Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Een vermogensmeter aanschaffen [vragen, tips en ervaringen]

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 10 jan 2019 07:54

Die '27 km/h' was binnen op een trainer, dus dat zegt helemaal niets, we weten immers niet hoeveel weerstand er op gestaan heeft.

Normalized power is altijd hoger dan je gemiddelde vermogen over dezelfde periode. Daarnaast reken je van 20 minuten naar FTP met het gemiddelde vermogen over 20 minuten, niet met NP. Die FTP waarde gaat echt niet verdubbelen als je een half jaar niet hebt gefietst en ook nog 5 kg bent aangekomen. Ga maar gewoon een keer buiten fietsen, dan kan ik je direct zeggen of de vermogensmeter het halve vermogen doorgeeft.

Ik zou die inschatting van Garmin Connect (? of je Garmin zelf?) met een hele grote korrel zout nemen. De enige manier dat je een inschatting kunt maken die in de buurt komt zonder vermogensmeter is op een lange steile klim, mits je het gewicht van fiets + fietser nauwkeurig weet. Ik vrees dat deze berekende waarde het gevolg is van een keer met veel wind mee of in een groep hard fietsen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

verhto
Forum-lid

verhto 10 jan 2019 09:53

Ik heb zonet de speciliazed powercranck ultegra R8000 geïnstalleerd (inderdaad 4iiii).

2 zaken die ik mij afvraag:

- als ik mijn garmin aanzet en op zwift fiets, verschillen die WATT waarden enorm, Garmin geeft mijn 40 watt meer dan mijn zwift...

- hoe stel ik best mijn garmin edge 820 in, actueel vermogen? Vermogen 3s, 10s,...? Wat het vermogencijfer (indien ik buiten rijd) verspringt enorm, van 90 naar 150 terug naar110...

gegroet!

TL@
Forum-lid HC

Gebruikersavatar TL@ 10 jan 2019 10:15

Welke trainer gebruik je, sommigen zijn namelijk niet bepaald nauwkeurig.
Die 4iii zal wel best correct zijn.

Buiten is het 3s vermogen het handigste (vind ik)
Afbeelding

verhto
Forum-lid

verhto 10 jan 2019 10:27

de elite rampa smart+

Gebruikt Zwift niet de info van mijn powermeter? Of enkel van mijn rollen?

Dus in werkelijkheid verzet ik meer WATT dan wat zwift mij zegt?

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 10 jan 2019 11:40

verhto schreef: 10 jan 2019 09:53 Ik heb zonet de speciliazed powercranck ultegra R8000 geïnstalleerd (inderdaad 4iiii).

2 zaken die ik mij afvraag:

- als ik mijn garmin aanzet en op zwift fiets, verschillen die WATT waarden enorm, Garmin geeft mijn 40 watt meer dan mijn zwift...

- hoe stel ik best mijn garmin edge 820 in, actueel vermogen? Vermogen 3s, 10s,...? Wat het vermogencijfer (indien ik buiten rijd) verspringt enorm, van 90 naar 150 terug naar110...

gegroet!
Dat is normaal en logisch ook.
Zet hem op 3 en 10 sec in het display.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

verhto
Forum-lid

verhto 10 jan 2019 20:41

Een vraagje: zonet 30 min op zwiftgereden met ook mijn vermogenmeter geconnecteerd op Garmin edge 820...

Resultaat: op zwift max vermogen 155W en 116 avg
Op Garmin connect max vermogen 261 W en 148 avg

Ik versta dit verschil niet.

Dus moeilijk om de binnen wattage te gebruiken bij trainingen buiten met je vermogenmeter....

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 10 jan 2019 20:50

en Zwift haalt de vermogensinfo van je Elite? (te zien in het scherm waar al de 'Paired Devices' staan, na login). Dat zou een wel heel groot verschil zijn. Moet je die smart trainer calibreren?
Afbeelding

verhto
Forum-lid

verhto 10 jan 2019 21:33

Idd... komt van de elite.... normaal vanuit fabriek gekalibreerd ... nu1 jaar oud, nog niet opnieuw gekalibreerd ...

Mss moet ik hem opnieuw kalibreren met mijn vermogenmeter? Iemand ervaring met het kalibreren van de elite rampa?

wouterf
Forum-lid

Gebruikersavatar wouterf 11 jan 2019 10:02

Heb je je nieuwe Specialized/4iiii vermogensmeter gecalibreerd (en op de juiste wijze?)?

matthiav
Forum-lid

matthiav 11 jan 2019 11:51

Indien je én een powermeter hebt, én een smart trainer, laat deze laatste dan je gegevens van je powermeter gebruiken. Zo doe ik het ook. Mijn Kickr Snap en 4iiii zijn gelijkwaardig bij lage wattages maar wijken van elkaar af bij hogere wattages. Eigenlijk is het belangrijkste dat je powermeter consistent is, of die nu afwijkt van de powermeter van je buur, daar moet je niet zo van wakker liggen. Dus gebruik ook indoor je powermeter, dan heb je een gelijke referentie, zowel binnen als buiten.

Ik heb één smart trainer, een left-only 4iiii op de racefiets en een Power2max (totale meting) op de mtb. De 4iiii en P2M zijn zeer consistent en gelijkwaardig, dus op die twee vertrouw ik volledig. Vermogensmeting op een indoor trainer neem ik met een korreltje zout ondertussen. Tussen crank (waar de powermeter meet) en trainer (waar de trainer meet) zit ook een heel achterwiel + drivetrain. Daarin kan al eens wat energie verloren gaan.

verhto
Forum-lid

verhto 11 jan 2019 13:23

matthiav schreef: 11 jan 2019 11:51 Indien je én een powermeter hebt, én een smart trainer, laat deze laatste dan je gegevens van je powermeter gebruiken.

---> hoe doe je dat? Je kan toch niet kiezen? Of zie ik iets niet?

De speciliazed/4iiii werd inderdaad juist gekalibreerd via de app 'speciliazed power cranck' --zero-offset

enige waar ik nu aan denk ik het kalibreren van mijn rollen dmv mijn powermeter, de waarden P1-P2-P3 aanpassen, want blijkbaar zou dat een redelijk verschil geven op Zwift; de standaard waarden van Elite... volgens athletictechreview.com althans...

Ben gisteren aan begonnen, was 10 opwarmen, dan moest ik rijden binnen een rode zone van 20 km/h, maar met een enorme weerstand.. precies alsof ik een FTP test aan het doen was, en dan moesten we waarden P2 en P3 nog gekalibreerd worden...

Dus zal eens een ander moment zoeken om dit te doen.

Iemand dit al gedaan en die mij kan vertellen hoelang dit proces duurt?

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 11 jan 2019 14:11

Je kan zeker kiezen welk device je vermogen aan zwift doorgeeft. Gewoon in het scherm met paired devices, in het 'power' venster disconnecten met de rollen, en dan geeft hij erna normaal alle devices weer die zich als vermogensmeter aanbieden, waaruit je dan kan kiezen.
Afbeelding

Plaats reactie