Vandaag geklust aan de fiets
Omdat mijn woon- werkfiets best wel wat weers-ellende heeft gezien het afgelopen jaar, heb ik de wielen eens goed schoon gemaakt. Balletjes en conus uit elkaar, ontvet en daarna flink ingevet met Kroon lagervet. De balletjes leken onbeschadigd, de conus idem dito. Het gaat om een Ultegra naaf.
Als ik een slinger aan mijn wiel geef, dan draait het nog niet de helft van de tijd als van alle andere wielen die ik heb. Ik hoor niets, er is geen schrapend, schuurend, etc. geluid. Gewoon normaal. Ik heb hier op gegoogled en het schijnt dat het vet tijd nodig heeft om fatsoenlijk te draaien en zich te 'zetten'. Inmiddels ben ik 100KM verder en nog altijd draait dit achterwiel 50% korter na een slinger dan al mijn andere wielen.
De naaf is echt exact tussen 'speling' en 'goed' vastgezet. Het is niet te strak, de snelspanner idem dito, niet te strak. Ik heb getracht alles net iets te los af te stellen, maar daardoor draait het wiel niet langer na een slinger.
Paar vragen:
1. Is dit normaal, heeft het vet langer nodig om soepel te draaien?
2. Als de balletjes er goed uit zien, heeft het dan zin ze te vervangen? Maakt het merk iets uit. Ter illustratie Shimano is pak weg 3 keer zo duur als bijv. Simson.
3. Ook de conussen zien er goed uit op het oog. Heeft het zin deze te vervangen?
4. Eventuele andere tips?
Als ik een slinger aan mijn wiel geef, dan draait het nog niet de helft van de tijd als van alle andere wielen die ik heb. Ik hoor niets, er is geen schrapend, schuurend, etc. geluid. Gewoon normaal. Ik heb hier op gegoogled en het schijnt dat het vet tijd nodig heeft om fatsoenlijk te draaien en zich te 'zetten'. Inmiddels ben ik 100KM verder en nog altijd draait dit achterwiel 50% korter na een slinger dan al mijn andere wielen.
De naaf is echt exact tussen 'speling' en 'goed' vastgezet. Het is niet te strak, de snelspanner idem dito, niet te strak. Ik heb getracht alles net iets te los af te stellen, maar daardoor draait het wiel niet langer na een slinger.
Paar vragen:
1. Is dit normaal, heeft het vet langer nodig om soepel te draaien?
2. Als de balletjes er goed uit zien, heeft het dan zin ze te vervangen? Maakt het merk iets uit. Ter illustratie Shimano is pak weg 3 keer zo duur als bijv. Simson.
3. Ook de conussen zien er goed uit op het oog. Heeft het zin deze te vervangen?
4. Eventuele andere tips?
1 In principe kan je onbelast draaien negeren , mits er goed is afgesteld.
Iets speling zonder snelspanner>speling weg met snelspanner.
Een achternaaf heeft extra afdichtingen die zo voor de onwetende zwaar lopen suggeren.
2 kogels altijd vervangen, merk doet niet terzake, kies grade 25 of lager (beter)
3 geen pitting of ruwe plekken is okee.
Iets speling zonder snelspanner>speling weg met snelspanner.
Een achternaaf heeft extra afdichtingen die zo voor de onwetende zwaar lopen suggeren.
2 kogels altijd vervangen, merk doet niet terzake, kies grade 25 of lager (beter)
3 geen pitting of ruwe plekken is okee.
Laatst gewijzigd door Keezx op 16 dec 2018 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Niet onbelangrijk te vermelden maar als je de kogelbaan vol hebt gelegd met kogeltjes haal je er eentje tussenuit om de kogeltjes de ruimte te geven, anders loopt het stroef. !
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Keramische kogels zijn wel het allerslechtste voor een woon-werkfiets.
Zodra er ook maar iets aan drek in komt ( en dat komt er) gaan de kogels de conussen en loopringen opvreten.
Louter nadelen.
Zodra er ook maar iets aan drek in komt ( en dat komt er) gaan de kogels de conussen en loopringen opvreten.
Louter nadelen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Oh.. dacht slim te zijn.. Dan ga ik gewoon voor normale balletjes en gebruik ik die keramische voor de indoor trainer.
"geklust" is een groot woord, maar even een 3d geprint cateye - gopro verloopje aan de stuurhoudert gedraaid
(vind ik iets netter dan beugeltje - elastiekje zoals meegeleverd was)
Tijdje terug trouwens voor de winter een "mooie" rood-zwarte sunrace cassette gemonteerd;
Slijtage kan ik nog niks over zeggen, wel dat het iets lomper schakelt dan SRAM
(cassette heeft wat minder pickup points, duurt dus een fractie langer voor ie daadwerkelijk schakelt)
(vind ik iets netter dan beugeltje - elastiekje zoals meegeleverd was)
Tijdje terug trouwens voor de winter een "mooie" rood-zwarte sunrace cassette gemonteerd;
Slijtage kan ik nog niks over zeggen, wel dat het iets lomper schakelt dan SRAM
(cassette heeft wat minder pickup points, duurt dus een fractie langer voor ie daadwerkelijk schakelt)
Vandaag een eigen ontworpen wielrichter gemaakt van mijn oude niet meer verende voorvork en een bankschroef. Werkt prima. Voorwiel kan er tussen. Achterwiel aan de buitenkant met een snelspanner. Nog even een definitieve oplossing zoeken voor het installeren van richtpunten op de vork.
Krijg de foto's niet gedraaid.Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor.