Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Advies gevraagd in aankoop instapmodel

RVV
Forum-lid

Gebruikersavatar RVV 30 nov 2018 11:42

jer81 schreef: 30 nov 2018 11:24 Waarom zou je trots zijn op iets waar werkelijk geen enkel talent of inspanning voor nodig is geweest?

Uhm misschien heeft iemand wel heel hard moeten werken en/of moeten sparen om een fiets te kopen. Daar kun je echt wel trots op zijn.

De een schud zo een een fiets van 5000 euro uit zijn spreekwoordelijke mouwen en fietst er 1000 km per jaar op. Een ander kan na een jaar hard werken een fiets kopen van 1000 euro en fietst er 25000 km per jaar mee. Die laatste persoon zal elke meter met veel trots van zijn fiets genieten.

Het bezit van een fiets en het gebruik van een fiets is onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Een “trots” gevoel geld zeker voor beiden. Als je je eerste 100 km rit heb gemaakt ben je echt wel trots op jezelf en gelijktijdig op je fiets want zonder die fiets was het niet mogelijk geweest.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 30 nov 2018 13:00

Je kunt oa trots zijn:

-Omdat je met een beperkt budget een leuke fiets hebt gekocht.
-Omdat je de verleiding hebt weerstaan een onnodig dure fiets te kopen.
-Omdat je fiets een fout jaren 90 spuitschema heeft en jij schijt hebt aan iedereen die dat lelijk vindt.
-Omdat je de keuze hebt gemaakt om te gaan sporten.

En zo kun je nog tig andere redenen bedenken waarom je trots op jezelf mag zijn. Natuurlijk kun je evenveel redenen bedenken waarom je niet trost zou hoeven zijn of zelfs waarom je je zou moeten schamen. Maar als je zo positief in het leven staat dat je trots kunt zijn op die kleine dingen, is dat ook weer iets om trots op te zijn.
Campagnolo Ultra Dork

Daniel1989
Forum-lid

Daniel1989 30 nov 2018 13:08

Ik schaam mij wel eens omdat ik op een veel te dure fiets rij. En helemaal niet hard fiets. Maar het wel heel leuk vind en er erg van geniet.

Daarnaast ben ik er ook wel trots op want ik heb hem zelf bij elkaar geklust.

Patsknal
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Patsknal 30 nov 2018 14:09

jer81 schreef: 30 nov 2018 11:24 Waarom zou je trots zijn op iets waar werkelijk geen enkel talent of inspanning voor nodig is geweest?
Omdat je er hard voor hebt gewerkt bijvoorbeeld!? Maar dat gaat het topic eigenlijk te buiten.
Ik hoop dat de topic starter net zo happy gaat worden als ik!

Tijanus
Forum-lid

Tijanus 30 nov 2018 20:21

Patsknal schreef: 30 nov 2018 14:09
Omdat je er hard voor hebt gewerkt bijvoorbeeld!?
Ook hard werken is geen enkel excuus voor gevoelens van trots wegens materieel bezit. Hooguit, zoals jer81 in zijn originele post al aangaf, zou het zelf vervaardigen van een bepaald materieel bezit enige gevoelens van trots kunnen rechtvaardigen. Al hoop ik ook dan dat het beperkt blijft tot tevredenheid. Trots is zelden ergens goed voor.

Vergelijk het met iemand die bijvoorbeeld een roestige oude Citroën ribbelbus uit een Franse schuur opgedregd heeft, die tot op de zuigerkopjes uit elkaar haalt, poetst, schuurt, smeert en lakt en weer in elkaar zet met een zelf ontworpen en getimmerd meubilair wat die voormalige bonk roest geschikt maakt als camper voor een fietsvakantie in de Franse Alpen. Ik kan me heel goed voorstellen dat je daar heel tevreden mee bent, en misschien zelfs een beetje trots, als iemand op de camping vraagt naar het verhaal achter dat bijzondere 'authentieke' karretje.
Een ander die redelijk grof geld neerlegt voor 'een echte Carthago camper' mag daar uiteraard ook heel tevreden mee kamperen. Maar vol trots vertellen aan willekeurige passanten op de camping hoeveel beter een Carthago is dan alle andere campers, vind ik zelf -op zijn best- vrij genant. (Ja, ik stond ooit naast zo'n figuur, in Zwitserland. Hij kon er echt een paar uur over uitwijden, tegenover anderen die kennelijk te beleefd waren om er iets aan te doen. Of al een handvol pogingen om er iets aan te doen hadden zien stranden. Gelukkig had hij überhaupt geen behoefte om nederig tentvolk als ondergetekende aan te spreken).

Veel frequenter voorkomend dan die figuur in Zwitserland: Al die Audi-Q7-rijders, of wannabe-Audi-Q7-rijders, die met hun lompe asomobiel iedereen van de weg rijden, omdat de meeste wegen nou eenmaal niet berekend zijn op lompe asomobielen, en zij apetrots zijn op het bezit van een echte Audi Q7, wat hen natuurlijk veel beter maakt dan al die paupers in een Opeltje, laat staan die halve landlopers op de fiets (Die fietsers betalen niet eens wegenbelasting! Van de weg ermee!), kunnen van mij een hardnekkige verkoudheid krijgen met hun materiële trots. Rij die asomobiel volgaarne maar het kanaal in (Als je daarbij zelf maar niet meer oploopt dan de eerder genoemde verkoudheid. Oh, en een forse deuk in je ego graag).

marin30
Forum-lid

marin30 30 nov 2018 23:30

Kortom, je ergert je aan mensen die materieel beter voorzien zijn dan jij. Misgun een ander dan niet zijn trots maar werk aan je incasseringsvermogen.

