Tubeless
+1 voor Stan's Race Sealant. Ben ik heel erg tevreden over: dicht supersnel (meestal binnen één wielomwenteling) en duurzamer dan de gewone Stan's sealant en andere sapjes (Doc Blue, Tune's One Shot, etc). DocBlue schijnt overigens gewoon Stan's sealant te zijn met een Schwalbe etiket erop.
-
- Forum-lid
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 02 apr 2012 21:45
Tubelss vraag. Vast vooruitlopend op weer lekker de weg op wil ik de banden van mijn racer tubeless maken (na goede ervaring met mijn CAADX crosser die ik in de winter gebruik).
Wielen: Shimano RS 81. Banden: dit gaan Pirelli P Zero worden, V 25mm en A 28mm.
Is deze combinatie wiel-band geschikt voor tubeless? (Beide zijn niet specifiek tubeless).
Wat zijn aan te bevelen ventielen voor tussen de 5 en 7.5 bar?
Het Shimano velglint lijkt goed af te dichten en sterk genoeg, voldoet dit of moet ik toch aan ander velglint denken?
Ik heb een booster tank in bestelling dus oppompen zal het probleem niet zijn.
Wielen: Shimano RS 81. Banden: dit gaan Pirelli P Zero worden, V 25mm en A 28mm.
Is deze combinatie wiel-band geschikt voor tubeless? (Beide zijn niet specifiek tubeless).
Wat zijn aan te bevelen ventielen voor tussen de 5 en 7.5 bar?
Het Shimano velglint lijkt goed af te dichten en sterk genoeg, voldoet dit of moet ik toch aan ander velglint denken?
Ik heb een booster tank in bestelling dus oppompen zal het probleem niet zijn.
De Pirelli P Zero band is niet geschikt als tubeless band. De Pirelli Cinturato Velo TLR is dat wel.
Dat de Shimano RS81 wielset niet tubeless ready is maakt niet zoveel uit want met een tubeless tape, bijv. die van Schwalbe en een tubeless ventiel is deze ook tubeless geschikt te maken. M.a.w. deze combinatie is niet geschikt voor tubeless.
Mijn ervaring is dat de Schwalbe tubeless ventielen het meest geschikt zijn, maar andere tubeless ventielen zouden ook geschikt kunnen zijn. Standaard Shimano velglint is niet geschikt voor tubeless gebruik.
Dat de Shimano RS81 wielset niet tubeless ready is maakt niet zoveel uit want met een tubeless tape, bijv. die van Schwalbe en een tubeless ventiel is deze ook tubeless geschikt te maken. M.a.w. deze combinatie is niet geschikt voor tubeless.
Mijn ervaring is dat de Schwalbe tubeless ventielen het meest geschikt zijn, maar andere tubeless ventielen zouden ook geschikt kunnen zijn. Standaard Shimano velglint is niet geschikt voor tubeless gebruik.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13781
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
-Ventielen ik gebruik notubes, maar als het einden maar een konische vorm heeft gaat het meestal wel goed.
-Tape gebruik ik altijd notubes, maar dan van R2 als tesa, 55m is dan net zo duur als 11m en in elke breedte verkrijgbaar.
-Begin met wikkelen tegenover het ventiel zodat er maximaal twee lagen bij het ventiel zitten, dat werkt vaak ook beter dan drie lagen voor de luchtdichtheid.
Ik voelde toevallig vanmiddag aan mijn racewielen met 25mm pro ones en notubes vloeistof, in oktober voor het laatst gereden. ze waren nu amper afgelopen, heb het niet gemeten, maar een 5 bar zat er nog in. Mijn ervaring is dat met een Biba je elke rit moet pompen en met tubeless vaak maar eens per week.
-Tape gebruik ik altijd notubes, maar dan van R2 als tesa, 55m is dan net zo duur als 11m en in elke breedte verkrijgbaar.
-Begin met wikkelen tegenover het ventiel zodat er maximaal twee lagen bij het ventiel zitten, dat werkt vaak ook beter dan drie lagen voor de luchtdichtheid.
Ik voelde toevallig vanmiddag aan mijn racewielen met 25mm pro ones en notubes vloeistof, in oktober voor het laatst gereden. ze waren nu amper afgelopen, heb het niet gemeten, maar een 5 bar zat er nog in. Mijn ervaring is dat met een Biba je elke rit moet pompen en met tubeless vaak maar eens per week.
Vorige week heb ik mijn banden tubeless gemaakt. Dat ging goed.
Ik heb de latex in de band gedaan als het ventiel bovenaan zat. De latex moest rechtstreeks in de band volgens de voorschriften.
Sindsdien merk ik dat, wanneer mijn fiets ophangt, het wiel steeds vanzelf draait naar de positie met het ventiel boven. Zou er een prop gevormd zijn onderaan, waardoor er meer gewicht is daar?
Ik heb de latex in de band gedaan als het ventiel bovenaan zat. De latex moest rechtstreeks in de band volgens de voorschriften.
Sindsdien merk ik dat, wanneer mijn fiets ophangt, het wiel steeds vanzelf draait naar de positie met het ventiel boven. Zou er een prop gevormd zijn onderaan, waardoor er meer gewicht is daar?
