Persoonlijk vind ik de venge maar een lelijk apparaat en zou ik nooit een specialized kopen, want specialized is evil, maar als ik dikke cash uit ging geven aan een fiets dan zou ik toch tenminste het topframe willen hebben. Daar ga je fietsend waarschijnlijk weinig van merken, maar je frame is toch (letterlijk) de basis van je fiets, de rest er omheen kun je tzt upgraden. Beetje principedingetje dus wellicht.
Steeds meer fabrikanten brengen hetzelfde type fietsframe uit in twee soorten carbon, waarbij het duurdere type lichter en soms stijver is dan de minder dure variant. Daar betaal je dan wel voor, en persoonlijk zou ik op zoek gaan naar een goede deal ipv de hoofdprijs te betalen. Zo bouwde ik een weinig gebruikt 2e-hands Cannondale hi-mod (ipv mid-mod) frame op, kocht ik een Canyon SLX (ipv SL) MTB in de factory sale op black Friday en heb ik deze onlangs vervangen voor een ex demo Santa Cruz CC (ipv C). Allemaal de topframes uit de reeks en allemaal nog steeds stevige bedragen (wel steeds ruim onder jouw initiële budget), maar de korting op de adviesprijs was steeds 25 tot 40%
Een beetje fietsenliefhebber doet het onderhoud gewoon zelf. En dan zijn binnendoorkabels soms buitengewoon irritant. (alhoewel bij de genoemde 2 fietsen de kabelrouting wellicht niet zal verschillen)