Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting slaat door

Gies-Biker
Forum-lid

Gies-Biker 15 dec 2018 14:21

Hey iedereen,

3 Weken geleden heb ik een nieuwe ketting laten leggen. De vorige heb ik op mysterieuze wijze 2 keer op een maand stukgetrapt (die totaal nog niet versleten was), zonder veel kracht te zetten.
De eerste keer hebben ze er een nieuw linkje in gezet en daarna hebben ze maar een nieuwe gegeven. Maar met deze nieuwe ketting trap ik als ik een beetje kracht zet meteen door. Hij verandert niet van kransje maar slaat precies gewoon wat tanden over en grijpt dan terug in. Ik dacht eerst dat de cassette versleten zou zijn door het inwerken van de oude ketting, maar de fietsenmaker zegt dat de cassette er nog redelijk goed uit ziet (enkel wat kleine bramen). Hij vermoedt dat het aan de body ligt, hier zit namelijk nogal wat speling op. Wat denken jullie? Zou het vervangen van de body het probleem van de baan helpen of is er iets meer aan de hand? Ik vind het ook al niet echt normaal dat ik 2 keer een ketting kapot trap zonder veel kracht te zetten.

rovar
Forum-lid

rovar 15 dec 2018 14:33

Wat bedoel je met speling? Wellicht springen de palletjes van de body niet goed terug. Dan zou je de body van binnen goed schoon kunnen maken, kijken of de veertjes nog stevig zijn en dan met minerale olie alles weer terug zetten. Als de FM zegt dat de cassette nog niet gaar is, dan zou ik die als laatste vervangen.

Maar goed, ik heb dit zelf nog nooit aan de hand gehad, behalve dan een body die veel herrie maakte omdat hij droog stond. Goed onderhoud bespaart je veel van dit soort ellende. Persoonlijk zou ik behalve de ketting, ook meteen de cassette en voortandwielen vervangen, en dan ook meteen de body. Wellicht overkill maar dan heb je ook meteen groot onderhoud gedaan. Hangt ook af van je budget uiteraard.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 15 dec 2018 14:44

Voorbladen vervangen die niet totaal zijn versleten is nonsens.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gravelist
Forum-lid

Gravelist 15 dec 2018 14:48

Het feit dat de oude ketting, ook met nieuwe link erin niet doortrapte, denk ik toch eerst aan ingelopen cassette.

Maar, daarnaast, speling op body is ook niet fijn. Dus dat (laten) maken en dan verder kjjken

rovar
Forum-lid

rovar 15 dec 2018 15:06

Keezx schreef: 15 dec 2018 14:44 Voorbladen vervangen die niet totaal zijn versleten is nonsens.
want

Gies-Biker
Forum-lid

Gies-Biker 15 dec 2018 16:29

Met speling bedoel ik dat ik de cassette van links naar rechts kan bewegen, ongeveer 1,5 mm. Zou dit kunnen veroorzaken dat de cassette onder grote kracht begint te "kwikkelen" en dat de ketting zo zijn "grip" verliest? Is het voor de rest ook niet een beetje vreemd dat je een ketting zomaar doortrapt als je amper kracht zet? De fietsenmaker zei dat de voorbladen wel redelijk beginnen te verslijten, nog niet helemaal versleten maar toch al verder als de cassette.

Jac
Forum-lid

Jac 15 dec 2018 17:06

@Rovar iets wat niet versleten is hoeft niet vervangen te worden toch ?

Is de cassette wel goed gemonteerd , de speling kan ook komen omdat er een spacer mist achter de cassette .

@Gies-Bike post anders eens een foto van de cassette en de voorbladen?
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs

Gravelist
Forum-lid

Gravelist 15 dec 2018 17:22

Gies-Biker schreef: 15 dec 2018 16:29 Met speling bedoel ik dat ik de cassette van links naar rechts kan bewegen, ongeveer 1,5 mm. Zou dit kunnen veroorzaken dat de cassette onder grote kracht begint te "kwikkelen" en dat de ketting zo zijn "grip" verliest? Is het voor de rest ook niet een beetje vreemd dat je een ketting zomaar doortrapt als je amper kracht zet? De fietsenmaker zei dat de voorbladen wel redelijk beginnen te verslijten, nog niet helemaal versleten maar toch al verder als de cassette.
Die speling zal niet t de oorzaak van doortrappen zijn.

Je weet natuurlijk niet meer hoelang de uitrekking van de oude ketting was? Hoe oud (km) is eigenlijk alles, is ketting en cassette al eens eerder vervangen dan de voorbladen?

Trapt het op alle kransjes door?

Gies-Biker
Forum-lid

Gies-Biker 15 dec 2018 17:41

De oude ketting (shimano ultegra) was niet oud. Ik schat dat ik er in totaal zo'n 1000km mee gereden heb, in het veld als op de weg. Toen die dus 2 keer op een maand brak heb ik een nieuwe gekregen (KMC x11.93) en sindsdien trap ik door. De cassette (28-11) is ongeveer 2,5 jaar oud en is enkel mee in het veld/bos gereden. Deze cassette + wielset krijgt dus heel wat zwaardere omstandigheden te verduren dan m'n wegsetje. M'n voorbladen (ultegra 6800 46x36) zijn even oud als m'n cassette, dus ongeveer 2,5 jaar en ongeveer 6000km. Ik rij 75% van de tijd op de 46t dus die zal het meest versleten zijn maar ik trap door als ik op de 46t en 36t lig. Ik heb al wat zitten testen op welke kransjes ik het meeste doortrap. Enkel van de 28t kan ik zeggen dat ik niet doortrap, op de volgende 4 kransjes trap ik wel door. Hopelijk is hier iemand wat wijzer mee.

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 15 dec 2018 17:45

Een cassette hoort vast te zitten. Geen beweging, in welke richting ook.

Raymond62
Forum-lid

Raymond62 15 dec 2018 19:03

Dat is dus duidelijk: een nieuwe ketting op die (goed) gebruikte cassette slaat door.
De fietsenmaker gaf al aan dat er braampjes aan de kroontjes waren en dan weet je al dat een nieuwe ketting hierop waarschijnlijk gaat doorslaan.

Alleen op de kroontjes die niet of nauwelijks gebruikt ziijn zal de ketting niet doorslaan.

bever
Forum-lid

bever 15 dec 2018 19:11

welke cassette heb je ?

Plaats reactie