Met welke verlichting de winter in?
En met welke stvoz lamp is dat?amclassic-fan schreef: ↑16 dec 2018 15:26 Om andere mensen niet tot last te zijn, moet je de lamp zover naar beneden richten dat je zelf niet meer ver genoeg vooruit kunt kijken op snelheid. Ik rij nu sinds een maandje met een stvoz lamp en dat is zelf ook gewoon fijn, ik hoef de lamp nergens zachter te zetten, omdat ik niemand tot last ben. Uiteindelijk heb je dan ook gewoon veel minder lumen nodig en dat resulteert in een langere accu duur.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
- depoldertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 1796
- Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
- Locatie: Waddinxveen
- Contact
Ik fiets inmiddels alweer een paar seizoenen met een lampje van Decathlon. https://www.decathlon.nl/p/vioo-mtb-900 ... 33&c=ZWART
eerst had ik zo'n 900 lumen lamp maar dat is eigenlijk to much met woonwerk en in een lege polder heerlijk, maar voor tegenliggers niet zo fijn. (ook niet in lage stand) Het Decathlon lampje is 350 lumen, maar op de een of andere manier is de reflector efficiënter. Het licht is comfortabel genoeg en met de 3 lichtstanden (knipperen tel ik niet mee) bruikbaar van stad tot land. De accu is netjes verpakt en eenvoudig aan je fiets te bevestigen.
Overigens. Wat ik wel lastig vind is dat veel auto's tegenwoordig ook vrij irritante verlichting hebben. ik fiets vaak langs een onverlichte autoweg waar het fietspad links naast de weg licht, Het tegemoetkomende autoverkeer heft dan eigenlijk jouw licht op waardoor ik geneigd ben toch de maximale stand te gebruiken zodat ik tenminste zelf nog wat zie. Maar daar doe ik de automobilisten weer geen plezier mee.
Voor mijn vriendin heb ik via Aliexpress een lampje gekocht dat op naafdynamo werkt. voldoet netjes aan de duitse keuringseisen, de led verlicht indirect en bundel is afgeplat tegen verblinden. voor 15 euro echt wel een prima lamp!
En zoals voor iedere lamp.. goed afstellen is een must.
eerst had ik zo'n 900 lumen lamp maar dat is eigenlijk to much met woonwerk en in een lege polder heerlijk, maar voor tegenliggers niet zo fijn. (ook niet in lage stand) Het Decathlon lampje is 350 lumen, maar op de een of andere manier is de reflector efficiënter. Het licht is comfortabel genoeg en met de 3 lichtstanden (knipperen tel ik niet mee) bruikbaar van stad tot land. De accu is netjes verpakt en eenvoudig aan je fiets te bevestigen.
Overigens. Wat ik wel lastig vind is dat veel auto's tegenwoordig ook vrij irritante verlichting hebben. ik fiets vaak langs een onverlichte autoweg waar het fietspad links naast de weg licht, Het tegemoetkomende autoverkeer heft dan eigenlijk jouw licht op waardoor ik geneigd ben toch de maximale stand te gebruiken zodat ik tenminste zelf nog wat zie. Maar daar doe ik de automobilisten weer geen plezier mee.
Voor mijn vriendin heb ik via Aliexpress een lampje gekocht dat op naafdynamo werkt. voldoet netjes aan de duitse keuringseisen, de led verlicht indirect en bundel is afgeplat tegen verblinden. voor 15 euro echt wel een prima lamp!
En zoals voor iedere lamp.. goed afstellen is een must.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
- alliance_0
- Forum-lid
- Berichten: 1437
- Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06
Dat is niet van tegenwoordig hoor. Verlichting van auto's is altijd al naar rechts gericht geweest. Inderdaad lastig voor verkeer dat dus links langs een (auto)weg rijdt. Je wordt dan inderdaad altijd een soort van verblindt.
- depoldertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 1796
- Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
- Locatie: Waddinxveen
- Contact
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE
Ik heb de Lezyne Xl 1100.
Die 1100 stan dgebruik ik nooit, da's eigenlijk de overdrive stand.
Ik zet die meestal op stand 2 of zelfs 3, dus 450 of 150 lumen.
Ik rij wel in het pikdonker langs een jaagpad naar het werk, dus daar is die 600 echt wel welkom om putten, bulyen, scheuren, grasn,... te zien aan 30 per uur.
Bij een tegenligger zet ik hem op de Eco stand en duw die zelf naar beneden.
Die 1100 stan dgebruik ik nooit, da's eigenlijk de overdrive stand.
Ik zet die meestal op stand 2 of zelfs 3, dus 450 of 150 lumen.
Ik rij wel in het pikdonker langs een jaagpad naar het werk, dus daar is die 600 echt wel welkom om putten, bulyen, scheuren, grasn,... te zien aan 30 per uur.
Bij een tegenligger zet ik hem op de Eco stand en duw die zelf naar beneden.
Zijn er mensen die ervaring hebben met deze SineWave Beacon?
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40125
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik heb ook de 1100 als ondersteuning op de Stromer: superlamp! Ik gebruik hem in ‘racemodus’: standaard op standje laag en alleen in de polder voluit.hayes schreef: ↑17 dec 2018 19:01 Ik heb de Lezyne Xl 1100.
Die 1100 stan dgebruik ik nooit, da's eigenlijk de overdrive stand.
Ik zet die meestal op stand 2 of zelfs 3, dus 450 of 150 lumen.
Ik rij wel in het pikdonker langs een jaagpad naar het werk, dus daar is die 600 echt wel welkom om putten, bulyen, scheuren, grasn,... te zien aan 30 per uur.
Bij een tegenligger zet ik hem op de Eco stand en duw die zelf naar beneden.
Alleen moet je voor tegenliggers echt dimmen, dat is niet prettig meer voor hun.
Less is bore
Ik heb de 1100XL ook. Zit op mn helm, en op mn stuur heb ik de 1500XXL. Prima combi voor op de MTB tracks, maar tegenliggers worden inderdaad minder vrolijk van 2x standje max: toen ik laatst nét de track (vlaardingen) af reed en mn lampen dus nog op max had staan kwam ik een groep hardlopers tegen. De scheldkannonade was niet misselijk...
Normaal heb ik buiten de track de 1500 op standje laag staan en de helmlamp uit. Ik heb ze beide ook op racemodus, dus schakelen tussen Overdrive (1500/1100) en Economy (250/150).
Normaal heb ik buiten de track de 1500 op standje laag staan en de helmlamp uit. Ik heb ze beide ook op racemodus, dus schakelen tussen Overdrive (1500/1100) en Economy (250/150).
"It never gets easier, you just go faster." ~ Greg LeMond
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
STVZO is specifiek type lens als ik het goed begrijp?
Als ik bij Lezyne de Pro 80, de lite 80 en de 40 bekijk. Is de PRo 80 wel degene die je dan wilt vanwege prestatie en accuduur.
Ik twijfel voor een fiets (gebruik tot een 25 km/u, en waarschijnlijk slechts incidenteel in het donker), tussen iets degelijks zoals deze Power Pro 80
Ofwel voordeliger van Lezyne: https://www.futurumshop.nl/lezyne-hecto ... goud.phtml
Of iets van Ali halen waarvan je misschien niet zo goed weet hoe goed t werkt qua lichtbundel.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013