zelden op de fiets en nu 32km woon-werk?
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
Bij flinke regen worden je voeten nat.
Punt.
Punt.
Misschien moet de titel van het topic worden aangepast?
Van ‘zelden op de fiets en nu 27km woon-werk?’ naar ‘Blurgs woon-werk blog’?
Respect nog steeds, hoor. Ik weet wat t is als je op de fiets zit met verschrikkelijk hondenweer.
Van ‘zelden op de fiets en nu 27km woon-werk?’ naar ‘Blurgs woon-werk blog’?
Respect nog steeds, hoor. Ik weet wat t is als je op de fiets zit met verschrikkelijk hondenweer.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Ik ben wel benieuwd naar je verslag van vandaag. Ik ga sinds deze week ook op de fiets. Maar vandaag was het op bepaalde punten best gladjes.
Dag 11: Krakend ijs op de fietspaden en falende Garmin
Ja! het was IJSKOUD vandaag.
Eerst even over de terugrit van gister nog.
Eigenlijk begon de kou gisteren al, op weg naar huis, was het rond de 1 a 2 graden en ik had het op de helft al vreselijk koud. Ik had de extra laag niet over mijn benen gedaan, geen overschoenen aan.
De eerste helft ging wel okay, maar ik begon het koud te krijgen. Ik dacht dat het veel warmer was.
De benen werden koud en mijn handen begonnen ook HEEL koud te worden. De vingertoppen werden zo koud dat ik op een gegeven moment om en om, mijn handen tussen de rugzak band en mijn borst deed om even iets op te warmen.
Aaaargh. Het maximum van de handschoenen is bereikt, met deze wind zal de gevoelstemperatuur lager liggen wellicht?
Gauw iets anders hier op verzinnen.
Dan na 2/3 van de rit, begon ik mijn tenen ook gruwelijk te voelen, heel, heel koud. Ik ben doorgefietst, de extra lange route, want dat was het plan.
Daar houd ik mij aan, hop hop!
Het was nog heel lang en het afkoelen gaat maar door, hoe langer je fietst, hoe lastiger het wordt. Op de laatste 5km kon ik niet eens meer mijn versnellingen bedienen, ik voelde het gewoon niet meer, ik kon alleen wat tegen die flappers duwen en hopen dat ie de juiste kant op schakelde.
Echt zwaar zwaar verkleumd kwam ik thuis. Ik moest mijn vriendin vragen mijn schoenen uit te doen, want ik voelde niets meer.
"Leuk he, fietsen!" zei ze glimlachend.
HmmmrrrnnGGGGrrrJA! Kreeg ik er uit.
Meer niet.
Ik ijsbeerde mij vervolgens warm in de huiskamer, want meteen onder de douche kan niet ivm wintervingers en -tenen.
Morgen mij beter wapenen, want dit is NIET voor herhaling vatbaar.
Deze ochtend, om half zes vertrokken, op de racefiets. Ik stap naar buiten, -4, brrrrr!
Ik weer naar binnen, even voor de zekerheid een extra jas mee in de tas.
Dan op weg.
KOLERE wat is het koud. Het fietspad ligt vol met ijs, en de plassen zijn bevroren.
Rustig warm draaien.
Vandaag heb ik motor handschoenen aan gedaan, kom maar op, nu moet het goed zijn. Ik kan nog aardig die versnellingen bedienen ook.
Rustig aan blijven fietsen, zeker met die dunne bandjes, want het is beheurlijk glad.
Dan kom ik er ineens achter, dat het Garmin achterlicht het niet doet. Ik ben al een paar kilometer op pad. Even stoppen.
Ik probeer hem aan te zetten maar de knop zit vast, ik krijg hem met geen mogelijkheid meer aan.
NEE! Dat MEEN JE NIET! Hoe kan dat zo makkelijk gaan, zand er tussen? Daar koop ik dat ding toch niet voor, om me zo te laten zitten? Bah.
Boos op Garmin. HEEL boos. En het ging net zo goed tussen ons, en nou dit.
Grommend besluit ik terug te fietsen. Ik ga naar binnen en pak de hondenhalsband en haal het luslampje er van af. De honden beginnen te joelen. Gaan we uit!?
NEE! blaf ik. Het is nog geen 6 uur ’s-ochtends en ik moet naar mijn werk.
Ik doe dat kleine lampje op knipperstand en bind het aan mijn fiets. Dan weer op pad.
