveel herrie maakt als de R8000. Aan de andere kant, met dunne stalen buizen hoor je al veel minder dan op dat oversized carbon.
Of wat te denken van een 6800 groep? Dat is ook nog allemaal vrij goed verkrijgbaar toch?
105 R7000 zou kunnen, maar het zou me niks verbazen als die net zoveel herrie maakt als de R8000. Aan de andere kant, met dunne stalen buizen hoor je al veel minder dan op dat oversized carbon.
Of wat te denken van een 6800 groep? Dat is ook nog allemaal vrij goed verkrijgbaar toch?
Sram red Etap & Kforce WE zijn vrijwel geluidsloos... Maar dat kost wel wat. Verder zijn de meeste MTB derailleurs ook vrij stil. Maar zelf ben ik van mening dat als je je slijtage onderdelen goed onderhoud je schakel acties in principe niet veel geluid maken. (moet alles wel goed afgesteld zijn)
Op een mooie stalen fiets past wat mij betreft het mooist een verchroomde groepset. Campa heeft volgens mij wel wat sets. En mijn Veloce groepset is redelijk stil, stiller als de Shimano groepsetten waar toergenoten mee rijden naar mijn beleving.
-
- Forum-lid
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 17 mei 2018 12:12
Ik zou voor electrisch schakelen gaan dit is minimaal de norm anno 2018 ,
Mijn R8000 hoor je bijna niet, heb hem ook op een carbon frame zitten. Hij is bij mij wel super loodrecht afgesteld en ik poets hem regelmatig. Ik begrijp echt niet waarom je een instap tiagra overweegt boven een high-end ultegra omdat die minder geluid maakt? In dat geval adviseer ik een sora of claris groep, dan heb je wat.
En dat e-schakelen de norm is op dit moment, vind ik echt complete onzin. Net zoals iedereen naar schijfremmen over "moet". Ook geen blijvertje. Gewoon wachten op een paar amputaties in het peloton en dan is het afgelopen.
En over normen gesproken, leg eens uit waarom je naar een stalen fiets wil. Ik neem aan omdat je van vintage houdt? Zet er dan ook een vintage groep op zou ik zeggen.
En dat e-schakelen de norm is op dit moment, vind ik echt complete onzin. Net zoals iedereen naar schijfremmen over "moet". Ook geen blijvertje. Gewoon wachten op een paar amputaties in het peloton en dan is het afgelopen.
En over normen gesproken, leg eens uit waarom je naar een stalen fiets wil. Ik neem aan omdat je van vintage houdt? Zet er dan ook een vintage groep op zou ik zeggen.
Waarom is mechanisch eenvoudiger dan elektronisch te onderhouden?chrissiewizzie schreef: ↑26 sep 2018 22:48 De norm is nog steeds mechanisch als je uitgaat van wat het meest verkocht wordt. Mechanisch blijft eenvoudiger te onderhouden.
Op staal is een groep zoals je aangeeft over het algemeen vrij stil, dus kies vooral wat je mooi vindt.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
Goed idee. Ik ga voor Sora.rovar schreef: ↑26 sep 2018 23:04 Mijn R8000 hoor je bijna niet, heb hem ook op een carbon frame zitten. Hij is bij mij wel super loodrecht afgesteld en ik poets hem regelmatig. Ik begrijp echt niet waarom je een instap tiagra overweegt boven een high-end ultegra omdat die minder geluid maakt? In dat geval adviseer ik een sora of claris groep, dan heb je wat.
En dat e-schakelen de norm is op dit moment, vind ik echt complete onzin. Net zoals iedereen naar schijfremmen over "moet". Ook geen blijvertje. Gewoon wachten op een paar amputaties in het peloton en dan is het afgelopen.
En over normen gesproken, leg eens uit waarom je naar een stalen fiets wil. Ik neem aan omdat je van vintage houdt? Zet er dan ook een vintage groep op zou ik zeggen.
En ik hou van staal omdat het lekker zwaar is. En omdat het kan roesten.
Ik zie trouwens dat Campa die Veloce groep heeft 'geoptimaliseerd met 11 speed technieken'. Maar het is me niet helemaal duidelijk of die groep nu echt nog wordt gemaakt of dat er alleen nog reserve-onderdelen worden verkocht.