Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Wattage versus hartfrequentie

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1242
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 01 jan 2019 12:54

walter- schreef: 01 jan 2019 02:40
ottorongo schreef: 31 dec 2018 22:45 1 uur op je omslagpunt zie ik ook niet zitten (maar durfde er niet op te reageren) maar wie ben ik? :oops:
Aan hoeveel mol/ml zit jij dan en wat is je maximum verzuring?
Misschien denk je gewoon dat je omslagpunt hoger licht dan wat het werkelijk is.
Maar idd; 1 uur op omslagpunt is tot totale uitputting. En niet fijn om te doen.
Of ook: maar een beetje meer vermogen of hartslag dan omslagpunt en het kan ook zijn dat je maar 10 minuten verder kan. Maar dat is wat afhankelijk van wat voor type renner je bent.
Bij sommigen is er maar 5tal hartslagen verschil tussen omslagpunt en max hartslag. Dus het zit soms nogal eens nauw om te weten waar je omslagpunt zit.

Walter
1 uur op omslagpunt is zeker niet fijn om te doen
Toch doet zowat elke crosser dit een of meerdere keren per week.
Ik vermoed dat hun gemiddelde hf in de wedstrijd zelfs hoger ligt dan hun omslagpunt.

walters
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 01 jan 2019 13:15

Ga maar een uurtje spinnen rond je omslagpunt, dit is goed te doen. Uurtje op de racefiets een klim rijden rond je omslagpunt , ook prima te doen.
Vroeger vond ik het vervelend om tegen de wind in te rijden, tegenwoordig denk ik “ dit is een klim” gaat veel beter en kun je ook wel een uur rond je omslagpunt rijden.

Zijn overigens genoeg makkelijk te begrijpen boeken die het het uitleggen: https://www.trainenopvermogen.be
Dit is een voorbeeld.

scoloo
Forum-lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 26 jul 2015 18:01

scoloo 01 jan 2019 16:43

walters schreef: 01 jan 2019 13:15 Ga maar een uurtje spinnen rond je omslagpunt, dit is goed te doen. Uurtje op de racefiets een klim rijden rond je omslagpunt , ook prima te doen.
Vroeger vond ik het vervelend om tegen de wind in te rijden, tegenwoordig denk ik “ dit is een klim” gaat veel beter en kun je ook wel een uur rond je omslagpunt rijden.

Zijn overigens genoeg makkelijk te begrijpen boeken die het het uitleggen: https://www.trainenopvermogen.be
Dit is een voorbeeld.
Mag ik vragen hoe je je omslagpunt hebt bepaald? En hebben we het hier over wattage of hartslag qua omslagpunt?
Biking is Living!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 jan 2019 17:37

Klein_Verzet schreef: 31 dec 2018 18:15
amclassic-fan schreef: 31 dec 2018 17:20 Ik heb mijn 5 minuten pr van afgelopen jaar met een gemiddelde hartslag van slechts 162 gereden, terwijl mijn omslagpunt (mits ik uitgerust ben) boven de 175 ligt.
Huh? Ik hoop dat je begrijpt dat 't omslagpunt een inspanning vertegenwoordigt waarbij ca. 4 mmol/l melkzuur geproduceerd wordt, en dat dit een inspanning is die een uur lang volgehouden kan worden?

Kortom, ik zou bijna adviseren: doe die 5 minuten PR-test nog eens, maar dan als je volledig uitgerust bent. HF moet ver voorbij 175 liggen bij een 5 min max test, want er zal heel veel melkzuur worden geproduceerd.
Ik krijg het gevoel dat je nogal veel vertrouwen hebt in een papieren waarheid. Ik heb van vele seizoenen hartslag en vermogensdata, mijn hartslag is gewoon niet direct te koppelen aan een bepaald vermogen. 2 dagen voordat ik die 5 (en 20 minuten) test heb gedaan heb ik een koers gereden, was niet belachelijk zwaar ofzo, maar het is genoeg om mijn hartslag 2 dagen later nog altijd behoorlijk verlaagd te hebben. Een andere factor die gegarandeerd van invloed is dat het tijdens de koers gemiddeld 28 graden was (volgens mijn Garmin, dus waarschijnlijk iets overdreven) en 2 dagen later tijdens de test 14 graden.

Hartslag is van zoveel meer afhankelijk dan de inspanning die je aan het leveren bent. Ik snap eigenlijk ook niet dat er door sommige aangegeven wordt dat ze bij een rustige duurtraining enkel naar hartslag kijken. Als ik de dag er voor stevig bezig ben geweest, dan zou ik de volgende dag veel te hard rijden tijdens een 'rustige' duurtraining, omdat m'n hartslag zo maar 10 slagen lager is bij dezelfde inspanning. Oftewel, ook tijdens duurtraining is vermogen voor mij leidend.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

walters
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 01 jan 2019 18:11

scoloo schreef: 01 jan 2019 16:43
walters schreef: 01 jan 2019 13:15 Ga maar een uurtje spinnen rond je omslagpunt, dit is goed te doen. Uurtje op de racefiets een klim rijden rond je omslagpunt , ook prima te doen.
Vroeger vond ik het vervelend om tegen de wind in te rijden, tegenwoordig denk ik “ dit is een klim” gaat veel beter en kun je ook wel een uur rond je omslagpunt rijden.

