Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

zithouding

joko
Forum-lid

Gebruikersavatar joko 20 mar 2010 00:35

Hij is al vaker langs gekomen, maar toch.

Ik ben vorig jaar begonnen met fietsen en heb daarvoor een nieuwe racefiets gekocht bij de plaatselijke fm. Ik ben daar opgemeten en aan de hand van mijn maten zou een racefiets worden samengesteld.

Ik ben 1.58 en heb een racefiets maat 44.
Ik heb zelf een beetje met het zadel zitten schuiven en nu werd mij verteld dat het zadel wellicht iets te ver naar voren stond. Vanavond dus even het zadel wat naar achteren bijgesteld en het zat inderdaad een stuk beter. So far, so good.

Gelijk maar even op de Taxc gefietst, maar nu lijkt het stuur zo ver weg te zitten; ik vind het heerlijk om met de handen op de remgrepen te fietsen, maar ik kan dit nu (met de nieuwe zadelstand) alleen met volledig gestrekte armen. zodra ik ze wat buig, voel ik mijn rug.

Kan het zijn dat mijn stuurpen wat te lang is, of is het normaal dat mijn armen in die specifieke houding gestrekt zijn. Het fietst niet lekker in ieder geval.

dvangennip
Forum-lid
Contact

dvangennip 20 mar 2010 13:21

Je armen zouden net een beetje gebogen moeten zijn, zowel op de remgrepen als onderin de beugel. Plaats eens een foto van jezelf op de fiets, misschien dat iemand er dan wat meer van kan zeggen. Het kan misschien ook zijn dat je rug moeten wennen aan de houding.

joko
Forum-lid

Gebruikersavatar joko 29 mar 2010 23:00

dvangennip schreef:Je armen zouden net een beetje gebogen moeten zijn, zowel op de remgrepen als onderin de beugel. Plaats eens een foto van jezelf op de fiets, misschien dat iemand er dan wat meer van kan zeggen. Het kan misschien ook zijn dat je rug moeten wennen aan de houding.

Het heeft even moeten duren, maar hier eindelijk een foto (arm- en beenwarmers omdat ik net van buiten kom).
In deze houding heb ik zelf dus het idee dat de remgrepen te ver weg zitten.

[img=http://94.100.118.219/914100001-9141500 ... _coFn.jpeg]

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 29 mar 2010 23:05

Misschien de stuurpen omkeren? Of toch een iets kortere pen?
Ik moet zeggen dat ik van 54cm horizontale buis + 9cm stuurpen naar 54cm + 12cm stuurpen ben gegaan, met behoud van stuurhoogte, op een jaar of 3 tijd. Dus ik denk dat er wel 'rek' inzit na een tijd. Maar als het nu niet comfortabel fietst, zou ik er toch nu wat aan doen, tot je eventueel je huidige pen kan terugzetten of weer naar omlaag kan keren.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

jell-ee
Forum-lid

jell-ee 29 mar 2010 23:07

Het lijkt mij inderdaad ook iets aan de lange kant. Maar het is natuurlijk ook maar net wat je prettig vind. Ik zit zelf liever lekker kort op me stuur, het is niet zo dat iedereen van dezelfde lichaamsverhouding dezelfde afstelling prettig vind.

Je zou evt. een kortere stuurpen kunnen monteren of de huidig omdraaien(schuin omhoog).
(opde foto lijkt het alsof je zadel nog wel wat de hoogte in kan!)

edit; de zwarte plaatste tijdens mijn typen;)

chassepatate
Forum-lid

Gebruikersavatar chassepatate 29 mar 2010 23:52

Ik vind dat je juist wel goed op de fiets zit zo, misschien moet je even aan de nieuwe positie wennen. Je kan ook proberen om je shifters, of je stuur een klein stukje te draaien, soms maakt een paar mm een wereld van verschil...

dex
Forum-lid

dex 30 mar 2010 02:39

Het fietst niet lekker in ieder geval.
Ik denk dat dit het belangrijkste gegeven is voor jou. Alle theoriën gaan ten onder als jij vindt dat dit niet lekker fiets. Ik zou op safe gaan, en gewoon een kortere stuurpen monteren. Hierdoor fiets je weer lekker, en als je de huidge pen bewaard, dan zou het maar zo kunnen zijn dat je over een jaar terug kunt naar de originele setup....

foosho
Forum-lid

foosho 30 mar 2010 02:56

Je hebt de shifters nogal bij de hoorns vast waardoor je ook wat langer zit.

Vergelijk:
[img=http://reviews.roadbikereview.com/files ... yellow.jpg]

joko
Forum-lid

Gebruikersavatar joko 30 mar 2010 08:50

Bedankt voor de reacties!

De stuurpen omkeren vind ik eerlijk gezegd geen gezicht, het oog wil ook wat....;-)
Zou het mogelijk zijn om de stuurpen bij de FM te ruilen, deze heeft mij tenslotte opgemeten. Ik zeg niet direct dat de FM dit fout heeft gedaan, maar ik ben al jaren uitgegroeid en wellicht is het daarom onnodig om de huidige stuurpen weer over een aantal jaren te gebruiken.

@ foosho: ik heb de shifters ook vaak vast zoals op jouw afbeelding is te zien, maar dan nog fietst het niet erg lekker

morti
Forum-lid

morti 30 mar 2010 09:09

Staat je zadel een 12 cm van achter je zadel tot midde zadelpen ?Dan staat je zadel ongeveeg juist en dan pas je stuur veranderen. Je kan ook je stuur een 6° omhoog kanteleen dat scheeld ook

serbak
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar serbak 30 mar 2010 09:43

Je hebt je shifters wel wat raar vast. Niet alleen moet je zo nog meer strekken maar als je onverwachts door een gat fietst dan schiet je over je stuur heen.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 mar 2010 11:23

De hoogte van 't stuur ziet er prima uit. Je geeft zelf aan dat de shifters voor je gevoel te ver weg zitten. Gezien het feit dat je zeker niet te kort zit, zou ik een centimeter kortere stuurpen proberen of (wat de voorkeur heeft wat mij betreft) een compact stuur monteren. Een stuur met een kleine reach van ong 70 mm en een kleine drop (125-130 mm).
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie