Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Racefiets ombouwen naar Bike Pack fiets (?)

markoning
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 sep 2014 13:54

markoning 12 nov 2018 21:25

Dank voor alle adviezen!

Mijn gevoel zegt me dat de Canyon niet echt super geschikt is. Ironisch gezien is dus eigenlijk een stalen ros van 20 jaar oud geschikter zijn dan deze (nog prima) Canyon koerser. Bijzonder ;-)

Met in mijn achterhoofd hebbende wat ik nog aan de Canyon zou moeten verspijkeren (Wielen, remmen, banden, crankstel, etc), kan ik hem beter van de hand doen en van de opbrengsten een mooie oude Stalen Ros scoren waarvan ik wel wat zeker ben dat het frame en de wielen sterk genoeg zijn, en dan er nog wat aan verspijkeren. Zelfde kosten, iets meer zekerheid. En meteen een winterprojectje te pakken.
wouterf schreef: 12 nov 2018 18:08 Wat voor tocht wil je eigenlijk gaan maken?
Goede vraag. Ik zou wel graag met kamperen erbij doen. Voor een "hoteltocht" zou ik prima mijn huidige koersfiets kunnen pakken en er een backloader op doen. Al regelmatig gedaan voor meerdaagse tochten. Het echte bepakken, kamperen. Dat lijkt me gaaf. Of ik direct het Europese Hooggebegte in wil duiken? Denk het niet. Maar rustig beginnen in tamelijk heuvellig gebied (al is het naar Belgie en terug) lijkt me top om mee te beginnen.

Wat denken jullie? Slimme zet om met iets "vers" te beginnen?

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6144
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 12 nov 2018 21:38

markoning schreef: 12 nov 2018 21:25 Met in mijn achterhoofd hebbende wat ik nog aan de Canyon zou moeten verspijkeren (Wielen, remmen, banden, crankstel, etc), kan ik hem beter van de hand doen en van de opbrengsten een mooie oude Stalen Ros
Je hoeft natuurlijk niet met een 20 jaar oud frame te beginnen. Je kunt ook een nieuwe race bagage fiets kopen. De gravel racer is hier vaak een goede basis voor.


En over:
markoning schreef: 12 nov 2018 21:25.....Of ik direct het Europese Hooggebegte in wil duiken? Denk het niet. Maar rustig beginnen in tamelijk heuvellig gebied (al is het naar Belgie en terug) lijkt me top om mee te beginnen.
Ik heb deze zomer voor het eerst met gekampeerd met fiets en tent. Dolle pret. Ik had al eerder veel hotel en fiets bagage reizen gedaan, maar nu dus ook met tent erbij. Ik was niet te moeilijk in de Ardeche begonnen maart al snel vond ik de klimmen te gemakkelijk. Dit was het gevolg:
Afbeelding
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 12 nov 2018 21:46

Hoeveel gewicht heb je daar mee Rob? Ziet er uit alsof dat nog wel te behappen zou kunnen zijn met zo'n Roadlite? Eventueel het eea verplaatsen naar een frametas in de main triangle.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6144
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 12 nov 2018 21:58

Ik heb het niet meer exact gewogen, maar ik gok op een kg of 12. De fiets zelf is een kg of 11. Een gravelracer uit de tijd dat dat woord nog moest worden uitgevonden. Deze fiets heeft wel nokken voor een drager
Live fast; die young. mijn blog

markoning
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 sep 2014 13:54

markoning 12 nov 2018 22:34

rob74 schreef: 12 nov 2018 21:38
markoning schreef: 12 nov 2018 21:25 Met in mijn achterhoofd hebbende wat ik nog aan de Canyon zou moeten verspijkeren (Wielen, remmen, banden, crankstel, etc), kan ik hem beter van de hand doen en van de opbrengsten een mooie oude Stalen Ros
Je hoeft natuurlijk niet met een 20 jaar oud frame te beginnen. Je kunt ook een nieuwe race bagage fiets kopen. De gravel racer is hier vaak een goede basis voor.
Nee okee. Het is ook niet de bedoeling meteen op een barrel te gaan rijden. Een nieuwe fiets is ook niet echt mijn idee, budgettechnisch.

amclassic-fan schreef: 12 nov 2018 17:57 Dan vind ik persoonlijk een Tubus Fly met bevestiging om de snelspanner een betere oplossing.
Lees dat je hier 20KG op kwijt kan. Denk dat dat niet aan te raden valt op de Roadlite? Heb een keer op deze fiets met een Topeak Backloader (7kg) gefietst, en ik zwabberde alle kanten op. Nu is dat wel een andere bevestiging, maar toch.