Zijn overigens genoeg makkelijk te begrijpen boeken die het het uitleggen: https://www.trainenopvermogen.be
Dit is een voorbeeld.
Mag ik vragen hoe je je omslagpunt hebt bepaald? En hebben we het hier over wattage of hartslag qua omslagpunt?
In Papendal SMA, krijg je zowel het omslagpunt voor wattage als hartslag (voor dat moment).

brutus
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 01 jan 2019 19:25

Dat is precies mijn bevinding dus ook am-classic.
Ik ga er dan wel vanuit dat ik niet fit ben, en het dus ook niet zo lang vol houdt als "Op papier" zou moeten kunnen.

Gebruikersavatar
carel
Forum-lid
Berichten: 455
Lid geworden op: 06 apr 2010 01:33
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar carel 01 jan 2019 21:11


Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 jan 2019 21:18

walters schreef: 01 jan 2019 18:11
scoloo schreef: 01 jan 2019 16:43
walters schreef: 01 jan 2019 13:15 Ga maar een uurtje spinnen rond je omslagpunt, dit is goed te doen. Uurtje op de racefiets een klim rijden rond je omslagpunt , ook prima te doen.
Vroeger vond ik het vervelend om tegen de wind in te rijden, tegenwoordig denk ik “ dit is een klim” gaat veel beter en kun je ook wel een uur rond je omslagpunt rijden.

Zijn overigens genoeg makkelijk te begrijpen boeken die het het uitleggen: https://www.trainenopvermogen.be
Dit is een voorbeeld.
Mag ik vragen hoe je je omslagpunt hebt bepaald? En hebben we het hier over wattage of hartslag qua omslagpunt?
In Papendal SMA, krijg je zowel het omslagpunt voor wattage als hartslag (voor dat moment).
"2005 wil z'n inspanningstesten terug"

De meerwaarde van een inspanningstest, die overigens ongeschikt is om het vermogen op omslagpunt te bepalen (daar is een drempelwaarde test voor bedoeld), is tegenwoordig erg minimaal als je zelf een goede vermogensmeter hebt. 5", 1', 5' en 20' maximaal te rijden geeft veel waardevollere informatie.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 01 jan 2019 21:57

amclassic-fan schreef: 01 jan 2019 21:18
De meerwaarde van een inspanningstest, die overigens ongeschikt is om het vermogen op omslagpunt te bepalen (daar is een drempelwaarde test voor bedoeld), is tegenwoordig erg minimaal als je zelf een goede vermogensmeter hebt. 5", 1', 5' en 20' maximaal te rijden geeft veel waardevollere informatie.
Inderdaad, lees dit Sportgericht 2018-5 en 2018-6 Power Speed Profile van Guido Vroemen en Marco van Bon
http://www.powerspeedprofile.com/
What makes the boat go faster?

walters
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 01 jan 2019 22:10

Toch vind ik de combinatie van de eigen testen en de SMA test de beste informatie geven. Iedere test is een moment opname. Daarom regelmatig jezelf hertesten.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 jan 2019 22:21

En wat is dan de meerwaarde van de SMA? Je kan ook zelf een keer vaker 5 en 20 minuten volle bak rijden.

Overigens ga ik zelf echt niet iedere paar weken dit testen. Belasting in wedstrijden is al hoog genoeg, dan moet ik maximaal kunnen gaan, maar haal je geen maximale vermogens omdat je 99 van de 100 keer al de nodige vermoeidheid opgebouwd hebt. Als ik 10 Watt meer trap over 20 minuten dan eerder, dan is dat heel mooi, maar het veranderd mijn training van de komende absoluut niet. Dus zie ik geen reden om met hoge frequentie 20 minuten testen uit te voeren.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

raassie
Forum-lid
Berichten: 948
Lid geworden op: 01 feb 2008 06:37

raassie 02 jan 2019 06:41

Maar hoe dan om te gaan met hf versus vermogen juist als je niet fit bent? Als je een tijd lang ziek bent geweest of je hebt iets onder de leden merk ik dat wel degelijk aan een veel te hoge hf, als ik dan bij een training zou proberen een streefvermogen te halen die normaal past bij een lagere inspanning rijdt ik mezelf totaal over de kop....of mis ik dan iets?

voorbeeld voor mezelf afgelopen week, al de hele maand december ziekig geweest, vorige week eerste half uurtje op zwift in 2 weken, hf gemiddeld 147 bij een (geschat vermogen van rond de 130. 2 dagen verder herstel gaf een 137 gemiddelde hf bij 135 gemiddeld vermogen, geen reusachtig verschil, maar wel een teken dat het lichaam beter in staat was om een wat hoger vermogen aan te kunnen.
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

Plaats reactie