Ik ben op zoek naar een gravel fiets met een 1x SRAM groep, liefst Rival of Force, met voldoende clearance voor 700x42C, liefst meer.
Ik heb gedacht aan de Topstone, maar vind de kleur van de rival versie niet mooi.
Ik heb veel en lang gekeken naar de Kona Rove, maar die lijken allemaal een mechanische schijfrem te hebben, behalve de duurste variant, die ik dan te duur vind voor wat het is.
Ook de Salsa Warbird ben ik van gecharmeerd, maar die is weer een categorie duurder.
Ben ik een addertje onder het gras aan het missen, of is dit een fiets waar je een redelijk licht carbonnen frame krijgt voor de prijs van een aluminium gravel fiets? Ik heb hem al in bestelling staan, maar nog niet betaald. Ik kan er dus nog onderuit als mensen me op andere gedachten brengen.
Voor dat geld heb je een Kona Rove NRB DL. Ik heb die fiets enkele maanden en ben er enorm tevreden over. Dit model heeft hydraulische schijfremmen.
Giant TCR Advanced Pro 1 disc 2020
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0
Drossie2 schreef: ↑28 nov 2018 14:12
Voor dat geld heb je een Kona Rove NRB DL. Ik heb die fiets enkele maanden en ben er enorm tevreden over. Dit model heeft hydraulische schijfremmen.
En waar zit de meerwaarde precies in ten opzichte van de fiets die ik aanhaalde?
Los daarvan; een voorwaarde voor mij is echt wel een 1x SRAM groep. Ik geloof best dat de Rove NRB DL een hele fijne fiets is, maar niet voor mij. Bij kona vind ik, behalve de LTD, geen hydraulische SRAM groep. Verder een heel sympathiek merk, ik zou er graag mee fietsen.
Erg mooie fiets (kleur & afmontage) en volgens mij ook een goeie deal qua prijs/kwaliteit. Zelf zou ik het zadel en eventueel stuur upgraden na aanschaf.
Na diverse aluminium gravelracers te hebben gehad waar ik mijn draai niet 100% op kon vinden sinds begin dit jaar een carbon variant met veel plezier in gebruik. Mijn persoonlijke ervaring is dus dat carbon absoluut de voorkeur verdient boven alu ivm rijeigenschappen.
Succes met je keuze en veel plezier met je aankoop, ik ben erg benieuwd hoe het rijdt/bevalt
Is best een aardige fiets. Kleur vind ik wat minder maar dat is erg persoonlijk. De meerwaarde van de Kona zie ik niet. De fuji is ook een stuk lichter dan de Kona.
HeinB schreef: ↑29 nov 2018 05:35
Erg mooie fiets (kleur & afmontage) en volgens mij ook een goeie deal qua prijs/kwaliteit. Zelf zou ik het zadel en eventueel stuur upgraden na aanschaf.
Grappig dat je dat je dat zegt. Ik zou ook niet veel vertrouwen hebben in het zadel, maar toevallig heb ik afgelopen voorjaar een op een fiets van Fred Rompelberg gereden op Mallorca, en daar zat ook een Oval zadel op. We waren er allemaal enorm tevreden over. Enkele van mijn vrienden zijn nog altijd internet aan het afstruinen om hem ergens online op de kop te tikken, maar je vindt ze nergens los.
HeinB schreef: ↑29 nov 2018 05:35
Na diverse aluminium gravelracers te hebben gehad waar ik mijn draai niet 100% op kon vinden sinds begin dit jaar een carbon variant met veel plezier in gebruik. Mijn persoonlijke ervaring is dus dat carbon absoluut de voorkeur verdient boven alu ivm rijeigenschappen.
Succes met je keuze en veel plezier met je aankoop, ik ben erg benieuwd hoe het rijdt/bevalt
Bedankt voor die informatie. Ik dacht nu juist dat carbon met dikkere banden een beetje overbodige luxe zou zijn. Fijn om te horen dat ik ook dat deel van de fiets perfect kan verantwoorden.
Hij zal er pas halverwege februari zijn. Ik zal nog laten weten hoe het bevalt.
Die fietsen zijn toch knap verschillend. De Specialized heeft 2 voorbladen terwijl de Kona 1x is. 1x is leuk en aardig, maar wat mij betreft past het totaal niet bij zo'n veelzijdige fiets. De enige uitzondering is als je zelf erg fit bent en een behoorlijke motor hebt, dan kom je er wel mee weg.
De Specialized heeft een carbon voorvork, vind ik een stuk mooier dan dat iele slecht aansluitende geval van Kona. Carbon voorvork zal ook wel weer een paar 100 gram schelen al blijven dit gewoon hele zware fietsen.
Tot slot zijn er de remmen, mechanisch op de Kona, hydraulisch op de Specialized. Ik kan het bijna m'n mond niet uit krijgen, maar als ik tussen deze 2 fietsen zou moeten kiezen dan zou ik met m'n ogen dicht voor de Specialized gaan.
De Canyon en de Cannondale worden al net iets anders in de markt gezet. Alu frame ipv staal, net iets andere geometrie, geen nokjes op de voorvork, enz.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
hansanders schreef: ↑30 nov 2018 08:38
Ik ben me aan het oriënteren voor een vakantie / gravel racer.
Ik zit in dubio over de volgende twee stalen opties (met allebei pros en cons),
Wat zou jullie advies zijn?
- Specialized Sequoia Elite 2018 - € 1400
- Kove Rove ST 2019 - € 1600
Eventuele andere opties zijn nog de Canyon Grail Al 7.0 of de Cannondale Topstone 105, alleen beide pas ergens volgend jaar leverbaar.
Als die vakanties in gebieden plaatsvinden waar je wellicht lastig een FM vindt, zou ik juist wel voor de mechanische schijven gaan. Die kun je in het veld makkelijker repareren.
Dat is ook de reden waarom ik twijfel om te switchen naar mechanisch...
Aan de andere kant, met eenmaal geïnstalleerde hydraulische remleidingen heb ik nog geen gedoe gehad. Het punt is dat ik mechanische remmen zelf kan installeren en goed kan bijstellen.
Voor de mensen die ook gaan bikepacken buiten het vlakke Nederland, heeft Russ een aanbeveling:
Ik ben (na het rijden van wat offroad tochten en ter voorbereiding van beladen reisjes) ook mijn compact aan het vervangen.