Giant TCR Advanced Pro 1 disc 2020
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0
Vandaag de nieuwe Conti GP5000 TL op mijn carbon D-Force wielen gemonteerd. Ik had gedacht dat het een strijd ging worden, maar wonderwel zonder problemen erop gelegd en opgepompt met een gewone pomp zonder de ventielkern te verwijderen
Pasvorm is zoals verwacht strak. De band goed in het midden van de velg leggen, stevig met de handen wringen en de band floept op de velg. Een beetje zeepwater op de kanten spuiten en oppompen, klaar .
Nu wachten op mijn nieuwe fiets om ze uit te testen.
Gewicht: 312gr en 304gr. Breedte op 6bar: 24,50mm (velg 17mm intern). Hopelijk rekken ze nog een beetje want de breedte valt wat smal in vergelijking met de GP4000 (25mm).
Pasvorm is zoals verwacht strak. De band goed in het midden van de velg leggen, stevig met de handen wringen en de band floept op de velg. Een beetje zeepwater op de kanten spuiten en oppompen, klaar .
Nu wachten op mijn nieuwe fiets om ze uit te testen.
Gewicht: 312gr en 304gr. Breedte op 6bar: 24,50mm (velg 17mm intern). Hopelijk rekken ze nog een beetje want de breedte valt wat smal in vergelijking met de GP4000 (25mm).
Canyon Ultimate CF sl Movistar.
Gios Torino Professional '84.
Colner Strada '74.
Gios Torino Professional '84.
Colner Strada '74.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13781
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ben benieuwd naar de duurtest ervaringen en hoe valt de band bij een huidige 19 tot 22 mm velg intern.
Mijn huidige 25mm vallen op een 21 en 22m velg allemaal tegen de 27 of erop en de 28mm op 30.
Het gewicht is iets zwaarder dan de schwalbes die in een 25mm zo,n 260 - 275 gram wegen. Maar daar zijn ook wel eens wat problemen mee, zelf nooit problemen gehad met de TL variant van de one. En ik heb mijn bedenkingen hoe sommige met vooral montage van het materiaal omgaan.
Eigenlijk wacht ik nog op twee echte merken met TL, Pirelli en Michelin, je blijft merken dat die gewoon veel meer ervaring hebben en probleemloos zijn.
Mijn huidige 25mm vallen op een 21 en 22m velg allemaal tegen de 27 of erop en de 28mm op 30.
Het gewicht is iets zwaarder dan de schwalbes die in een 25mm zo,n 260 - 275 gram wegen. Maar daar zijn ook wel eens wat problemen mee, zelf nooit problemen gehad met de TL variant van de one. En ik heb mijn bedenkingen hoe sommige met vooral montage van het materiaal omgaan.
Eigenlijk wacht ik nog op twee echte merken met TL, Pirelli en Michelin, je blijft merken dat die gewoon veel meer ervaring hebben en probleemloos zijn.
Hoezo wacht je op Pirelli ?
Ik heb net een setje Pirelli Cinturato 26mm op dt swiss pr1600 verlgen gemonteerd.
Ging probleemloos met de hand op de velg leggen, had wel booster nodig om druk op te bouwen.
Bij voorwiel hoor ik op 1 plek een beetje lucht ontsnappen tussen velg en band.
Even afwachten of vloeistof z'n werk doet en anders misschien extra laag velgtape erin.
Ik heb net een setje Pirelli Cinturato 26mm op dt swiss pr1600 verlgen gemonteerd.
Ging probleemloos met de hand op de velg leggen, had wel booster nodig om druk op te bouwen.
Bij voorwiel hoor ik op 1 plek een beetje lucht ontsnappen tussen velg en band.
Even afwachten of vloeistof z'n werk doet en anders misschien extra laag velgtape erin.
Heb je de velgbed wel goed gereinigd?
Een beetje viezigheid kan al voor problemen zorgen.
Of, is de band daar wel goed over de hub gekomen?
In dat geval iets helpen, harder oppompen of de band iets axiaal heen en weer bewegen.
Een beetje viezigheid kan al voor problemen zorgen.
Of, is de band daar wel goed over de hub gekomen?
In dat geval iets helpen, harder oppompen of de band iets axiaal heen en weer bewegen.
...
@Wasbeer2006 had mijn post van 26 december j.l. niet gelezen, daar had ik ook al aangegeven dat alleen de Pirelli Cinturato een tubeless band voor de racefiets is.DDX schreef: ↑05 jan 2019 11:26 Hoezo wacht je op Pirelli ?
Ik heb net een setje Pirelli Cinturato 26mm op dt swiss pr1600 verlgen gemonteerd.
Ging probleemloos met de hand op de velg leggen, had wel booster nodig om druk op te bouwen.
Bij voorwiel hoor ik op 1 plek een beetje lucht ontsnappen tussen velg en band.
Even afwachten of vloeistof z'n werk doet en anders misschien extra laag velgtape erin.
Enfin, met een beetje mazzel zal de latex tussen velg en band wel dichten maar anders een zo'n brede tubeless tape plakken dat deze het velgbed tussen de opstaande randen volledig afdekt. Dat zorgt dan voor een betere afdichting tussen de band en de velg.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless