Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers
-
Tijanus
- Forum-lid
- Berichten: 307
- Lid geworden op: 18 mar 2016 11:29
Tijanus
12 jan 2019 22:46
brutus schreef: ↑12 jan 2019 21:42
Ik verbaas me dan ook over de zware verzetten hier.
Blijkbaar een hoop snelle fietsers.
Ben je echter een normaal persoon, zou ik gewoon zo licht mogelijk monteren.
Gewoon omdat het kan.
Niet noodzakelijk snelle fietsers, maar mogelijk ook mensen die niet per sé altijd de cadans van een keukenmachine willen draaien. Zelf denk ik dat je met een verzet van 39x26 in Frankrijk en Zwitserland op praktisch elke col boven komt. Mogelijk moet je af en toe staan op de pedalen, en draai je soms een cadans van 59 in plaats van 95, maar zelf vind ik beide zeker niet onoverkomelijk, en zelfs deel van de charme van klimmen.
Normale mensen hoeven zich niet aan de wielermores te houden, en kunnen dus gewoon een triple monteren. Dan hoef je ook geen cassettes meer te wiselen...
-
walter-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5283
- Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
- Locatie: Lubbeek/België
walter-
12 jan 2019 23:20
Tijanus schreef: ↑12 jan 2019 22:46
...
Normale mensen hoeven zich niet aan de wielermores te houden, en kunnen dus gewoon een triple monteren. Dan hoef je ook geen cassettes meer te wiselen...
Maar er zijn nog nauwelijks fietsen met triples te krijgen.... helpt weinig...
-
Gravelist
- Forum-lid
- Berichten: 1649
- Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03
Gravelist
13 jan 2019 07:11
walter- schreef: ↑12 jan 2019 23:20
Tijanus schreef: ↑12 jan 2019 22:46
...
Normale mensen hoeven zich niet aan de wielermores te houden, en kunnen dus gewoon een triple monteren. Dan hoef je ook geen cassettes meer te wiselen...
Maar er zijn nog nauwelijks fietsen met triples te krijgen.... helpt weinig...
Die wielermores valt ook wel mee hoor
Dit jaar in de giro had dumoulin een 34x30 aan boord richting zoncolan. Dat is lichter dan het oude triple met 30x25. Om maar eens wat aan te geven
https://m.limburger.nl/cnt/dmf20180519_ ... e-zoncolan
-
RKN
- Forum-lid
- Berichten: 1326
- Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
- Locatie: Vechtdal
RKN
13 jan 2019 07:31
Tijanus schreef: ↑12 jan 2019 22:46
Ik Zelf denk ik dat je met een verzet van 39x26 in Frankrijk en Zwitserland op praktisch elke col boven komt. Mogelijk moet je af en toe staan op de pedalen, en draai je soms een cadans van 59 in plaats van 95, maar zelf vind ik beide zeker niet onoverkomelijk, en zelfs deel van de charme van klimmen.
Normale mensen hoeven zich niet aan de wielermores te houden, en kunnen dus gewoon een triple monteren. Dan hoef je ook geen cassettes meer te wiselen...
Ik was op de klimmen die ik in Zwitserland heb gedaan de 34x28 toch echt wel nodig (en als ik op sommige stukken lichter had gekund... )
Weet niet wat hier jouw definitie van "normaal" is?
(ik ben zelf geen topatleet, maar zeker wel getraind genoeg om behoorlijk een colletje naar boven te trappen)
(ipv triple doen we tegenwoordig aan compact toch?
)
-
Woefdram
- Forum-lid
- Berichten: 2407
- Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48
Woefdram
13 jan 2019 09:13
Ik vind de 32 bij 50x34 net iets comfortabler, normaal rij ik met 14-28 en in de Alpjes vervang ik de bovenste helft tot een 14-32.
-
marcus66
- Forum-lid
- Berichten: 207
- Lid geworden op: 07 feb 2018 13:42
marcus66
13 jan 2019 12:14
De Ventoux is nergens heel stijl (max 12%), maar hij is vooral lang. Zelfs vanuit Bedoin heb je in principe geen extreem licht verzet nodig. Maar zoals gezegd, voor de een is 39/28 genoeg, terwijl de ander zwoegt op 34x32.
Dichter bij huis, op bijvoorbeeld de IJzer Bosweg of De Muur (max 20%), ben je juist wel gebaat bij een lichter verzet. Het hangt er ook van af of je een cyclo gaat rijden of die ene berg een keer wilt bedwingen. In de cyclo neem je de meeste klimmen toch wat rustiger dan op een kortere training.
Zelf vind ik langzamer trappen dan 60 rpm zwoegen. Met mijn huidige verzet van 36x28 is dat ca 10 km/u. Op de Ventoux of Alpe d'Huez lukt me dat nog net, maar als het meer wordt dan 12% niet meer. Dan heb ik 36x32 nodig. Maar dan nog komt 60 rpm overeen met 8,7 km/u.
Laatst gewijzigd door
marcus66 op 13 jan 2019 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
En nu ben ik fietsen.