Ergo:
Roadlite. 105/Ultegra. Mavic Aksium setje wielen erop. Tubus Fly + tassen en een tas tussen de remhendels.

Zou je technisch gezien wel alles mee mee moeten krijgen. Maar. Houdt de fiets het? ;) Of zouden nieuwe wielen, banden (en daardoor dus ook remklauwen) wel echt nodig zijn?

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6144
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 13 nov 2018 07:22

Op de Tubus fly zou ik nooit meer dan een kg of 5-8 doen. De wielen zou ik zeker vervangen door echte wielen (nooit zo''n Mavic fan geweest en van die Aksium hoor ik weinig goeds). Remmen zou ik niet aanpassen. Met een extra stuurtas of zadel tas heb je genoeg voor 4 weken hotelreis.

Kamperen zou ik niet gaan doen met deze fiets, maar er zijn erbij die met een super minimalistische set dit wel doen. Er zijn er die met 6-7 kg rondfietsen (met tent en kookspullen), maar dan leef je wel constant in dezelfde onderbroek :shock: Dat is mij te primitief, maar ik krijg zelf ook vaak de opmerking dat ik zo weinig bij me had op mijn hotelreizen (twee fietstassen met een kg of 9 aan bagage).
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 nov 2018 09:14

@markoning, zwabberen kan komen door te weinig druk om het voorwiel. Als je als je bagage op het achterwiel (of zelfs het zwaartepunt achter de as) hebt, dan wordt de fiets eerder onstabiel. Zelf zit ik aanzienlijk dieper dan gemiddeld, dus bij mij ging het prima met de Tubus Fly. Denk dat de extra belasting een kg of 8-10 was, zeker geen 20, dat is veel te veel voor een racefiets.

Ik had voor 2 personen bagage mee voor een tripje van 5 dagen. Was zeker niet ultra minimalistisch, anders had ik de laptop, al is die <1 kg, thuis moeten laten ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 13 nov 2018 09:21

Hier ook ff een plaatje van mijn fiets met volledige bepakking. Voor Schotland heb ik er destijds nog een ander crankstel opgezet, maar in Nederland rijdt ik gewoon met een crossverzet (46/36).

Ik had niet de ambitie om zo licht gewicht mogelijk te gaan (maar wel op een racefiets), dus had ook gewoon een stoeltje mee, 2-3L water, boodschappen voor een paar dagen, kookgerei, normale schoenen/jas/kleding etc. De 'grote' dingen zoals slaapzak, tent, Helinox stoeltje heb ik vooraf wel wat in geinvesteerd, maar die gaan ook nog jaren mee. Met een drooggewicht van zo'n 12kg was het prima te doen, waar 15kg dus net teveel was. De oplossing was simpel door aan het einde van de dag boodschappen te doen.

Afbeelding

Mocht je trouwens eens iets willen lenen, stuur ff een pb. Een frametas o.i.d. is best duur terwijl je het maar heel sporadisch gebruikt.

markoning
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 sep 2014 13:54

markoning 13 nov 2018 13:30

ypuh schreef: 13 nov 2018 09:21 Hier ook ff een plaatje van mijn fiets met volledige bepakking. Voor Schotland heb ik er destijds nog een ander crankstel opgezet, maar in Nederland rijdt ik gewoon met een crossverzet (46/36).

