verzet om te gaan klimmen
-
- Forum-lid
- Berichten: 165
- Lid geworden op: 13 jun 2008 00:02
[/quote] Ik ben niet zo handig hoor ....
[/quote]
Ik wil je dat best even voordoen, uitleggen. Ik ben zelf ook niet de handigste, maar dit is niet zo moeilijk. Zo zijn er denk ik wel meer forumleden die dat willen doen. In welke omgeving woon je??
[/quote]
Ik wil je dat best even voordoen, uitleggen. Ik ben zelf ook niet de handigste, maar dit is niet zo moeilijk. Zo zijn er denk ik wel meer forumleden die dat willen doen. In welke omgeving woon je??
fietsfanaat
Ik ben niet zo handig hoor ....
[/quote]
Ik wil je dat best even voordoen, uitleggen. Ik ben zelf ook niet de handigste, maar dit is niet zo moeilijk. Zo zijn er denk ik wel meer forumleden die dat willen doen. In welke omgeving woon je??
[/quote] kustregio België... maar ik dacht dat nieuwe cassette weer bijstellen derailleur vereist
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13740
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Natuurlijk is dat prima om op een passende cadans omhoog te rijden. Maar welke klim is nou zou stijl dat je 45 minuten op 34/32 rijd en met een cadans van 60. dan heb je het al snel over 15%.hopjes schreef: ↑10 jan 2019 18:01
Voor mij geldt dat als ik langere tijd achtereen (+45minuten) heel zwaar trap dat ik reactie krijg in mijn knieen, daar zal ik niet de enige mee zijn.
Ik vind het heerlijk om een steile helling(kje) op te rammen en op de posbank gebruik ik bv de 28 ook nergens. Maar ik begrijp niet waarom je niet lekker soepel de bergen wilt oprijden als je meerdere dagen achtereen gaat fietsen en het geen cyclo is. Ik geniet meer van het fietsen bergop als ik soepel trap. Lekker om me heen kijken en genieten van de omgeving. Dat heeft niets te maken met uiteindelijk geen tandje groter meer aankunnen, meer met verstandig koersen mijns inziens.
In ons vlakke landje heb je altijd een perfect verzet voorhande met bv een 12/25 altijd lekker tussen de 95 en 110rpm. Ga nou vlak ook eens gewoon met 90 rijden als het hard gaat, zeker voordat je de bergen in gaat en je zal zien dat het helemaal niet tegenvalt.
Het gevoel in je knieën is vaak niet je knie maar de bovenkant (of onderkant ) van je quadriceps en de aanhechting met je knie, dat straalt vaak uit in je knie merk ik.
Het voordeel van zo'n eagle 10/50 is ook wel dat je lekker met en 38 of 36 voor het meeste kunt rijden en alleen voor de alpen wellicht naar 34 of 32 hoeft en zodoende je peperdure cassette enigszins heel houd omdat je op wat grotere kransen rijd en niet steeds op de 14 of 16.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
ik doe het wel. En in het hooggebergte heb ik altijd 30-28amclassic-fan schreef: ↑10 jan 2019 21:34 Nee, dat is nergens voor nodig. Gewoon zorgen dat je op tijd je ketting wisselt, zodat je niet een cassette direct helemaal kapot rijdt.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Voor wat betreft slijtage is het inderdaad niet nodig, maar als het verschil in cassettes erg groot is, dan zou ik bij een cassettewissel er toch maar een ketting met passende lengte bij plaatsen (zeker bij een derailleur met een wat kortere kooi)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Goed punt om naar de lengte te kijken inderdaad, over wat voor verschillen gaat het dan? Officieel mogen de korte kooi derailleurs niet boven de 28 (tegenwoordig bij shimano 30?), vanaf wanneer ga je over de "technische" grens?
Overigens wissel ik zelf ook altijd tussen 12-25 (NL) en 11-28 (in de bergen) zonder van ketting te wisselen. De lengte van de ketting is afgestemd op 11-28 en dat werkt ook prima op de 12-25 is mijn ervaring.
Overigens wissel ik zelf ook altijd tussen 12-25 (NL) en 11-28 (in de bergen) zonder van ketting te wisselen. De lengte van de ketting is afgestemd op 11-28 en dat werkt ook prima op de 12-25 is mijn ervaring.
-
- Forum-lid
- Berichten: 165
- Lid geworden op: 13 jun 2008 00:02
Ik woon in NoordOost Brabant in nederland. Is wel wat uit de buurt. Misschien zijn er forumgebruikers uit die regio die ook even kunnen en willen helpen. Succes.kustregio België... maar ik dacht dat nieuwe cassette weer bijstellen derailleur vereist
fietsfanaat
Ik en mn racefietsmaatje denken aardig te kunnen fietsen, en hebben beide 34x32 als lichtste versnelling voor in de bergen.
Ik verbaas me dan ook over de zware verzetten hier.
Blijkbaar een hoop snelle fietsers.
Ben je echter een normaal persoon, zou ik gewoon zo licht mogelijk monteren.
Gewoon omdat het kan.
Ik verbaas me dan ook over de zware verzetten hier.
Blijkbaar een hoop snelle fietsers.
Ben je echter een normaal persoon, zou ik gewoon zo licht mogelijk monteren.
Gewoon omdat het kan.
De achterderailleur is gemaakt om verschil in kettinglengte op te vangen. En 3 tot 5 t verschil is gewoon heel weinig.