-
amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
amclassic-fan
13 jan 2019 12:32
Die steile hellingen zijn veel korter, daar kan je zo maar 50% meer vermogen leveren dan dat je in het bos vanuit Bedoin vol kan houden. Dus volstaat een relatief zwaarder verzet (tov hellingspercentage) op die korte helling.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
-
Tijanus
- Forum-lid
- Berichten: 307
- Lid geworden op: 18 mar 2016 11:29
Tijanus
13 jan 2019 12:36
RKN schreef: ↑13 jan 2019 07:31
Tijanus schreef: ↑12 jan 2019 22:46
Zelf denk ik dat je met een verzet van 39x26 in Frankrijk en Zwitserland op praktisch elke col boven komt. Mogelijk moet je af en toe staan op de pedalen, en draai je soms een cadans van 59 in plaats van 95, maar zelf vind ik beide zeker niet onoverkomelijk, en zelfs deel van de charme van klimmen.
Normale mensen hoeven zich niet aan de wielermores te houden, en kunnen dus gewoon een triple monteren. Dan hoef je ook geen cassettes meer te wiselen...
Ik was op de klimmen die ik in Zwitserland heb gedaan de 34x28 toch echt wel nodig (en als ik op sommige stukken lichter had gekund... )
Weet niet wat hier jouw definitie van "normaal" is?
(ik ben zelf geen topatleet, maar zeker wel getraind genoeg om behoorlijk een colletje naar boven te trappen)
(ipv triple doen we tegenwoordig aan compact toch?
)
Welke klimmen in Zwitserland waren dat?
Misschien kan ik er nog een paar toevoegen aan mijn to-do list...
Zoals Walter al indirect aangaf, normale mensen zijn tegenwoordig veroordeeld tot Athena en Tiagra materiaal. En ach, dat is ook goed genoeg voor iedereen. Met een beetje geluk komt Shimano over een paar jaar met een Di3-groep (dat is toch '1 beter' dan Di2
) ook als 105 of Ultegra. En met de 3 van triple natuurlijk. Net zoals de echte profs voorheen nog wel eens gebruikten op de Angliru, voordat de compact hip werd. Wielertoeristen houden zich tenslotte altijd strakker aan de mores dan de profs.
Jaren geleden reed ik een cyclo in Italië met daarin ook (schaats-prof doch wieler-toerist) Jochem Uytdehaage. Hij bleek de Mortirolo te zijn opgereden op 39x25. Niet iets wat ik iemand zou aanraden (ik zei hierboven niet voor niks 'Frankrijk en Zwitserland', en dus -niet- Italië), maar het kan kennelijk wel.
-
marcus66
- Forum-lid
- Berichten: 207
- Lid geworden op: 07 feb 2018 13:42
marcus66
13 jan 2019 12:37
amclassic-fan schreef: ↑13 jan 2019 12:32
Die steile hellingen zijn veel korter, daar kan je zo maar 50% meer vermogen leveren dan dat je in het bos vanuit Bedoin vol kan houden. Dus volstaat een relatief zwaarder verzet (tov hellingspercentage) op die korte helling.
Dat ben ik met je eens zolang het een training betreft van max 100 km, maar als je een cyclo rijdt ligt dat meestal toch anders. Ik zie er ook meer met 5 km/u omhoog gaan op 20% dan met 10 km/u (en dat ziet en klinkt als behoorlijk forceren).
En nu ben ik fietsen.
-
walter-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5283
- Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
- Locatie: Lubbeek/België
walter-
13 jan 2019 13:01
Tijanus schreef: ↑12 jan 2019 22:46
...Zelf denk ik dat je met een verzet van 39x26 in Frankrijk en Zwitserland op praktisch elke col boven komt. . ...
Ik in ieder geval niet... En diegene die ik ken die 'vroeger' zo naar boven reden snappen niet wat daar toen plezant aan was nu ze de kleinere verzetten hebben...
-
RKN
- Forum-lid
- Berichten: 1326
- Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
- Locatie: Vechtdal
RKN
13 jan 2019 13:38
Tijanus schreef: ↑13 jan 2019 12:36
Welke klimmen in Zwitserland waren dat?
Misschien kan ik er nog een paar toevoegen aan mijn to-do list...
Ik heb de fiets toen meegehad naar het Vierwoudstrekenmeer (westkant) , ken alles daar niet bij naam (routes van www geplukt), maar weet wel dat ik af en toe behoorlijk aan de bak moest
-
walter-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5283
- Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
- Locatie: Lubbeek/België
walter-
13 jan 2019 13:43
Ps: en topic starter lijkt me een goede sportman; die geraakt wel met alle verzetten boven. Hij moet enkel kiezen of hij ook wel eens een rustpauze neemt tijdens een klim waarvoor hij een kleiner verzet kan gebruiken. En of hij zijn verzetten wil aanpassen aan wat hij fijn vindt op rond te draaien.
En oefenen in de Ardennen is goed. Maar gaat je nog niet vertellen hoe lastig het is om vele kms +8% te rijden.
Misschien geeft het wel een indicatie hoeveel vermogen je kan trappen zonder rustpauzes (zoals op het vlakke). En eventueel kan je dan doorrekenen wat het wordt bij 8a10 procent (versus de 5-6 procent van een Ardennen klim.
Walter