Geen telefoon verbinding zegt mijn Garmin navi. Oh lekker, mijn mobiel ligt nog thuis, boven.
JA! Checklist. Ik weet het.
Weer terug. Met mijn fietsschoenen naar boven om mijn mobiel te halen.
Mag niet naar boven met mijn fietsschoenen, ik heb nu strafpunten te pakken.
Dan zit ik even later weer op de fiets. En gaan maar weer.
Verder verloopt het goed, maar wel voorzichtig fietsen. De plassen zijn volledig ijs, dus daar voorzichtig omheen en anders erover heen, even uit de pedalen klikkend. Leip.
In het bos naast mijn woonwijk zie ik meerdere reeen, ze lopen lekker rond want welke debiel is er nu al in het bos?
De handschoenen werken goed en met de overschoenen blijven de voeten warm. Na 28km beginnen de tenen wel wat af te gaan koelen.
Ook nu geldt, als je langer gaat fietsen, wordt het uiteindelijk toch koud.
Mijn vingers in elk geval niet, die oude motor handschoenen doen het super!
Als ik dan door Muiden fiets, tussen de panden door, dan voelt het warmer. Of lijkt dat maar zo?
Het zou mogelijk iets warmer kunnen zijn door minder wind en de panden die zelf ook verwarmd worden van binnen.
Ik overweeg om tegen een verkleumde vrouw die haar hondje uit laat om inmiddels 6:30 te roepen als ik langs fiets: “Lekker warm hier in Muiden zeg! Heerlijk even bijkomen!”
Ze zal dan denken dat ik een tik van de molen heb gehad.
Na Muiden, langs de snelweg is het fietspad flink wittig en ligt er aardig wat ijs, ik hoor het kraken onder mijn wielen en moet wat vaart minderen. -4 graden hier. Da’s koud!
Naast het fietspad zie ik een aantal molshopen. Aan de andere kant, liggen de zwanen de slapen in het WATER! Ja, ik denk daar zo eens over na.
Wat een respect heb ik voor de mollen en de zwanen. De mol zit ONDER de grond, in een hol. Wachtend op betere tijden.
En dan de zwanen, slapend in het ijskoude water.
Wat zeur ik nou?
Ik verlang naar het warme kantoor. In tegenstelling tot de dieren, kan ik straks wel naar binnen.
Ineens zit er een brommer achter me, dat hoor je helemaal niet met die snelweg nabij. Ik mis de Garmin radar eventjes.
Onderwijl check ik weer even het kneuterige lampje. Hee, hij is uit!
Lekker handig, dat ding heeft een protectie voor kroeg- en schoolgangers ofzo, die altijd die lampjes aan laten staan als ze al op hun mobiel kijkende naar binnen lopen.
Op zich goed, maar niet als je langer dan 1 uur in het donker fietst. Wat een mazzel dat die brommer rijder mij dan nog op tijd zag.
Dan de brug over het Amsterdam Rijnkanaal over, ook flink glad. We komen in de buurt.
Verderop een fietsersbrug over waar ik echt even voorzichtig moet doen, want die is van metaal in het midden.
Al met al kom ik na 36km fietsen aan. Ik drink wat uit de bidon, maar dat is echt gruwelijk koud. De vloeibare kou zakt al snijdend door mijn slokdarm en na 2 slokken doe ik de bidon terug.
Laat maar, ik drink binnen wel wat.
Dan lekker warme douche en een kop koffie. Vanmiddag zit week 2 er op.
Ja! het was IJSKOUD vandaag.
Eerst even over de terugrit van gister nog.
Eigenlijk begon de kou gisteren al, op weg naar huis, was het rond de 1 a 2 graden en ik had het op de helft al vreselijk koud. Ik had de extra laag niet over mijn benen gedaan, geen overschoenen aan.
De eerste helft ging wel okay, maar ik begon het koud te krijgen. Ik dacht dat het veel warmer was.
De benen werden koud en mijn handen begonnen ook HEEL koud te worden. De vingertoppen werden zo koud dat ik op een gegeven moment om en om, mijn handen tussen de rugzak band en mijn borst deed om even iets op te warmen.
Aaaargh. Het maximum van de handschoenen is bereikt, met deze wind zal de gevoelstemperatuur lager liggen wellicht?
Gauw iets anders hier op verzinnen.
Dan na 2/3 van de rit, begon ik mijn tenen ook gruwelijk te voelen, heel, heel koud. Ik ben doorgefietst, de extra lange route, want dat was het plan.
