Klaag hier over dure toerritten
Als ik deze reacties zo allemaal lees, dan schuilt er een ander probleem achter "te dure" tochten. Je ziet de laatste 10 jaar alles "ver-evenementariseren", zoal ik het noem. Zou in de van Dale opgenomen mogen worden. Alles wat leuk is, moet groter worden, en daar speelt de commercie op in. Je ziet het ook in de muziek: het hele jaar door popconcerten en dancefestivals met buitensporige entree-prijzen. De efteling en disneyland die ook in de winter open zijn (wat is daar leuk aan?).
Allemaal inspelend op de behoefte van welvarende en stierlijk verveelde consumenten. We zijn vergeten waar welzijn over gaat. Want ja, wij moeten vooral entertaint worden, want onszelf vermaken met kleine kernzaken die dichter bij ons zelf staan kunnen velen van ons niet meer. Dus ja, dit is aan de gang, maar waar houdt het op?
Allemaal inspelend op de behoefte van welvarende en stierlijk verveelde consumenten. We zijn vergeten waar welzijn over gaat. Want ja, wij moeten vooral entertaint worden, want onszelf vermaken met kleine kernzaken die dichter bij ons zelf staan kunnen velen van ons niet meer. Dus ja, dit is aan de gang, maar waar houdt het op?
Ik rijd zelf geen georganiseerde (toer)tochten en heb dus geen mening over wat duur of goedkoop is maar, is het niet zo dat de meeste lokale initiatieven aan hun eigen succes ten onder gaan? Volgens mij werkt het als volgt:
Een groepje wielervrienden richten, omdat zich steeds meer vrienden aansluiten en de groep te groot wordt, een wielerclub op.
De lokale wielerclub groeit en groeit en besluit om leuke gezellige toertochten uit te zetten. Ze maken dit wereldkundig en ook niet-leden willen meefietsen. Uiteindelijk worden de tochten van die fietsclub populair en willen er steeds meer mensen meerijden. In de eerste jaren is het nog wel te doen. Niet zo veel mensen nodig en voldoende vrijwilligers binnen de eigen club. De bescheiden inkomsten zijn voldoende om de kosten te dekken, niet meer en niet minder.
Dan komt er een moment dat de tocht te veel rijders trekt en er te weinig mensen in de eigen club willen/kunnen meewerken als vrijwilliger. Op dat moment dient zich een commerciële partij aan die aanbiedt de organisatie over te nemen en de 'professionaliseren' Dit betekent dat de bijdrage door de rijders (flink) omhoog gaat want er moet winst worden gemaakt. Liefst heel veel. Waarschijnlijk krijgt de club in het eerste jaar nog wel iets van die winst mee maar dat zal niet al te lang duren voor de club niets meer over 'hun eigen' evenement te vertellen heeft.
Uiteindelijk worden het mega-evenementen met alle nadelige effecten zoals die in dit topic al uitvoerig zijn genoemd.
Moraal van het verhaal ... zorg dat een toertocht niet te populair wordt omdat je het dan voor iedereen gezellig en betaalbaar kunt houden.
Een groepje wielervrienden richten, omdat zich steeds meer vrienden aansluiten en de groep te groot wordt, een wielerclub op.
De lokale wielerclub groeit en groeit en besluit om leuke gezellige toertochten uit te zetten. Ze maken dit wereldkundig en ook niet-leden willen meefietsen. Uiteindelijk worden de tochten van die fietsclub populair en willen er steeds meer mensen meerijden. In de eerste jaren is het nog wel te doen. Niet zo veel mensen nodig en voldoende vrijwilligers binnen de eigen club. De bescheiden inkomsten zijn voldoende om de kosten te dekken, niet meer en niet minder.
Dan komt er een moment dat de tocht te veel rijders trekt en er te weinig mensen in de eigen club willen/kunnen meewerken als vrijwilliger. Op dat moment dient zich een commerciële partij aan die aanbiedt de organisatie over te nemen en de 'professionaliseren' Dit betekent dat de bijdrage door de rijders (flink) omhoog gaat want er moet winst worden gemaakt. Liefst heel veel. Waarschijnlijk krijgt de club in het eerste jaar nog wel iets van die winst mee maar dat zal niet al te lang duren voor de club niets meer over 'hun eigen' evenement te vertellen heeft.
Uiteindelijk worden het mega-evenementen met alle nadelige effecten zoals die in dit topic al uitvoerig zijn genoemd.
Moraal van het verhaal ... zorg dat een toertocht niet te populair wordt omdat je het dan voor iedereen gezellig en betaalbaar kunt houden.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018
Cube Reaction Pro 2018
Volgens mij zijn de grote popi tochten juist relatief nieuw. Die kennen helemaal geen lange bestaansgeschiedenis. Ze linken zich aan een evenement (tour, giro, agr etc) of aan iets anders bestaands (Oranje, pasen). Dankzij de naamsbekendheid van het bestaande 'ding' kunnen ze makkelijk een grote groep makke schapen naar zich toe lokken met een hoop marketing bullshit.
En het zijn dan eerder de kleinschalige tochten die de dupe zijn omdat ze geen vergunning krijgen, want vorige week was het ook de Boretti.
En het zijn dan eerder de kleinschalige tochten die de dupe zijn omdat ze geen vergunning krijgen, want vorige week was het ook de Boretti.
