verzet om te gaan klimmen
Ik heb in de herfst van 2017 m'n eerste bergen gedaan in de Vogezen . De percentages daar vallen nog mee.
Vorige zomer ook voor het eerste de Ventoux gedaan. En net hetzelfde dilemma gehad voordien. Met m'n 11-28 of toch voor een andere cassette gaan? Ik heb uiteindelijk m'n cassette van de cyclocrosser overgeplaatst, een 12-30. Vooral voor de gemoedsrust. Want een ster plekke kreeg ik hem nooit op het lichtste verzet. Dus toch de Ventoux opgereden met de 28 als lichtste.
Dat ging, maar ik had liever die 30 wel gehad.
Volgende zomer wil ik de Aspin & Tourmalet fietsen. Ik ga effectief kijken voor ene extra cassette voor de vakantie/bergen.
Ik ben trouwens geen klimmer (1m78, net boven de 80kg), maar wel in redelijke conditie.
Ik zou kijken om een 105 cassette te laten plaatsen. Dat ga ik ook doen.
Vorige zomer ook voor het eerste de Ventoux gedaan. En net hetzelfde dilemma gehad voordien. Met m'n 11-28 of toch voor een andere cassette gaan? Ik heb uiteindelijk m'n cassette van de cyclocrosser overgeplaatst, een 12-30. Vooral voor de gemoedsrust. Want een ster plekke kreeg ik hem nooit op het lichtste verzet. Dus toch de Ventoux opgereden met de 28 als lichtste.
Dat ging, maar ik had liever die 30 wel gehad.
Volgende zomer wil ik de Aspin & Tourmalet fietsen. Ik ga effectief kijken voor ene extra cassette voor de vakantie/bergen.
Ik ben trouwens geen klimmer (1m78, net boven de 80kg), maar wel in redelijke conditie.
Ik zou kijken om een 105 cassette te laten plaatsen. Dat ga ik ook doen.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Krijg je dan ook kniepijn als je 2 trappen op moet lopen? Hoeveelheid kracht op je knieën is namelijk niet bepaald hoog bij fietsen, ook niet bij een stukje met 50 omwentelingen per minuut fietsen.TL@ schreef: ↑09 jan 2019 15:20 Als ik in het bos aan 50rpm zit, kan ik voor het einde van het bos afstappen met zoveel kniepijn dat ik de rest van het jaar al niet meer aan de fiets moet denken.
Zelf ben ik een zwaargewicht en doe de Ventoux juist binnen de 2u (Bedoin en Malaucene allebei even snel/traag) en verkies ik toch de 34/32 (allereerste keer zelfs met een 30/30 triple)
Niet van 2 trappen, 20-30 minuten op de trappenloopmachine op de fitness zorgt inderdaad ook voor kniepijn (op de fiets is de pijn er sneller dan op de trappen)amclassic-fan schreef: ↑09 jan 2019 18:07 Krijg je dan ook kniepijn als je 2 trappen op moet lopen? Hoeveelheid kracht op je knieën is namelijk niet bepaald hoog bij fietsen, ook niet bij een stukje met 50 omwentelingen per minuut fietsen.
Zou mooi zijn om naderhand nog even terug te komen en te laten weten of je blij was dat je voor de 32-optie gegaan bent.juniorke schreef: ↑09 jan 2019 17:29 Bedankt alvast voor de vele reacties. Ik denk volgende week mijn casette te laten vervangen en een 11-32 te monteren. Ik wil met gerust gemoed de trip naar de Ventoux maken zonder te piekeren over "zal het lukken?"
Het is juist dat ik beter een tandje over heb in reserve in geval het te zwaar zou worden. Daarenboven moet ik zeggen dat ik , als we fietsen met onze club en er valt te " klimmen" ( op die vlaamse heuveltjes) ik graag klein en soepel rij. Ik ben geen powerman die met de grote molen rijdt. Misschien heeft nog wel iemand nog nuttige tips voor de beklimming aldaar? Bedankt alvast
Ik heb sinds de alpdu6 een aantal jaren terug een bergcassette(11-32) naast mijn gewone 11-28 liggen. Ik fiets in nederland met name op de veluwe (incl posbank, holterberg) altijd op de 11-28. 2 keer per jaar een weekje naar de alpen/limburg/ardennen en dan gaat die 11-32 erop. Ik gebruik de 32 niet vaak maar omhoog naar huez, laatste km's van izoard en glandon blijf ik lekker trappen zonder de dag erna last van knieen e.d. te hebben. Ieder zn ding, ik vind het logisch en prettig om die bergcassette erbij te hebben. Een ander vind het onzin en overdreven maar wil graag hoge velgen of aero stuur om iets sneller cq mooier te zijn.
samenvattend; die 32 erop tenzij je dan krap qua financieen komt.
samenvattend; die 32 erop tenzij je dan krap qua financieen komt.
53 jaar, begonnen fietsen aan mijn 51.
Vorige zomer de Cannibale gereden met oa 2x de Ventoux (bij start Malaucene en om te finishen via Sault).
4600hm totaal.
95 kg toen ik naar de Ventoux ging (kom van 118kg).
Ook continue zitten afvragen of ik een 34t moest installeren en uiteindelijk niet gedaan.
50/34 en 11-32 en was ok voor mij.
Vooral het allerlaatste stuk vanaf Chalet Renard was fysiek/mentaal moeilijker, was toch blij dat ik naar mijn 32t kon schakelen.
Voor de rest de rit binnen de tijd uitgereden.
Vorige zomer de Cannibale gereden met oa 2x de Ventoux (bij start Malaucene en om te finishen via Sault).
4600hm totaal.
95 kg toen ik naar de Ventoux ging (kom van 118kg).
Ook continue zitten afvragen of ik een 34t moest installeren en uiteindelijk niet gedaan.
50/34 en 11-32 en was ok voor mij.
Vooral het allerlaatste stuk vanaf Chalet Renard was fysiek/mentaal moeilijker, was toch blij dat ik naar mijn 32t kon schakelen.
Voor de rest de rit binnen de tijd uitgereden.
"Laten vervangen"? Ik zou de cassette + een nieuwe ketting bestellen op internet + het gereedschap om het te doen. Dat kost minder dan het te laten doen en dan kun je hem daarna zelf wisselen wanneer nodig zonder kosten.juniorke schreef: ↑09 jan 2019 17:29 Bedankt alvast voor de vele reacties. Ik denk volgende week mijn casette te laten vervangen en een 11-32 te monteren. Ik wil met gerust gemoed de trip naar de Ventoux maken zonder te piekeren over "zal het lukken?"
Het is juist dat ik beter een tandje over heb in reserve in geval het te zwaar zou worden. Daarenboven moet ik zeggen dat ik , als we fietsen met onze club en er valt te " klimmen" ( op die vlaamse heuveltjes) ik graag klein en soepel rij. Ik ben geen powerman die met de grote molen rijdt. Misschien heeft nog wel iemand nog nuttige tips voor de beklimming aldaar? Bedankt alvast
Campagnolo Ultra Dork