Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Zadelpen in carbon frame zit muurvast

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 08 apr 2011 13:50

Tjerk1121 schreef:Ik heb bovenstaande manieren ook allemaal geprobeerd om de vastzittende Isaac zadelpen (alu kern met carbon wrap) uit een Isaac Kelvin frame (met alu huls) te krijgen maar niks lukte. De truc met de schroevendraaier al helemaal niet omdat de gaten alleen maar uitlubberden en zagen lukte ook niet omdat de pen ongeveer 10 cm in het frame zat en het dan zeer moeilijk is om niet je frame te raken.

Daarna heb iets gedaan wat ongetwijfeld sommigen zal doen gruwelen, maar indien je het met beleid doet dan lukt het uiteindelijk wel: een holle beitel voorzichtig tussen pen en frame tikken en zo proberen de pen te splijten. Daarna met een waterpomptang inderdaad een kant naar binnen proberen te buigen zodat e.e.a. loskomt.

Dit heeft mij denk ik al met al een goede 3 uur gekost heeft maar uiteindelijk is het wel gelukt en heeft het frame geen schade opgelopen (op wat kleine krasjes aan de binnenkant van de alu zadelhuls na)

Mijn complimenten!
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 08 apr 2011 13:59

Inzagen!!!!!!! Je moet een makkelijke breeklijn maken.
Tjerk1121 schreef:Ik heb bovenstaande manieren ook allemaal geprobeerd om de vastzittende Isaac zadelpen (alu kern met carbon wrap) uit een Isaac Kelvin frame (met alu huls) te krijgen maar niks lukte. De truc met de schroevendraaier al helemaal niet omdat de gaten alleen maar uitlubberden en zagen lukte ook niet omdat de pen ongeveer 10 cm in het frame zat en het dan zeer moeilijk is om niet je frame te raken.

Daarna heb iets gedaan wat ongetwijfeld sommigen zal doen gruwelen, maar indien je het met beleid doet dan lukt het uiteindelijk wel: een holle beitel voorzichtig tussen pen en frame tikken en zo proberen de pen te splijten. Daarna met een waterpomptang inderdaad een kant naar binnen proberen te buigen zodat e.e.a. loskomt.

Dit heeft mij denk ik al met al een goede 3 uur gekost heeft maar uiteindelijk is het wel gelukt en heeft het frame geen schade opgelopen (op wat kleine krasjes aan de binnenkant van de alu zadelhuls na)
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

pacoaw
Forum-lid

pacoaw 09 apr 2011 01:57

Zagen, beuken, rammen, bankschroeven en grote tangen op je frame? Dan is het misschien minder risicovol om het door een fietsenmaker te laten doen. Maar zeker knap dat het je zo goed gelukt is!

bianchi_euro
Forum-lid

bianchi_euro 09 apr 2011 20:56

Ik vond het wel merkwaardig dat alles losgaat met kruipolie en anders zeker wel met WD40 en een carbon zadelpen niet. Wat fijn dat ze d'r zijn... de carbon pennen..

Onlangs kwam ik erachter waarom die pennen niet meer losgaan. Aan de oude pennen smeerde men zuurvrije vaseline om vocht buiten de deur te houden en een makkelijke demontage te garanderen.

Het advies bij carbon pennen is talkpoeder te gebruiken. Dit helpt echter niet. Het vocht treedt hoe dan ook tussen pen en framebuis en laat daar een kalkaanslag achter. Laatst heb ik zo'n vaste pen eens heel goed bekeken en dan zie je dat er gewoon een laagje kalk tussen zit. Deze kalkaanslag vormt een "lijm"verbinding die bijna niet te breken is.

Kalk lost heel makkelijk op in schoonmaak azijn en totaal niet in kruipolie. Al een tijdje vraag ik mij af of iemand wel eens heeft geprobeerd een paar weekjes azijn i.p.v. kruipolie te gebruiken? Kleine kans, maar t.o.v. kruipolie heb je een veel grotere kans van slagen. Essentieel is natuurlijk dat je de azijn op de juiste plek krijgt. Je zal dus geduld moeten heben en steeds nieuwe azijn moeten aanbrengen en de opgeloste kalk moeten verwijderen. (Papiertje in azijn drenken en om de top v/d framebuis slaan). Mogelijk lukt dit.

p.s. heb wel eens van iemand gehoord die met een ruimer de carbon pen heeft verwijderd. Dit kan wel, maar de epoxy/carbon splinters zijn niet ongevaarlijk voor je longen. Ook een beetje zonde van de pen.
http://www.tourgallerie.de/gallery/disp ... p?pos=-228" onclick="window.open(this.href);return false;

bianchi_euro
Forum-lid

bianchi_euro 09 apr 2011 21:34

Nog een belangrijke tip, mocht je met de azijn een poging willen wagen. Als dat een beetje werkt en je ziet dat de kalkaanslag oplost... Dan komt natuurlijk het moment waarop je een poging gaat wagen de pen los te wrikken.