Live fast; die young. mijn blog
Buiten de Limbo’s om zijn er toch een heleboel mensen die het juist leuk vinden hm te maken in een andere omgeving.PassoEira schreef: ↑09 dec 2018 10:36Dat laatste is wat er in toertochten echt toe doet. Klimmetjes en hoogtemeters mogen er voor mij juist zo weinig mogelijk inzitten.
Daarom staat er ook het woord klim voor
Zit nu op 152km met 1778hm volgens gpsies
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Weinig toertochten die dit verloop hebben gekend, misschien Veenendaal-Veenendaal, maar daar houdt 't ook wel zo'n beetje op.De Tukker schreef: ↑09 dec 2018 12:24 Ik rijd zelf geen georganiseerde (toer)tochten en heb dus geen mening over wat duur of goedkoop is maar, is het niet zo dat de meeste lokale initiatieven aan hun eigen succes ten onder gaan? Volgens mij werkt het als volgt:
Een groepje wielervrienden richten, omdat zich steeds meer vrienden aansluiten en de groep te groot wordt, een wielerclub op.
De lokale wielerclub groeit en groeit en besluit om leuke gezellige toertochten uit te zetten. Ze maken dit wereldkundig en ook niet-leden willen meefietsen. Uiteindelijk worden de tochten van die fietsclub populair en willen er steeds meer mensen meerijden. In de eerste jaren is het nog wel te doen. Niet zo veel mensen nodig en voldoende vrijwilligers binnen de eigen club. De bescheiden inkomsten zijn voldoende om de kosten te dekken, niet meer en niet minder.
Dan komt er een moment dat de tocht te veel rijders trekt en er te weinig mensen in de eigen club willen/kunnen meewerken als vrijwilliger. Op dat moment dient zich een commerciële partij aan die aanbiedt de organisatie over te nemen en de 'professionaliseren' Dit betekent dat de bijdrage door de rijders (flink) omhoog gaat want er moet winst worden gemaakt. Liefst heel veel. Waarschijnlijk krijgt de club in het eerste jaar nog wel iets van die winst mee maar dat zal niet al te lang duren voor de club niets meer over 'hun eigen' evenement te vertellen heeft.
Uiteindelijk worden het mega-evenementen met alle nadelige effecten zoals die in dit topic al uitvoerig zijn genoemd.
Moraal van het verhaal ... zorg dat een toertocht niet te populair wordt omdat je het dan voor iedereen gezellig en betaalbaar kunt houden.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40187
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Gewoon die marketing ook inzetten.
Airborne Classic, trainingsgebied van Nijkie!
Airborne Classic, trainingsgebied van Nijkie!
Less is bore
-
- Forum-lid
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17
Opmerkelijk dat ik hier bijna niemand hoor die gek is op grote toertochten. Als je naar de deelnemersaantallen kijkt, zijn er genoeg liefhebbers. Misschien is het - gezien de reacties - not done om daar voor uit te komen. Ik weet het niet.
Daarnaast zouden die grote commerciële partijen geen concurrentie voor de kleine club tochten moeten zijn. Als de kleine 5 euro en een reep tochten genoeg deelnemers trekken. Je kunt als club een commerciële partij toch de deur wijzen? En voor kleine tochten (max 200 deelnemers) heb je geen vergunning nodig.
Of is de gemiddelde fietstoerist juist wél gek op grote evenementen? En doet de dat de kleine ritjes de das om? Dan is het een kwestie van marktwerking en vervallen heel wat genoemde argumenten.
Ik ben geen fan van georganiseerde tochten. Op Limburgs Mooiste na en dit jaar de Gravel Series, kies ik mijn eigen routes.
kan ik me niet voorstellen
Daarnaast zouden die grote commerciële partijen geen concurrentie voor de kleine club tochten moeten zijn. Als de kleine 5 euro en een reep tochten genoeg deelnemers trekken. Je kunt als club een commerciële partij toch de deur wijzen? En voor kleine tochten (max 200 deelnemers) heb je geen vergunning nodig.
Of is de gemiddelde fietstoerist juist wél gek op grote evenementen? En doet de dat de kleine ritjes de das om? Dan is het een kwestie van marktwerking en vervallen heel wat genoemde argumenten.
Ik ben geen fan van georganiseerde tochten. Op Limburgs Mooiste na en dit jaar de Gravel Series, kies ik mijn eigen routes.
kan ik me niet voorstellen
Michiel
Wij rijden af en toe een georganiseerde (te dure) tocht.
Waarom ?
Alles is geregeld, je moet ze toch een keer gedaan hebben, en de weg is autoluw, vrij, of 1 richting verkeer.
De inschrijfprijs, is op de gehele kosten van zo'n tripje meestal ook te verwaarlozen.
De sfeer, zeker in België.
En (niet onbelangrijk) ik kan niks anders verzinnen, georganiseerd dan.
Behalve agr, dat vond ik echt een domper.
Waarom ?
Alles is geregeld, je moet ze toch een keer gedaan hebben, en de weg is autoluw, vrij, of 1 richting verkeer.
De inschrijfprijs, is op de gehele kosten van zo'n tripje meestal ook te verwaarlozen.
De sfeer, zeker in België.
En (niet onbelangrijk) ik kan niks anders verzinnen, georganiseerd dan.
Behalve agr, dat vond ik echt een domper.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende