Waarom zou een hogere trapfrequentie een doel moeten zijn?
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Fiets Magazine nr. 2-2025 is nu verkrijgbaar! Bestel jouw exemplaar zonder verzendkosten in onze shop, voor jezelf of als cadeau voor iemand anders!
Waarom zet je die 180 mm crank niet gewoon over naar je nieuwe groep?jeroenhuizinga schreef: ↑10 nov 2013 20:22 Maar heeft het zin om door te sparen en toch voor dura ace met 1800mm crank te gaan? Merk je het verschil? Is het het verschil in geld waard?
Wat is jullie mening?
Minder kracht, meer afstand voor hetzeflde moment?
Een bikefit is ook maar gebaseerd op een flinke hoeveelheid aannames.
Dit is een mooi voorbeeld van zo'n aanname.het gaat erom dat je knie precies loodrecht boven de pedaalas hangt.
Een langere crank geeft een kleinere gain ratio, maar dat doet een lichter verzet of kleiner achterwiel ook, en aangezien je op een racefiets je verzet toch vrij kunt kiezen...
Vermogen krijg je natuurlijk nooit kado.(En idem dito uitgedrukt in vermogen).
Aanname. Zoals met de meeste dingen zal er ook op gebied van cranklengte vast ergens een optimum liggen, maar dat langer beter is: aanname.Dat 'klinkt' gezonder in (statische) belasting, en praktischer in gebruik van de natuurlijke maten van je ledematen. Meer spierlengte om te benutten...