Helemaal mee eens hoor , maar ik denk dat in de beleving van veel andere weggebruikers groepjes toerfietsers als sportende wielrenners worden gezien. Vooral omdat een leek qua uitdossing het verschil niet ziet. Daarom denk ik dat het nuttig is daar eens over na te denken.baron062 schreef: ↑12 okt 2018 19:26 Wedstrijdsport moet je inderdaad gewoon op een afgesloten parkoers doen. Maar ik stel zelf een groepje toerfietser gelijk aan een groep wandelaars, of nordic walkers. Als we die groepen, onder het motto gelijk monniken, gelijke kappen, ook de toegang tot de openbare weg ontzeggen is het hek van de dam.
Wielrenners in de Media (Geenstijl)
'Training' is wat dat betreft een mooie: Ik zag bij de lokale wielervereniging op de woensdagavonden allerlei gasten bij de 'speedtoer' rijden (met 40kmu over een zorgvuldig uitgekozen parcours, maar niet zonder gevaar voor anderen) die je nooit bij de clubwedstrijdjes zag. Een gedeelte van het 'probleem' van de echte koersende mannen op de openbare weg zit weer bij dat verenigingen die gasten gewoon niet naar de wielerparcoursen weet te halen (en bijbehorend het effect dat de 'trimmers' op het niveau van Amateurs B van jaren terug zijn en er dus een enorme drempel is voor beginners om bij de parcoursen aan te sluiten).
Beetje een domme stelling. Want voetballen en tennissen kan op een afgebakend speelveld. Voor fietsen heb je nu eenmaal ruimte nodig. Een afgesloten wielerbaan is een optie. Maar die zijn er maar beperkt (zeker in het Noorden) en ook niet altijd beschikbaar. En rondjes fietsen op een wielerbaan is ook nog eens dodelijk saai als het alleen maar training is. Mijn fietsritten zijn overwegend woon/werk ritten op de racefiets ik fiets altijd solo en dat zou dan ineens niet meer mogen?! Sorry maar fietsen in de openbare ruimte is een gegeven dat al sinds de uitvinding van de fiets een gewoonte is. Het type fiets is nooit de discussie geweest.
Het grote probleem is en blijft het fietsen in groepen. Een veiligheid issue voor de fietsers zelf (relatief veel valpartijen) en overlast voor anderen, deels door de grote van de groep en deels door het “opjaag” effect wat de groep geeft.
Gelukkig ruimen de groepen nu de herfst en winter aanbreekt zichzelf weer op. In deze periode zijn er ook geen dumpert filmpjes meer. En ook minder agressie.
Het grote probleem is en blijft het fietsen in groepen. Een veiligheid issue voor de fietsers zelf (relatief veel valpartijen) en overlast voor anderen, deels door de grote van de groep en deels door het “opjaag” effect wat de groep geeft.
Gelukkig ruimen de groepen nu de herfst en winter aanbreekt zichzelf weer op. In deze periode zijn er ook geen dumpert filmpjes meer. En ook minder agressie.
Gisteren onderweg:
Ik sta te wachten bij een kruising om over te steken. Er staan stoplichten, maar die zijn uit. Het is wel een kruising waar ik voorrang moet geven (haaientanden). Naast me (rechtsvan me staat een oudere dame op een e-bike) Zij steekt de weg al over als er nog verkeer van rechts nadert, ik blijf even stil staan. Ze wacht even op de middenberm. Als de auto van rechts is gepasseerd gaan we beide fietsen. Zij steekt de kruising kaarsrecht over, steekt daarna haar hand naar links uit en slaat haaks linksaf. Ik dacht dat ze rechtdoor zou gaan en was van plan om haar links te passeren. Bij haar naar linksaf slaan, kijkt ze niet achterom. Ik moet even remmen en mopper een beetje.
Haar reactie (en die vind ik typisch): "Maar, ik stak mijn hand toch uit!"
Dit soort gedrag zie ik niet voor het eerst. Mensen kijken niet, steken hun hand uit en gaan vervolgens die kant op. En het lijkt er op dat ze oprecht denken dat ze daarmee goed bezig zijn, want ze steken immers hun hand uit. En dan heb je direct voorrang of zo
Ik sta te wachten bij een kruising om over te steken. Er staan stoplichten, maar die zijn uit. Het is wel een kruising waar ik voorrang moet geven (haaientanden). Naast me (rechtsvan me staat een oudere dame op een e-bike) Zij steekt de weg al over als er nog verkeer van rechts nadert, ik blijf even stil staan. Ze wacht even op de middenberm. Als de auto van rechts is gepasseerd gaan we beide fietsen. Zij steekt de kruising kaarsrecht over, steekt daarna haar hand naar links uit en slaat haaks linksaf. Ik dacht dat ze rechtdoor zou gaan en was van plan om haar links te passeren. Bij haar naar linksaf slaan, kijkt ze niet achterom. Ik moet even remmen en mopper een beetje.
