Het grote domme vragen topic
Ik vind dit alles zeer verhelderend. Dit jaar begonnen met wielrennen. In mijn groep jonge gasten die me er links en rechts uitfietsen met hun slanke lijven. Maar... freewheelend in de afdaling ga ik ALTIJD veel sneller dan die lichte jongens. Nu weet ik waardoor.
En dan nu de praktijk. Ik, zo'n 85 kg tegen mw. senior van 48 kg. Terwijl mijn snelheid op een afdeling van zo'n 8% oploopt naar 70+ zonder trappen, komt mw. senior amper aan 65 mét trappen. Eigenlijk wat Marin30 ook al constateert. En mw. senior is veel meer aero dan ik.
F*a is grotendeels 0. Eenmaal op snelheid is er geen netto kracht, dus het is geen dynamisch probleem. dv/dt is 0.53x11 schreef: ↑10 okt 2018 20:50 Je conclusie is zeker waar, maar neem nu die renner uit het voorbeeld van een paar pagina's, terug die een bidon met lood meeneemt. Volgens jou zou dat niet uitmaken, volgens de fysica wel...
Edit: voor de wiskunde nerds: we hebben het hier feitelijk over een vrij recht toe recht aan eerste orde differentiaalvergelijking, die weliswaar analytisch (door mij althans) niet heel makkelijk op te lossen is, maar waarin je meteen ziet dat massa wel degelijk een rol speelt. Immers, één van de drie termen is onafhankelijk van massa
De krachtenbalans wordt dan:
M*g*sin(theta)=C_r*M*g*sin(theta)+k*A*v^2
C_r is de rolweerstand coefficient, theta de hoek (niet percentage), M massa, g valversnelling, k een constante (aerodynamische vorm, luchtdichtheid etc) en v de snelheid.
Als we dit oplossen voor v krijgen we:
v=sqrt( (1-C_r)/k*M/A*g*sin(theta)))
Met alle constanten op een hoop krijg je dan:
v= sqrt(K*M/A)
De topsnelheid hangt dus af van de verhouding M/A.
Massa gaat met het volume dus M~r^3
A gaat als r^2, dus A gaat als M^(2/3)
v=K_2*sqrt(M/M^(2/3))=K_2*M^1/6
Dat betekent dus dat de topsnelheid wel degelijk toeneemt als men zwaarder wordt. Nu is het snelheidsverschil tussen 80 en 90 kg klein namelijk (90/80)^(1/6)=1.02, dus 2% sneller!
De non steady state is niet zo simpel, je krijgt een differentiaal vergelijking zoals: dv/dt=K+C*v^2. Deze is niet lineair en ik wil nu naar bed dus wolfram alpha geeft me het snelle antwoord dat de snelheid gaat als de tanh(t) in het geval dat je niet trapt en vanuit stilstand een helling af rolt. Maar dit is geheel irrelevant voor de discussie.
Edit: met 85 en 48 Kg verwacht ik dus een snelheidsverschil van (85/48)^(1/6) oftewel is de zwaardere renner 10% sneller. Beide met een fiets en bepakking van 10kg wordt dit 8.5%.
De statische situatie is inderdaad heel simpel op te lossen. Maar omdat Karl het steeds over versnellen heeft (in een vacuum is er nooit sprake van een statische situatie) heb ik de bewegingsvergelijking ook opgeschreven (overigens zonder rekening te houden met schaling of rolweerstand)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
En als de lichtste van de twee wielrenners een dame is op een racefiets met een specifieke dames geometrie? Maakt dat dan nog uit?
En dan Jans tegen meneer Jans. Zelfde gewicht. (56 kg) Jans daalt sneller af, als het niet over een relatief rechte weg gaat. Jans is veel kleiner. Lager zwaartepunt de oplossing??senior schreef: ↑10 okt 2018 23:19 En dan nu de praktijk. Ik, zo'n 85 kg tegen mw. senior van 48 kg. Terwijl mijn snelheid op een afdeling van zo'n 8% oploopt naar 70+ zonder trappen, komt mw. senior amper aan 65 mét trappen. Eigenlijk wat Marin30 ook al constateert. En mw. senior is veel meer aero dan ik.
Je stuur en remkunsten.Jans schreef: ↑11 okt 2018 10:22En dan Jans tegen meneer Jans. Zelfde gewicht. (56 kg) Jans daalt sneller af, als het niet over een relatief rechte weg gaat. Jans is veel kleiner. Lager zwaartepunt de oplossing??senior schreef: ↑10 okt 2018 23:19 En dan nu de praktijk. Ik, zo'n 85 kg tegen mw. senior van 48 kg. Terwijl mijn snelheid op een afdeling van zo'n 8% oploopt naar 70+ zonder trappen, komt mw. senior amper aan 65 mét trappen. Eigenlijk wat Marin30 ook al constateert. En mw. senior is veel meer aero dan ik.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.