De Tukker
Forum-lid

Gebruikersavatar De Tukker 01 dec 2018 00:35

Daniel1989 schreef: 30 nov 2018 13:08 Ik schaam mij wel eens omdat ik op een veel te dure fiets rij. En helemaal niet hard fiets. Maar het wel heel leuk vind en er erg van geniet.

Daarnaast ben ik er ook wel trots op want ik heb hem zelf bij elkaar geklust.
+10!
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Tijanus
Forum-lid

Tijanus 01 dec 2018 01:39

marin30 schreef: 30 nov 2018 23:30 Kortom, je ergert je aan mensen die materieel beter voorzien zijn dan jij.
Niet in het minst.
Daarmee zit je er echt vrij spectaculair naast.

Ik erger me wel aan mensen die zich door materieel bezit superieur voelen aan een ander. Dat lijkt me vrij duidelijk iets anders?

marin30 schreef: 30 nov 2018 23:30 Misgun een ander dan niet zijn trots maar werk aan je incasseringsvermogen.
Zelf heb ik niet het idee dat er iets mis is met mijn incasseringsvermogen, maar bedankt voor de tip. Moet ik nou de Britten hun onbenullige trots gunnen, op basis waarvan ze zichzelf de EU uit aan het werken zijn? Dat gun ik mijn ergste vijand nog niet, dus dan is er wel wat werk aan de winkel... :?

Jelle94
Forum-lid

Jelle94 01 dec 2018 11:52

Mooi om te zien dat een adviesvraag kan eindigen in een discussie over trots en de definitie daarvan :lol:

Ik heb zelf afgelopen zomer een tweedehands Wilier gekocht met een mengsel van Tiagra en 105 afmontage. Inmiddels ketting en cassette vervangen en nu is hij volledig 105.

Als je zelf een beetje handig bent en graag wil leren hoe een fiets in elkaar zit kan een tweedehands fiets een prima instapfiets zijn. Ik liep er destijds wel tegenaan dat ik slijtage van diverse onderdelen als leek op fietsgebied over het hoofd heb gezien waardoor ik achteraf wel wat heb moeten klussen.

Al met al was ik incl. nieuwe onderdelen en gereedschap ca. 500€ kwijt. Dit kan vast wel goedkoper maar hij stond in de buurt en ik kon dezelfde avond nog fietsen :)

Succes met je zoektocht. Het is een mooie hobby om zowel te sleutelen als het fietsen zelf.

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 01 dec 2018 17:23

Tijd voor een nieuw topic? Waarom ben jij trots op je eige en je eige fiets

bever
Forum-lid

bever 01 dec 2018 19:32

Tijanus schreef: 30 nov 2018 20:21
Patsknal schreef: 30 nov 2018 14:09
Omdat je er hard voor hebt gewerkt bijvoorbeeld!?
Ook hard werken is geen enkel excuus voor gevoelens van trots wegens materieel bezit. Hooguit, zoals jer81 in zijn originele post al aangaf, zou het zelf vervaardigen van een bepaald materieel bezit enige gevoelens van trots kunnen rechtvaardigen. Al hoop ik ook dan dat het beperkt blijft tot tevredenheid. Trots is zelden ergens goed voor.

Vergelijk het met iemand die bijvoorbeeld een roestige oude Citroën ribbelbus uit een Franse schuur opgedregd heeft, die tot op de zuigerkopjes uit elkaar haalt, poetst, schuurt, smeert en lakt en weer in elkaar zet met een zelf ontworpen en getimmerd meubilair wat die voormalige bonk roest geschikt maakt als camper voor een fietsvakantie in de Franse Alpen. Ik kan me heel goed voorstellen dat je daar heel tevreden mee bent, en misschien zelfs een beetje trots, als iemand op de camping vraagt naar het verhaal achter dat bijzondere 'authentieke' karretje.
Een ander die redelijk grof geld neerlegt voor 'een echte Carthago camper' mag daar uiteraard ook heel tevreden mee kamperen. Maar vol trots vertellen aan willekeurige passanten op de camping hoeveel beter een Carthago is dan alle andere campers, vind ik zelf -op zijn best- vrij genant. (Ja, ik stond ooit naast zo'n figuur, in Zwitserland. Hij kon er echt een paar uur over uitwijden, tegenover anderen die kennelijk te beleefd waren om er iets aan te doen. Of al een handvol pogingen om er iets aan te doen hadden zien stranden. Gelukkig had hij überhaupt geen behoefte om nederig tentvolk als ondergetekende aan te spreken).

Veel frequenter voorkomend dan die figuur in Zwitserland: Al die Audi-Q7-rijders, of wannabe-Audi-Q7-rijders, die met hun lompe asomobiel iedereen van de weg rijden, omdat de meeste wegen nou eenmaal niet berekend zijn op lompe asomobielen, en zij apetrots zijn op het bezit van een echte Audi Q7, wat hen natuurlijk veel beter maakt dan al die paupers in een Opeltje, laat staan die halve landlopers op de fiets (Die fietsers betalen niet eens wegenbelasting! Van de weg ermee!), kunnen van mij een hardnekkige verkoudheid krijgen met hun materiële trots. Rij die asomobiel volgaarne maar het kanaal in (Als je daarbij zelf maar niet meer oploopt dan de eerder genoemde verkoudheid. Oh, en een forse deuk in je ego graag).
Wow, ik heb nog zelden zo veel interessante aannames in zo'n klein stukje tekst zien staan :lol:

RVV
Forum-lid

Gebruikersavatar RVV 01 dec 2018 19:33

Correctie : oninteressante aannames

Plaats reactie