Gravel-racers
Ik overweeg de aanschaf van een Rose backroad. Het doel is om deze voornamelijk in te zetten als commuter, als winterfiets en om af en toe ook eens een bospad te nemen. Hiervoor is de fiets uiteraard geschikt.
Uiteindelijk zou ik ook graag brevetten en kortere trips met bagage gaan rijden. De mogelijkheid tot een vaste voorlamp en spatborden zijn dus top, alleen vraag ik mij af of een carbon frame geschikt is om dit soort extra gewicht te dragen? Ikzelf weeg 75 kg en ik vermoed dat een extra 25kg zo een frame wel moet kunnen dragen? Of ben ik hierin mis en wordt de fiets toch onhandelbaar?
Uiteindelijk zou ik ook graag brevetten en kortere trips met bagage gaan rijden. De mogelijkheid tot een vaste voorlamp en spatborden zijn dus top, alleen vraag ik mij af of een carbon frame geschikt is om dit soort extra gewicht te dragen? Ikzelf weeg 75 kg en ik vermoed dat een extra 25kg zo een frame wel moet kunnen dragen? Of ben ik hierin mis en wordt de fiets toch onhandelbaar?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
25 kg is wel erg veel, het punt is dat bagage dood gewicht is. Als jij een drempel of kuil ziet dan kom je uit het zadel om de klap op te vangen, maar de bagage blijft gewoon aan de fiets hangen en veroorzaakt een significante klap voor het materiaal.
Bagage meenemen zal prima gaan, maar 25 kg lijkt mij persoonlijk echt te veel van het goede.
Bagage meenemen zal prima gaan, maar 25 kg lijkt mij persoonlijk echt te veel van het goede.
25kg is wel veel bagage, en het is natuurlijk afhankelijk van wat jij mee wilt nemen, hoe lang je weg gaat en hoe veel jij uit wil geven. Als jij koopt en setje ‘bikepacking’ tassen van, bijvoorbeeld, Restrap (heb ik zelf), Ortlieb, or Apidura, dan heb jij alleen 1kg gewicht voor een setje. Een lichtgewicht tentje hoeft niet meer dan 1,5kg te zijn (ik heb eentje van 666g), hetzelfde met een slaapzak etc. Kookspullen zijn ook allemaal in een lichtere versie te kopen. Het is wel mogelijk om minder dan 10kg bagage te hebben, en wel genoeg spullen voor een paar dagen of een weekje weg te gaan.
25kg is serieus heel veel bagage. Dan kan je beter aan een Santos.
Als je echte fietsvakanties gaat doen dan...
Ik zit zelf voor 1 week fietsvakantie met kamperen op 8,1 kg bagage (excl eten en drinken) Bij lange na niet op 25kg dus.
Setje bikepacking tassen wegen inderdaad niet meer dan 1 kg. En als je slaapt bij een B&B, ho(s)tel of Vrienden Op De Fiets scheelt het je een tent, matje, slaapzak en kookgerei.
Maar als je 'm voornamelijk inzet voor woon-werk en af en toe een korte meerdaagse trip inclusief onverharde paadjes, lijkt mij die Rose Backroad een goede keuze, hoor.
Als je echte fietsvakanties gaat doen dan...
Ik zit zelf voor 1 week fietsvakantie met kamperen op 8,1 kg bagage (excl eten en drinken) Bij lange na niet op 25kg dus.
Setje bikepacking tassen wegen inderdaad niet meer dan 1 kg. En als je slaapt bij een B&B, ho(s)tel of Vrienden Op De Fiets scheelt het je een tent, matje, slaapzak en kookgerei.
Maar als je 'm voornamelijk inzet voor woon-werk en af en toe een korte meerdaagse trip inclusief onverharde paadjes, lijkt mij die Rose Backroad een goede keuze, hoor.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander
Bedankt voor de feedback!
25kg was meer een wilde gok. Ik heb nu nog totaal geen ervaring met bikepacking, maar dit lijkt me wel echt leuk. Daarom is het de bedoeling om eerst eens een weekend (dus 1 overnachting) te proberen om dit daarna uit te breiden tot een verlengd weekend 2-3 nachten.
Dus wat bagage betreft heb ik nog veel proefondervindelijk te leren
25kg was meer een wilde gok. Ik heb nu nog totaal geen ervaring met bikepacking, maar dit lijkt me wel echt leuk. Daarom is het de bedoeling om eerst eens een weekend (dus 1 overnachting) te proberen om dit daarna uit te breiden tot een verlengd weekend 2-3 nachten.
