verzet om te gaan klimmen
Toont deze hele discussie niet gewoon aan hoe persoonlijk het te gebruiken verzet is? Het is volgens mij onmogelijk om hier steekhoudend advies op te geven zonder iemand zijn niveau en rijstijl te kennen.
Laatst gewijzigd door Kluus op 13 jan 2019 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
In Luxemburg heb je de klim van Stolzembourg naar Putscheid, die in mijn herinnering zit als (grofweg) een kilometer 7%, een kilometer 10% en dan nog ruim een halve kilometer 12 tot 14%. (salite kent hem niet, het profiel op climbbybike lijkt m.i. niet te kloppen) Hoogteverschil 270 meter, dus (veel) te lang om als 'machtsklim' te rijden, en een 'onvriendelijk' profiel (steeds steiler) dus wellicht een van de betere testklimmen dicht bij huis.walter- schreef: ↑13 jan 2019 13:43
En oefenen in de Ardennen is goed. Maar gaat je nog niet vertellen hoe lastig het is om vele kms +8% te rijden.
Misschien geeft het wel een indicatie hoeveel vermogen je kan trappen zonder rustpauzes (zoals op het vlakke). En eventueel kan je dan doorrekenen wat het wordt bij 8a10 procent (versus de 5-6 procent van een Ardennen klim.
Klopt helemaal , en het is eigenlijk zo simpel.
Eenieder die zich afvraagt welk verzet hij mee moet nemen naar de bergen of Limburg (Be) zou zo klein mogelijk moeten nemen.
Dat ding is heftig, veel heftiger dan jij nu beschrijft . Genoeg andere leuke klimmen daar in de buurt die gelijkmatiger zijn maar wel redelijk steil en daarmee een stuk meer als 'klim' aanvoelen dan bv Limburgse heuveltjes. De Putscheidklim laat ik doorgaans liggenTijanus schreef: ↑13 jan 2019 13:55In Luxemburg heb je de klim van Stolzembourg naar Putscheid, die in mijn herinnering zit als (grofweg) een kilometer 7%, een kilometer 10% en dan nog ruim een halve kilometer 12 tot 14%. (salite kent hem niet, het profiel op climbbybike lijkt m.i. niet te kloppen) Hoogteverschil 270 meter, dus (veel) te lang om als 'machtsklim' te rijden, en een 'onvriendelijk' profiel (steeds steiler) dus wellicht een van de betere testklimmen dicht bij huis.walter- schreef: ↑13 jan 2019 13:43
En oefenen in de Ardennen is goed. Maar gaat je nog niet vertellen hoe lastig het is om vele kms +8% te rijden.
Misschien geeft het wel een indicatie hoeveel vermogen je kan trappen zonder rustpauzes (zoals op het vlakke). En eventueel kan je dan doorrekenen wat het wordt bij 8a10 procent (versus de 5-6 procent van een Ardennen klim.
Hoi, even Juniorke zijn topic kapen - maar met hetzelfde onderwerp. Inmiddels heb ik besloten dit jaar de Stelvio te gaan beklimmen, nu op de eigen fiets. Zit nu 11-28 op. Ik wil minstens 32 achter, ms wel 34 (op de Ventoux verleden jaar heb ik op de huurfiets zowel via Bedoin als via Malaucene lange tijd de 32 gedraaid en had graag nog lichter willen gaan). Ik twijfel over de 34 aangezien ik weer meer kms in de benen zal hebben, hopelijk scheelt dat.
Als ik het goed begrepen heb kan met een lange kooi (105 5800 GS) zonder meer 32 of 34 achter monteren, maar heb ik voor de laatste een langere ketting nodig? Klopt dat? Nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden? Voor heb ik 50-34T.
Alvast bedankt!
Als ik het goed begrepen heb kan met een lange kooi (105 5800 GS) zonder meer 32 of 34 achter monteren, maar heb ik voor de laatste een langere ketting nodig? Klopt dat? Nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden? Voor heb ik 50-34T.
Alvast bedankt!
Om van een 28 naar een 34 te gaan, heb je zeker een langere ketting nodig (of ze moest voor de 28 al te lang gemaakt zijn)
Op mijn gravel fiets heb ik een 34 achteraan en de ketting is daarop afgesteld. Ik kan dan ook probleemloos met de weg cassette rijden (11-28), de ketting zou dan korter kunnen maar dat hoeft niet. Dus als je echt een 34 wil steken, gewoon de ketting daar al op voorzien bij de volgende wissel (je huidige ketting gaat tegen dan zeker al eens aan vervanging toe zijn)
Op mijn gravel fiets heb ik een 34 achteraan en de ketting is daarop afgesteld. Ik kan dan ook probleemloos met de weg cassette rijden (11-28), de ketting zou dan korter kunnen maar dat hoeft niet. Dus als je echt een 34 wil steken, gewoon de ketting daar al op voorzien bij de volgende wissel (je huidige ketting gaat tegen dan zeker al eens aan vervanging toe zijn)
Ah, dank je TL@.
Mijn ketting en cassette zijn nu al aan vervanging toe schijnt, die ga ik binnenkort (laten) wisselen.
Ik heb al een nieuwe 11-28 cassette liggen, ketting moet ik nog gaan halen.
Is het niet beter om aparte kettingen voor beide cassettes te nemen of is dat echt onzin en kan het net zo goed met 1 (langere) ketting?
Mijn ketting en cassette zijn nu al aan vervanging toe schijnt, die ga ik binnenkort (laten) wisselen.
Ik heb al een nieuwe 11-28 cassette liggen, ketting moet ik nog gaan halen.
Is het niet beter om aparte kettingen voor beide cassettes te nemen of is dat echt onzin en kan het net zo goed met 1 (langere) ketting?
Zoals Keezx zegt: de ketting op tijd vervangen (controleren met een kettingtootlje) en de cassettes door elkaar gebruiken, zo doe ik het altijd.
Wanneer bij een nieuwe ketting het niet allemaal 100% meer is (ketting springt over) dan moet de volgende keer de cassette ook vervangen worden (na 1 of 2 ritjes zal de ketting trouwens niet meer overspringen op de oude cassette als die nog maar stilaan aan het verslijten is)
Wanneer bij een nieuwe ketting het niet allemaal 100% meer is (ketting springt over) dan moet de volgende keer de cassette ook vervangen worden (na 1 of 2 ritjes zal de ketting trouwens niet meer overspringen op de oude cassette als die nog maar stilaan aan het verslijten is)
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13740
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Met een lange kooi achterderrie wil het wel eens wat minder schakelen als je met een wat te lange ketting rijd. Maar zolang je geen problemen ervaart kun je dat gewoon doen.
Ik gebruik wel een verschillende ketting, maar meer om mijn dure bergcassette te sparen, daar gebruik ik altijd een nieuwe op elk seizoen en ik rijd vaak maar een 1500 tot 200km in de bergen, die ketting rijd ik dan op, op mijn goedkopere cassette.
Ik gebruik wel een verschillende ketting, maar meer om mijn dure bergcassette te sparen, daar gebruik ik altijd een nieuwe op elk seizoen en ik rijd vaak maar een 1500 tot 200km in de bergen, die ketting rijd ik dan op, op mijn goedkopere cassette.