Je kan met een paard aan die pen gaan trekken en hij komt niet los. Het enige dat werkt is draaien. Zodra de pen écht een stukje draait worden alle kalk en zand kristallen die tussen de pen en het frame zitten verbrijzeld. Spoedig kun je de pen dan loshalen. Maar de inleiding met azijn wordt een geduld klus.
http://www.tourgallerie.de/gallery/disp ... p?pos=-228" onclick="window.open(this.href);return false;

spiritwetteren
Forum-lid

spiritwetteren 09 apr 2011 23:40

BIANCHI_EURO schreef:Nog een belangrijke tip, mocht je met de azijn een poging willen wagen. Als dat een beetje werkt en je ziet dat de kalkaanslag oplost... Dan komt natuurlijk het moment waarop je een poging gaat wagen de pen los te wrikken.

Je kan met een paard aan die pen gaan trekken en hij komt niet los. Het enige dat werkt is draaien. Zodra de pen écht een stukje draait worden alle kalk en zand kristallen die tussen de pen en het frame zitten verbrijzeld. Spoedig kun je de pen dan loshalen. Maar de inleiding met azijn wordt een geduld klus.

En azijn? Kan dit geen kwaad voor carbon? Ik ben een leek op dat vlak maar zou toch eerst voor alle zekerheid inlichtingen vragen vooralleer ik er aan begin.
We zijn er om elkander te helpen, nietwaar?

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 apr 2011 23:46

Nee dat kan echt geen kwaad. Heb alleen m'n twijfels of kalk de oorzaak is.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

hansmulder
Forum-lid

hansmulder 10 apr 2011 21:20

mischien is mierenzuur ook een idee om het kalk op te lossen

spiritwetteren
Forum-lid

spiritwetteren 10 apr 2011 21:30

Amclassic-fan schreef:Nee dat kan echt geen kwaad. Heb alleen m'n twijfels of kalk de oorzaak is.

Ik denk ook niet dat kalk de oorzaak is. In regenwater zit weinig of geen kalk. Leidingwater bij reinigen zou evntueel kunnen. Misschien al eens goed moeten duwen bij het monteren en dan een beetje vuil ertussen geraakt.
We zijn er om elkander te helpen, nietwaar?

jsparie
Forum-lid

jsparie 11 apr 2011 01:38

Volgens mij eerder ergens op dit forum gelezen als tip van iemand anders. Een patroon om je band op te pompen leeg laten lopen in de aluminium zadelpen. Daar komt heel veel kou vanaf. De aluminium pen koelt hierdoor af waardoor de diameter (marginaal) afneemt wat mogelijk net genoeg is om hem los te krijgen uit het carbon frame. Zelf geen ervaring mee, maar lijkt me het proberen waard.

Mijn ervaring is wel dat een wijziging in temperatuur een enorm verschil kan maken bij het al dan niet los krijgen van een onderdeel omdat de verschillende materialen daar anders op reageren (dwz iets uitzetten of juist iets krimpen)

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 11 apr 2011 13:59

Daniel1975 schreef:Ik heb dit zelf eerder gedaan. Alleen was het daar net andersom; carbon-wrap pen met alu kern in alu frame.

Hoe ik het heb gedaan:
- zadelpen paar cm boven het frame afgezaagd.
- met een losse ijzerzaag rechtstandig ingezaagd. Dus met de zaag in de zadelpen over de hele lengte van de pen een groef zagen. Dit is een secuur werkje!!!! Let op dat je echt overal even diep zaagt en je niet ergens het carbon raakt!!
Als er een flinke groef in zit met een tang (met grote bek, veel grip) proberen de pen over de groef te laten scheuren. Zadelpen vlak naast de groef vastpakken en proberen de bek naar binnen te draaien (zodat de diameter van de pen kleiner wordt).

Succes!

Toevallig ben ik bezig met een alu zadelpen uit een stalen frame te zagen.
Mijn zoon en ik hebben alles al geprobeerd om die pen eruit tekrijgen maar niet lukte. Kruipolie, een moordenaar erop gezet, pen afgezaagd tot 5 cm boven de zadelklem, tussen bankschroef gezet en frame al draaiend geprobeerd te verlossen van die pen, nada ! Alu pen brak af. Ben nu iedere dag met een ijzerzaag bezig om een groef in de lengte te zagen. Ik heb daarvoor een gewone metaalzaag ( redelijk grof getand) aan beide zijden voorzien van een strip aluminium en wel zo dar er 3 mm van de zaagtandjes uitsteekt buit die alu strips. De wanddikte van die pen was n.l. 3 mm. Zo voorkom ik dat ik in de framebuis zaag. Die alu strips heb ik in de gaten van het zaagblad met boutjes en moertjes vastgezet. Tevens een stukje alu strip gebruikt als handvat. ( strip was 1 meter. Dus 2 stukjes van 50 cm geven voldoen lengte voor een handvat)
Met die alu strips aan b eide zijden van die ijzerzaag zwabbert die zaag ook nauwelijks.
Ik heb er al een behoorlijk groef in gezaagd en een tweede er 5 mm naast. Ik hoop een stripje van 5 mm er uit te kunnen hakken met een scxhroevendraaier oid en dan de rest eruit tikken of draaien. Deze alu pen is enorm hard en om die om te krullen lijkt mij onmogelijk en zal het wel uithakken worden. ;-(
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 11 apr 2011 14:01

alu pen uit stalen frame is wel te doen. Dan kun je er nog een keer met veel beleid een schroevendraaiertje tussen zetten. Bij een carbonframe zou ik dat niet doen ;)
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Plaats reactie