Ik had niet de ambitie om zo licht gewicht mogelijk te gaan (maar wel op een racefiets), dus had ook gewoon een stoeltje mee, 2-3L water, boodschappen voor een paar dagen, kookgerei, normale schoenen/jas/kleding etc. De 'grote' dingen zoals slaapzak, tent, Helinox stoeltje heb ik vooraf wel wat in geinvesteerd, maar die gaan ook nog jaren mee. Met een drooggewicht van zo'n 12kg was het prima te doen, waar 15kg dus net teveel was. De oplossing was simpel door aan het einde van de dag boodschappen te doen.

Afbeelding

Mocht je trouwens eens iets willen lenen, stuur ff een pb. Een frametas o.i.d. is best duur terwijl je het maar heel sporadisch gebruikt.
Des te meer ik naar jouw foto kijk, des te meer ik me idd besef dat ik dit niet met mijn huidige fiets ga redden. De kogel is door de kerk. Gaat op Marktplaats, en ik ga kijken voor iets anders. Dank voor al jullie berichten. Heeft met mijn gebrek aan kennis en touw-doorhakkunde zeker geholpen.

Nu hangt er bij mij op kantoor een hele toffe Colnago (Columus SLX (Denk ik?)), puur ter decoratie, aan de muur. In de weg zelfs. Ik ga proberen deze te adopteren. Een oude stalen ros. Maar wel in top staat.

Afbeelding

Zou dit een mooie basis kunnen zijn denken jullie?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 nov 2018 13:50

Nee, slecht idee, om talloze redenen. Die Canyon is een veel betere optie, maar ik krijg het idee dat je vooral wat nieuws wilt. Daar is niets mis mee, maar het is niet handig om het aan het onderwerp Bikepacking te knopen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 13 nov 2018 14:09

Om er toch nog even een mooie oneliner in te gooien: De kunst van het bikepacken zit hem niet in de spullen die je hebt, maar de spullen die je thuis laat.

Ik zie mijzelf niet als een 'bikepacker', maar gewone vakantiefietser; rustig tempo'tje, geen gekke dingen onderweg, lekker hapje warm eten, biertje erbij op een stoeltje naast een niet al te krappe tent.

Schotland is dan ook weer lastiger omdat je rekening moet houden met het weer. Het kon op dezelfde dag 22 graden en zon zijn, en een paar uur later 9 graden, mist en regen. Ook kreeg ik mijn kleding maar niet droog, soms meerdere dagen op rij, dus een 2e set, regenjas en gevoerd jack waren allemaal geen overbodige luxe. Water was geen probleem, maar ik wou altijd wel wat warm eten en pils als backup hebben voor als de kleine winkeltjes al dicht waren tegen de tijd dat ik op bestemming was. Tel daarbij de iets ruimere tent, warmere slaapzak/mat, stoeltje, normale jas/schoenen en je kan zo 5-7 kg besparen als je op een kortere trip in Zuid Frankrijk gaat.

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 823
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 13 nov 2018 18:05

Ik zou voor bikepacking nooit een oud stalen frame kopen. Maar ik zou ook niet aan bikepacking doen. Wel aan vakantiefietsen. Met een bagagedrager en dezelfde tassen als ypuh twee posts hierboven laat zien.

Als je (verre) reizen wilt maken, zou ik bredere banden dan 25 mm aanraden. Die passen meestal niet in een oud frame. En ik zou voor schijfremmen gaan. Dan kom je al snel uit bij een cyclecrosser of graveller. Mijn eerste vakantiefiets was een crosser (Stevens). Alu frame met shimano wielen (32mm banden) en een 105 groep (1000 euro destijd, overjarig model, iets minder dan 10 kilo). Voorzien van een drager reed ik daarmee naar Zuid-Frankrijk.

Inmiddels is die ingeruild voor een graveller waar bredere banden inpassen (tot 50mm), waar meer nokjes en schijfremmen opzitten. Frame is van staal en dat rijdt heerlijk. Niet alleen tijdens een vakantietocht, ook gewoon op Limburgse paden en weggetjes.

Ben benieuwd naar je keuze en wens je vooral veel fietsplezier!
Michiel

Plaats reactie