Ketting slaat door
-
- Forum-lid
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 05 nov 2014 11:28
Hey iedereen,
3 Weken geleden heb ik een nieuwe ketting laten leggen. De vorige heb ik op mysterieuze wijze 2 keer op een maand stukgetrapt (die totaal nog niet versleten was), zonder veel kracht te zetten.
De eerste keer hebben ze er een nieuw linkje in gezet en daarna hebben ze maar een nieuwe gegeven. Maar met deze nieuwe ketting trap ik als ik een beetje kracht zet meteen door. Hij verandert niet van kransje maar slaat precies gewoon wat tanden over en grijpt dan terug in. Ik dacht eerst dat de cassette versleten zou zijn door het inwerken van de oude ketting, maar de fietsenmaker zegt dat de cassette er nog redelijk goed uit ziet (enkel wat kleine bramen). Hij vermoedt dat het aan de body ligt, hier zit namelijk nogal wat speling op. Wat denken jullie? Zou het vervangen van de body het probleem van de baan helpen of is er iets meer aan de hand? Ik vind het ook al niet echt normaal dat ik 2 keer een ketting kapot trap zonder veel kracht te zetten.
3 Weken geleden heb ik een nieuwe ketting laten leggen. De vorige heb ik op mysterieuze wijze 2 keer op een maand stukgetrapt (die totaal nog niet versleten was), zonder veel kracht te zetten.
De eerste keer hebben ze er een nieuw linkje in gezet en daarna hebben ze maar een nieuwe gegeven. Maar met deze nieuwe ketting trap ik als ik een beetje kracht zet meteen door. Hij verandert niet van kransje maar slaat precies gewoon wat tanden over en grijpt dan terug in. Ik dacht eerst dat de cassette versleten zou zijn door het inwerken van de oude ketting, maar de fietsenmaker zegt dat de cassette er nog redelijk goed uit ziet (enkel wat kleine bramen). Hij vermoedt dat het aan de body ligt, hier zit namelijk nogal wat speling op. Wat denken jullie? Zou het vervangen van de body het probleem van de baan helpen of is er iets meer aan de hand? Ik vind het ook al niet echt normaal dat ik 2 keer een ketting kapot trap zonder veel kracht te zetten.
Wat bedoel je met speling? Wellicht springen de palletjes van de body niet goed terug. Dan zou je de body van binnen goed schoon kunnen maken, kijken of de veertjes nog stevig zijn en dan met minerale olie alles weer terug zetten. Als de FM zegt dat de cassette nog niet gaar is, dan zou ik die als laatste vervangen.
Maar goed, ik heb dit zelf nog nooit aan de hand gehad, behalve dan een body die veel herrie maakte omdat hij droog stond. Goed onderhoud bespaart je veel van dit soort ellende. Persoonlijk zou ik behalve de ketting, ook meteen de cassette en voortandwielen vervangen, en dan ook meteen de body. Wellicht overkill maar dan heb je ook meteen groot onderhoud gedaan. Hangt ook af van je budget uiteraard.
Maar goed, ik heb dit zelf nog nooit aan de hand gehad, behalve dan een body die veel herrie maakte omdat hij droog stond. Goed onderhoud bespaart je veel van dit soort ellende. Persoonlijk zou ik behalve de ketting, ook meteen de cassette en voortandwielen vervangen, en dan ook meteen de body. Wellicht overkill maar dan heb je ook meteen groot onderhoud gedaan. Hangt ook af van je budget uiteraard.
-
- Forum-lid
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 05 nov 2014 11:28
Met speling bedoel ik dat ik de cassette van links naar rechts kan bewegen, ongeveer 1,5 mm. Zou dit kunnen veroorzaken dat de cassette onder grote kracht begint te "kwikkelen" en dat de ketting zo zijn "grip" verliest? Is het voor de rest ook niet een beetje vreemd dat je een ketting zomaar doortrapt als je amper kracht zet? De fietsenmaker zei dat de voorbladen wel redelijk beginnen te verslijten, nog niet helemaal versleten maar toch al verder als de cassette.
@Rovar iets wat niet versleten is hoeft niet vervangen te worden toch ?
Is de cassette wel goed gemonteerd , de speling kan ook komen omdat er een spacer mist achter de cassette .
@Gies-Bike post anders eens een foto van de cassette en de voorbladen?
Is de cassette wel goed gemonteerd , de speling kan ook komen omdat er een spacer mist achter de cassette .
@Gies-Bike post anders eens een foto van de cassette en de voorbladen?
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs
Die speling zal niet t de oorzaak van doortrappen zijn.Gies-Biker schreef: ↑15 dec 2018 16:29 Met speling bedoel ik dat ik de cassette van links naar rechts kan bewegen, ongeveer 1,5 mm. Zou dit kunnen veroorzaken dat de cassette onder grote kracht begint te "kwikkelen" en dat de ketting zo zijn "grip" verliest? Is het voor de rest ook niet een beetje vreemd dat je een ketting zomaar doortrapt als je amper kracht zet? De fietsenmaker zei dat de voorbladen wel redelijk beginnen te verslijten, nog niet helemaal versleten maar toch al verder als de cassette.
Je weet natuurlijk niet meer hoelang de uitrekking van de oude ketting was? Hoe oud (km) is eigenlijk alles, is ketting en cassette al eens eerder vervangen dan de voorbladen?
Trapt het op alle kransjes door?
-
- Forum-lid
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 05 nov 2014 11:28
De oude ketting (shimano ultegra) was niet oud. Ik schat dat ik er in totaal zo'n 1000km mee gereden heb, in het veld als op de weg. Toen die dus 2 keer op een maand brak heb ik een nieuwe gekregen (KMC x11.93) en sindsdien trap ik door. De cassette (28-11) is ongeveer 2,5 jaar oud en is enkel mee in het veld/bos gereden. Deze cassette + wielset krijgt dus heel wat zwaardere omstandigheden te verduren dan m'n wegsetje. M'n voorbladen (ultegra 6800 46x36) zijn even oud als m'n cassette, dus ongeveer 2,5 jaar en ongeveer 6000km. Ik rij 75% van de tijd op de 46t dus die zal het meest versleten zijn maar ik trap door als ik op de 46t en 36t lig. Ik heb al wat zitten testen op welke kransjes ik het meeste doortrap. Enkel van de 28t kan ik zeggen dat ik niet doortrap, op de volgende 4 kransjes trap ik wel door. Hopelijk is hier iemand wat wijzer mee.
Een cassette hoort vast te zitten. Geen beweging, in welke richting ook.
Dat is dus duidelijk: een nieuwe ketting op die (goed) gebruikte cassette slaat door.
De fietsenmaker gaf al aan dat er braampjes aan de kroontjes waren en dan weet je al dat een nieuwe ketting hierop waarschijnlijk gaat doorslaan.
Alleen op de kroontjes die niet of nauwelijks gebruikt ziijn zal de ketting niet doorslaan.
De fietsenmaker gaf al aan dat er braampjes aan de kroontjes waren en dan weet je al dat een nieuwe ketting hierop waarschijnlijk gaat doorslaan.
Alleen op de kroontjes die niet of nauwelijks gebruikt ziijn zal de ketting niet doorslaan.