Dus wat bagage betreft heb ik nog veel proefondervindelijk te leren
Ik zit ook te denken over de Diverge E5 Comp, Canyon is voor mij helaas geen optie vanwege fietsplan op het werk. Ik vind het een mooie fiets maar ik nog over de mechanische schijfremmen, waar bij veel andere fietsen in hetzelfde prijssegment hydraulische remmen zijn gemonteerd.
Ik weet eigenlijk niet goed waar mijn voorkeur ligt. Hydraulisch vind ik veel gedoe met ontluchten enzo (maar hoe vaak doe je dat), kabels moet je vaker bijstellen, maar is wel makkelijker. Voornaamste overweging zou dan toch de remkracht zijn, lijkt me dat hydraulisch dan met gemak wint, of valt dat wel mee?
(Met mijn MTB met hydraulische schijfremmen ben ik al eens over de kop gevlogen omdat ik uit schrik reactie te hard remde...)
Ik weet eigenlijk niet goed waar mijn voorkeur ligt. Hydraulisch vind ik veel gedoe met ontluchten enzo (maar hoe vaak doe je dat), kabels moet je vaker bijstellen, maar is wel makkelijker. Voornaamste overweging zou dan toch de remkracht zijn, lijkt me dat hydraulisch dan met gemak wint, of valt dat wel mee?
(Met mijn MTB met hydraulische schijfremmen ben ik al eens over de kop gevlogen omdat ik uit schrik reactie te hard remde...)
Ik red me prima op mijn gravelfiets met mechanische remmen. Maar voor wat die Diverge moet kosten zou ik toch echt wel hydraulische remmen willen. Hoe vaak moet je nou remmen ontluchten? Op mijn MTB iig zelden tot nooit. In de afgelopen 6 jaar misschien 2x? Als je dat ingewikkeld vindt laat je het toch doen?
Leuk, verder wel tevreden met de fiets?Pelep schreef: ↑15 jan 2019 23:41Heb net dezelfde als fun bike en met net dezelfde overweging, geen MTB meer.Chielini schreef: ↑13 jan 2019 13:53
Omdat het voor mij een tweede fiets is en nog niet zeker weet of ik 'm veel ga gebruiken, wilde ik er niet te veel aan spenderen. Dus heb al redelijk snel besloten om een tweedehands fiets te kopen (budget was max. 900 euro).
Heb de BMC Granfondo GF02 105 gekocht van een eerste eigenaar. Vorige eigenaar heeft er nog geen 500 km op gefietst, dus fiets is nog in mooie staat. Heb de pedalen inmiddels vervangen voor SPD-pedalen. Zitten nu 35 mm banden op.
Tot nu toe dus erg tevreden. Merk alleen bij wat langere ritjes dat ik en wat vermoeide/pijnlijke onderrug krijg. Dit probleem had ik niet op de racefiets. Iemand hier nog tips voor?
Remmen word je niet vrolijk van. Ondertussen heb ik ze wel onder de knie, maar goed worden ze nooit. Ipv je remblokken vervangen je remkabel en zeker ook behuizing eens. Nadat ik dat gedaan had, was het een pak beter (had eerst ook blokjes vervangen zonder veel effect).
Overweeg nu overigens de Tiagra hydraulische groep erop te zetten.
Ik ga het nog even aankijken, maar ben ook stiekem al wat aan het kijken naar een hydraulische set.
Ik ben nog geen hydraulische tiagra groep tegengekomen trouwens. Moet je dan alles vervangen (dus ook deraiileur en casette?). Op wat voor bedrag kom je dan uit?
Vorige week frame binnen gekregen, van t weekend opgebouwd en meteen eerste rit mee kunnen rijden.Juppehup schreef: ↑24 dec 2018 12:23 Carbonda 696 is besteld! Gespaakte XM421 wielen van Wheel-tec zijn al binnen. Ultegra DI2 groep ligt klaar. Schijfremmen, 2x11 46/36 12/25. Superveel zin in.
Adam gaf aan dat de 696 alleen nog met BSA beschikbaar was...helemaal top...
Kan niet wachten om te gaan bouwen.
Wat een verheerlijking die 47mm in het bos....
En met de combi met wielen uit m'n racefiets kan ik alle kanten op.
Ik heb hem besteld bij THOR maar het is hetzelfde frame als de carbonda cfr505. Voor deze gegaan na lang twijfelen, op het ridinggravel forum heeft dit frame al jarenlange positieve gebruikservaringen en de afwerking is echt prima. Ook mooie kapjes voor di2 en dergelijke. Voor de kleine meerprijs bij THOR was een een chinees bestel avontuur geen optie.
Nu 38mm g-ones gemonteerd op 700c wielen, rijd prima maar ik betwijfel of ze veel sneller zijn dan thunderburts op 27,5c wielen. Even uitzoeken of dat gaat passen in dit frame en dan gaan er 28mm bandjes op de 700c's.