Haar reactie (en die vind ik typisch): "Maar, ik stak mijn hand toch uit!"
Dit soort gedrag zie ik niet voor het eerst. Mensen kijken niet, steken hun hand uit en gaan vervolgens die kant op. En het lijkt er op dat ze oprecht denken dat ze daarmee goed bezig zijn, want ze steken immers hun hand uit. En dan heb je direct voorrang of zo
Live fast; die young. mijn blog
Dat is hetzelfde type dat op de snelweg het knipperlicht uitzet zonder te kijken en blijkbaar verwacht dat het verkeer links op magische wijze oplost ofzo. Ik krijg keer op keer een hartverzakking van die lui.
Wat betreft op de openbare weg trainen. Natuurlijk kan dat. Ook met hoge snelheid. Je moet alleen een beetje nadenken waar je dat doet. En met hoeveel...
Wat betreft op de openbare weg trainen. Natuurlijk kan dat. Ook met hoge snelheid. Je moet alleen een beetje nadenken waar je dat doet. En met hoeveel...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Irritant inderdaad, met knippertje of een hand ook maar direct de koerswijziging inzetten en afdwingen.
En ik snap de situatie Rob, als alles erop lijkt dat ze rechtdoor gaat. En bij een kruispunt fietsen mensen elkaar constant voorbij bij het optrekken. Maar op de meet genomen is inhalen op een kruispunt altijd riskant. (idem bij zijwegen naar links).
En ik snap de situatie Rob, als alles erop lijkt dat ze rechtdoor gaat. En bij een kruispunt fietsen mensen elkaar constant voorbij bij het optrekken. Maar op de meet genomen is inhalen op een kruispunt altijd riskant. (idem bij zijwegen naar links).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Ik zou het mooi vinden als we al dit soort situaties kunnen vertalen naar hoe 'wij' hier beter mee om kunnen gaan en dus niet eindigen met een wijzend vingertje (want dat gebeurt al genoeg).
Inhalen op een kruispunt of kruising is gewoon risicovol, dat vergeten we als fietsers vaak. Ik vrees dat dat ook gewoon bij anticiperen hoort.
Inhalen op een kruispunt of kruising is gewoon risicovol, dat vergeten we als fietsers vaak. Ik vrees dat dat ook gewoon bij anticiperen hoort.
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
Is helemaal waar. Is bij auto;s ook een geval waarbij de verzekering altijd beide auto's voor eigen schade laat opdraaien. Hier bij mij op het werk al meerdere keren gebeurt. Auto wil linksaf slaan, maar wordt ingehaald tijdens linksaf slaan. Snap het niet, maar het gebeurt hier ieder jaar een paar keer en altijd is het ieder eigen schade betalen. Afdraaien zonder te spiegelen mag niet en inhalen op een kruising mag wel, maar is wel een risicovolle onderneming.wouterf schreef: ↑16 okt 2018 11:32 Ik zou het mooi vinden als we al dit soort situaties kunnen vertalen naar hoe 'wij' hier beter mee om kunnen gaan en dus niet eindigen met een wijzend vingertje (want dat gebeurt al genoeg).
Inhalen op een kruispunt of kruising is gewoon risicovol, dat vergeten we als fietsers vaak. Ik vrees dat dat ook gewoon bij anticiperen hoort.
Met de fiets probeer ik te voorkomen iemand anders in te halen waar die linksaf zou kunnen, gewoon, omdat ik het risico niet wil lopen dat ze zomaar afdraaien,
Ach, ik zeg ook maar wat
+1 dat is de eerste verstandige opmerking sinds langetijd.
Als ik naar me zelf kijk heeft het toch vooral met leeftijd te maken, nu denk ik wat een randdebiel was ik toen ik 25 was met mn golfje…. dat is tegenwoordig al een stuk beter, allen de snelheid in nog een dingetje.
Dat zelfde heb ik met fietsen 10jr geleden kon het niet hard genoeg, nu denk ik zondag met mn groepje man man man moet dat nu zo hard door een dorpscentrum.
Ik accepteer ook wat makkelijk de fouten van andere maak ze uiteindelijk ook zelf wel eens.