Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Help! Deuk in mijn alu frame, wat nu?!

rinke
Forum-lid

rinke 16 mar 2010 20:35

Afgelopen zaterdag hebben mijn fietsmaatje en ik de Wittekruistocht in Den Haag gefietst. Op de een of andere manier is mijn fietsenrek op de terugweg losgeraakt en met 120 km/u op de snelweg geknikkert. Zonder iets te raken en zonder te rollen (dus enkel een schuiver) is het rek met fietsen in de berm geschoven. (als jullie uitgelachen zijn graag verder lezen ;) )
Na de eerste schrik en blijdschap dat er geen auto opgeknalt was bij die snelheid hebben we oppervlakkig de fietsen gechecked. Mijn maatje had zijn stuur en trapper kapot. Ook leek zijn derailleur niet 100% recht te staan. Voor de rest lijkt zijn oude stalen ros de klap weerstaan te hebben.
De mijne leek in eerste instantie ook geen schade te hebben of het stuurlint na. Echter bij het schoonmaken vanmiddag zag ik dat ik in mijn onderbuis een enorme buts heb zitten....................... Kan wel janken want mijn fietsje is toch wel heilig.
Dan nu de vraag, het betreft een Stevens Aspin (2007 geloof ik..) graag wil ik jullie mening of het verstandig is om met dit frame verder te rijden het komend jaar. Ik heb namelijk twijfel of het frame door de klap die het blijkbaar heeft gehad nog wel betrouwbaar is. Opties heb ik het hele frame nagekeken en op die buts na geen rare plekken gevonden....
alvast heel erg bedankt voor jullie input!!!!!!!
Rinke

kc82
Forum-lid

Gebruikersavatar kc82 16 mar 2010 21:21

Afhankelijk van hoe groot de deuk is, lijkt het mij niet gevaarlijk om ermee door te rijden. De vraag is of het nog wel lekker rijdt. Misschien dat door de klap/deuk het frame niet helemaal recht meer is en er misschien wat aanloopt of dat je voelt dat de fiets niet meer 'loopt'.

colnagofreak
Forum-lid HC

colnagofreak 16 mar 2010 21:28

Als het een flinke buts zal ik het frame zorgvuldig na laten kijken, misschien is het frame als het ware iets "opgereden". Knapt een frame niet van op met 120km/uur op het asfalt.
Zal toch een aardige impact gegeven hebben.

Haarscheurtjes op lassen e.d. lijken mij ook niet onmogelijk door de klap.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

foosho
Forum-lid

foosho 16 mar 2010 23:01

Zonder foto valt er natuurlijk weinig over te zeggen zo.

jaapieo
Forum-lid

jaapieo 16 mar 2010 23:22

Ik zou verstandig doen en even langs je fietsenmaker gaan!
Maar ik denk dat het niet meer slim is om er op te fietsen, het aluminium kan toch zonder dat je het ziet verzwakt zijn.
Mijn opa en oma hebben hetzelfde gehad, danwel met 2 rih tourfietsen en 60km/u, en zei hebben ook gewoon de onderdelen die nog goed waren over laten zetten.

Verder sluit ik me aan bij Foosho!
mijn Flickr

warmbakkertje
Forum-lid

warmbakkertje 17 mar 2010 02:24

hoe lullig ook:
voor 369 euro een prachtig frame.
http://www.canyon.com/_nl/outlet/list.h ... &sort=p-up

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 17 mar 2010 12:13

Zou even langs je lbs gaan, maar verwacht dat het weinig kwaad kan. Ik denk dat de deuk gekomen is doordat de andere fiets jouw fiets heeft geraakt.

Ik heb in mijn vorige fiets ook een deuk in mijn fiets gehad. Toen ik in een sprint uit het pedaal vloog en met mijn knie tegen de schuine buis kwam zat er een deuk in.

Een paar later heb ik een nieuwe fiets gekocht. Niet omdat de fiets niet meer goed reed maar vooral omdat ik niet kon leven met die deuk (deed iedere keer weer pijn als ik hem schoonmaakte ;)).

marcogroenewegen
Forum-lid

marcogroenewegen 03 feb 2011 14:27

Bij mijn Stevens Aspin 2007 is ook een deuk in de onderbuis gekomen.
Dit kwam door een valpartij waarbij de snelheid niet hoger was dan 20 km/u (achterwiel voorganger aangetikt) Wel toevallig dat dit exact hetzelfde model fiets is.

Je kan doorfietsen met de fiets is mji verteld door de FM, maar ik zou er niet meer de Stelvio mee afrijden raadde hij mij aan.

jeroennl
Forum-lid

jeroennl 03 feb 2011 15:15

Marco Groenewegen schreef:maar ik zou er niet meer de Stelvio mee afrijden raadde hij mij aan.

Vervangen dat frame dus, of wil je je tanden kwijt als je met hoge snelheid in groepje bv door een put rijdt?

vincent75
Forum-lid

Gebruikersavatar vincent75 03 feb 2011 20:27

rinke schreef:Op de een of andere manier is mijn fietsenrek op de terugweg losgeraakt en met 120 km/u op de snelweg geknikkert.

Mooi klooten voor je!
Ik ben wel benieuwd welke fietsendrager het hier betreft?
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

robskem
Forum-lid

robskem 04 feb 2011 00:24

Erg balen voor je maar hoe zit dit verzekeringstechnisch? Of fabrikant fietsendrager aansprakelijk stellen (lijkt mij niet een degelijk product geleverd te hebben)?

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 04 feb 2011 00:41

Marco Groenewegen schreef:Bij mijn Stevens Aspin 2007 is ook een deuk in de onderbuis gekomen.
Dit kwam door een valpartij waarbij de snelheid niet hoger was dan 20 km/u (achterwiel voorganger aangetikt) Wel toevallig dat dit exact hetzelfde model fiets is.

Je kan doorfietsen met de fiets is mji verteld door de FM, maar ik zou er niet meer de Stelvio mee afrijden raadde hij mij aan.

Wel een behoorlijk kick!

Bij aluminium is de kans op deuken gewoon erg groot. Zelf heb ik ooit gehad dat in de sprint mijn ketting er af vloog en dat ik mijn mijn knie tegen mijn frame kwam (red bull). Daar zat ook een deuk in.

Plaats reactie