Ik heb vorig jaar R45 naven ingespaakt met H+Son Archetypes. Zeeeeer tevreden over, zien er goed uit, bouwen gemakkelijk en ze lopen merkbaar beter dan de Zonda's die ik voorheen in mijn racer had. In het allereerste rondje liefst 1m45 van mijn 40km tijd afgehaald. Kan ook (deels?) natuurlijk moraal zijn geweest .
DT Swiss 240
De Rosa Nuovo Classico 2017
4x Gazelle Champignon Mondial 1985-88
Motobecane C2S 1980
4x Gazelle Champignon Mondial 1985-88
Motobecane C2S 1980
Wie geïnteresseerd is in het binnenwerk van verschillende naven raad ik aan dit artikel eens door te nemen op Cyclingtips: https://cyclingtips.com/2018/12/hub-tec ... ngagement/
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Chris king R45 is op zich een prima naaf maar onnodig complex (veel duur gereedschap nodig en ze hebben minimaal jaarlijks een servicebeurt nodig).
Om King zo mooi te laten lopen gebruikt men olie en dat vervuild nogal snel en droogt uit als een wil met kings al beter loopt dan een setje zonda's (dat ook zonder veel onderhoud bijna eeuwig meegaat) zit dat in de combinatie van naaf/spaak en velg (maar kost dan ook minstens 5 x zoveel).
Industry nine naven lijke sprekend op king en houden op termijn beter. Wil je het onderhoud grotendeels zelf kunnen doen dan zou ik bij de DT240 blijven of voor White Industries gaan (net zo houdbaar maar resulteren net als de Kings in een stabieler achterwiel).
Om King zo mooi te laten lopen gebruikt men olie en dat vervuild nogal snel en droogt uit als een wil met kings al beter loopt dan een setje zonda's (dat ook zonder veel onderhoud bijna eeuwig meegaat) zit dat in de combinatie van naaf/spaak en velg (maar kost dan ook minstens 5 x zoveel).
Industry nine naven lijke sprekend op king en houden op termijn beter. Wil je het onderhoud grotendeels zelf kunnen doen dan zou ik bij de DT240 blijven of voor White Industries gaan (net zo houdbaar maar resulteren net als de Kings in een stabieler achterwiel).
Kan best hoor al staat het voor mij 100% vast dat dat niet aan de naven lag.
Wind 1 BF meer of minder of iets andere richting is vrijwel altijd de reden voor dergelijke verschillen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40118
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Jaren geleden was er hier iemand op het forum die zijn bidon aan de voet van de Redoute weg gooide om sneller boven te zijn. Dus alles kan, zelfs een naaf
Less is bore
Het is niet helemaal een grapje want het is feitelijk zo gebeurd. Ik heb me overigens wel vergist, de verbetering was iets minder maar nog steeds fors: 1' 08" tijdens een rondje vanuit huis op een vrijwel windstille avond in mei. Het oude record was gevestigd op mijn antieke racer tijdens een lange A-B rit met windkracht 4 schuin in de rug. En op mijn DeRosa met de Zonda's was ik daar nog niet echt ook maar bij in de buurt gekomen (dus misschien is het verschil met de nieuwe wielen zelfs wel meer dan 1'45"...). Maar ik ga niet claimen dat dit puur aan de naven ligt, die eerdere suggestie was uiteraard tongue-in-cheek. Er waren meer verschillen, zo ligt er om de nieuwe wielen 25mm Vittoria Corsa (Zonda's 23mm Vittoria Rubino), zijn ze gespaakt met aero spaken en zijn naar mijn inschatting de H+Son velgen aerodynamisch gezien gunstiger gevormd dan die van de Zonda's. Maar toch, een opmerkelijke verbetering. Ik houd het er maar op dat ik een uitzonderlijke goede dag had. Blijf niettemin 'verliefd' op de R45's, prachtig en duurzaam gebouwd. Met dat dure gereedschap valt het wel mee vind ik persoonlijk, maar om ze heel af en toe helemaal uit elkaar te halen heb je inderdaad een hub tool nodig waarvoor ik 135 euro heb betaald. Alles bij elkaar zijn de wielen ongeveer 2.7x zo duur als de Zonda's (en dus niet minstens 5x).
De Rosa Nuovo Classico 2017
4x Gazelle Champignon Mondial 1985-88
Motobecane C2S 1980
4x Gazelle Champignon Mondial 1985-88
Motobecane C2S 1980
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Er zit wel een update aan te komen echter het ratchet systeem gaan ze echt niet stoppen (simpelweg omdat ze nog niets beters beschikbaar hebben). Zijn inmiddels wel wat merken (bijv Giant) die van de patenten gebruik mogen maken en nu ook het ratchet systeem leveren.
- Gewicht -> lager
- Afwerking -> iets mooier
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.