Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

27" banden (newbie)

dr.ob
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 mar 2010 22:34

dr.ob 16 mar 2010 22:51

Hallo,

ik heb vandaag de oude racefiets van mijn schoonvader meegenomen die buiten maar weg stond te roesten en vandaag was dan ook de allereerste keer van mijn leven dat ik op een racefiets heb gezeten. Prachtig! Het is een Falcon Olympic met een Reynolds 531 frame, ik geloof uit de jaren '70. 2 tandwielen voor en 5 achter, met van die schakelaars aan het frame. Ik ben voornemens aanstaande zomer voor zo'n 500 euro een racefiets te kopen, maar tot die tijd wil ik het racefietsen een beetje 'uitproberen' op deze Falcon.
Ondanks dat de fiets een hele tijd buiten heeft gestaan, ziet 'ie er nog best behoorlijk uit. Behalve de banden, er moeten echt nieuwe op. Op de velg van de wielen staat 27 x 1 1/4". Nu is mij, surfend op het internet, opgevallen dat er maar weinig 27" racebanden te koop zijn. Kan iemand mij als newbie helpen/adviseren mbt nieuwe 27" racebanden? Bij voorbaat dank!

Groet,
Rob - wielrenner in spe :-)

perik
Forum-lid
Berichten: 3010
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 16 mar 2010 23:09

27" worden al jaren niet meer gebruikt. De meeste fietsenmakers zullen waarschijnlijk niks hebben liggen en ik weet ook niet of de bekende bandenfabrikanten nog zoiets maken. Ik weet wel dat je bij Praxis en Halfords nog banden in deze maat kunt kopen, maar de echte snelle moderne racebandjes zijn dat natuurlijk niet.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 16 mar 2010 23:53

Dr.Ob schreef: Behalve de banden, er moeten echt nieuwe op. Op de velg van de wielen staat 27 x 1 1/4". Nu is mij, surfend op het internet, opgevallen dat er maar weinig 27" racebanden te koop zijn. Kan iemand mij als newbie helpen/adviseren mbt nieuwe 27" racebanden? Bij voorbaat dank!


Lichte racebanden van die maat hebben nooit bestaan. Er werd namelijk met tubes gereden. Racebanden, dwz draadbanden van minder dan 28mm bestonden niet voor 1980, niet in 622, noch in 630mm. In inches wordt al decennia niet meer gemeten. Wij spreken sinds 1980 over de ETRTO, de internationale standaard: jouw maat uit het stenen tijdperk heet nu: 32-630. Hiervan is 630 de cruciale maat, nl de diameter van de velg en de binnendiameter van de band. Schwalbe maakt de band die je zoekt in elk geval in het type Marathon, die weegt 600 gr per stuk. Aan zo'n fiets geld uitgeven is parels voor de zwijnen gooien.
Sjef

tri-a
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:15

tri-a 17 mar 2010 14:11

klimmer schreef:
Dr.Ob schreef: Behalve de banden, er moeten echt nieuwe op. Op de velg van de wielen staat 27 x 1 1/4". Nu is mij, surfend op het internet, opgevallen dat er maar weinig 27" racebanden te koop zijn. Kan iemand mij als newbie helpen/adviseren mbt nieuwe 27" racebanden? Bij voorbaat dank!


Lichte racebanden van die maat hebben nooit bestaan. Er werd namelijk met tubes gereden. Racebanden, dwz draadbanden van minder dan 28mm bestonden niet voor 1980, niet in 622, noch in 630mm. In inches wordt al decennia niet meer gemeten. Wij spreken sinds 1980 over de ETRTO, de internationale standaard: jouw maat uit het stenen tijdperk heet nu: 32-630. Hiervan is 630 de cruciale maat, nl de diameter van de velg en de binnendiameter van de band. Schwalbe maakt de band die je zoekt in elk geval in het type Marathon, die weegt 600 gr per stuk. Aan zo'n fiets geld uitgeven is parels voor de zwijnen gooien.
Sjef


De continental ultraport zijn ook leverbaar in 28-630.

Ik ben nog bezig met een Ti-Raleigh projectje en daar zitten ook de 27" wielen in.

Gebruikersavatar
aapje
Forum-lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 19 jan 2010 16:42

Gebruikersavatar aapje 18 mar 2010 13:58

Geschikte banden:

http://www.fietspunt.nl/shop/showarticl ... albe_HS172
http://www.lentinkfietsshop.nl/shopping ... php?id=202
http://www.fietsonderdelenwebshop.nl/fi ... walbe.html

Een superstrakke racefiets wordt het zowiezo niet, dus je moet er niet van uitgaan dat je met die fiets dan opeens heel snel kunt rijden. Ik zou er vooral op letten of je de racehouding prettig vindt en kan volhouden.

Hou er ook rekening mee dat de banden totaal verkleeft kunnen zijn aan de velg. Bij de fiets uit 1991 die ik tweedehands had gekocht leken de buitenbanden wel geplakt, maar dit was verteerd rubber. Dat was een hoop gepiel.

dr.ob
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 mar 2010 22:34

dr.ob 18 mar 2010 14:42

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb zojuist bij Halfords sportbanden van de juiste maat gekocht. Zijn volgens mij wel een stukje breder (zo'n 220 mm) dan 'echte' racebanden , maar altijd beter dan gewone toerbanden!

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 18 mar 2010 16:10

Ik neem aan dat je 22mm bedoelt. Dat is smaller dan racebanden: 23-25mm. En smalle banden lopen niet lichter, maar zwaarder dan brede banden! Wil je licht rollen zul je ze wel 9 bar op moeten pompen, maar halfords kwaliteit kennende zal dat ver boven het toegestane maximum liggen. Ik had de Conti's Ultrasport gekozen.
Sjef

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2091
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 18 mar 2010 16:49

Goede 27 inch banden zijn er zeker. Die worden vooral voor de Britse markt gemaakt. Kijk eens bij wat britse verzendwinkels voor goede banden.

dr.ob
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 mar 2010 22:34

dr.ob 18 mar 2010 22:05

Ultra_Ivo schreef:Goede 27 inch banden zijn er zeker. Die worden vooral voor de Britse markt gemaakt. Kijk eens bij wat britse verzendwinkels voor goede banden.

klimmer schreef:halfords kwaliteit kennende zal dat ver boven het toegestane maximum liggen. Ik had de Conti's Ultrasport gekozen.
Sjef


Ach, wilde gewoon meteen fietsen en niet een week moeten wachten op de koerier. En halfords scheelde meer dan de helft in de prijs, immers:
klimmer schreef:Aan zo'n fiets geld uitgeven is parels voor de zwijnen gooien.
;)

Plaats reactie