Daar houd ik mij aan, hop hop!
Het was nog heel lang en het afkoelen gaat maar door, hoe langer je fietst, hoe lastiger het wordt. Op de laatste 5km kon ik niet eens meer mijn versnellingen bedienen, ik voelde het gewoon niet meer, ik kon alleen wat tegen die flappers duwen en hopen dat ie de juiste kant op schakelde.
Echt zwaar zwaar verkleumd kwam ik thuis. Ik moest mijn vriendin vragen mijn schoenen uit te doen, want ik voelde niets meer.
"Leuk he, fietsen!" zei ze glimlachend.
HmmmrrrnnGGGGrrrJA! Kreeg ik er uit.
Meer niet.
Ik ijsbeerde mij vervolgens warm in de huiskamer, want meteen onder de douche kan niet ivm wintervingers en -tenen.
Morgen mij beter wapenen, want dit is NIET voor herhaling vatbaar.
Deze ochtend, om half zes vertrokken, op de racefiets. Ik stap naar buiten, -4, brrrrr!
Ik weer naar binnen, even voor de zekerheid een extra jas mee in de tas.
Dan op weg.
KOLERE wat is het koud. Het fietspad ligt vol met ijs, en de plassen zijn bevroren.
Rustig warm draaien.
Vandaag heb ik motor handschoenen aan gedaan, kom maar op, nu moet het goed zijn. Ik kan nog aardig die versnellingen bedienen ook.
Rustig aan blijven fietsen, zeker met die dunne bandjes, want het is beheurlijk glad.
Dan kom ik er ineens achter, dat het Garmin achterlicht het niet doet. Ik ben al een paar kilometer op pad. Even stoppen.
Ik probeer hem aan te zetten maar de knop zit vast, ik krijg hem met geen mogelijkheid meer aan.
NEE! Dat MEEN JE NIET! Hoe kan dat zo makkelijk gaan, zand er tussen? Daar koop ik dat ding toch niet voor, om me zo te laten zitten? Bah.
Boos op Garmin. HEEL boos. En het ging net zo goed tussen ons, en nou dit.
Grommend besluit ik terug te fietsen. Ik ga naar binnen en pak de hondenhalsband en haal het luslampje er van af. De honden beginnen te joelen. Gaan we uit!?
NEE! blaf ik. Het is nog geen 6 uur ’s-ochtends en ik moet naar mijn werk.
Ik doe dat kleine lampje op knipperstand en bind het aan mijn fiets. Dan weer op pad.
Geen telefoon verbinding zegt mijn Garmin navi. Oh lekker, mijn mobiel ligt nog thuis, boven.
JA! Checklist. Ik weet het.
Weer terug. Met mijn fietsschoenen naar boven om mijn mobiel te halen.
Mag niet naar boven met mijn fietsschoenen, ik heb nu strafpunten te pakken.
Dan zit ik even later weer op de fiets. En gaan maar weer.
Verder verloopt het goed, maar wel voorzichtig fietsen. De plassen zijn volledig ijs, dus daar voorzichtig omheen en anders erover heen, even uit de pedalen klikkend. Leip.
In het bos naast mijn woonwijk zie ik meerdere reeen, ze lopen lekker rond want welke debiel is er nu al in het bos?
De handschoenen werken goed en met de overschoenen blijven de voeten warm. Na 28km beginnen de tenen wel wat af te gaan koelen.
Ook nu geldt, als je langer gaat fietsen, wordt het uiteindelijk toch koud.
Mijn vingers in elk geval niet, die oude motor handschoenen doen het super!
Als ik dan door Muiden fiets, tussen de panden door, dan voelt het warmer. Of lijkt dat maar zo?
Het zou mogelijk iets warmer kunnen zijn door minder wind en de panden die zelf ook verwarmd worden van binnen.
Ik overweeg om tegen een verkleumde vrouw die haar hondje uit laat om inmiddels 6:30 te roepen als ik langs fiets: “Lekker warm hier in Muiden zeg! Heerlijk even bijkomen!”
Ze zal dan denken dat ik een tik van de molen heb gehad.
Na Muiden, langs de snelweg is het fietspad flink wittig en ligt er aardig wat ijs, ik hoor het kraken onder mijn wielen en moet wat vaart minderen. -4 graden hier. Da’s koud!
Naast het fietspad zie ik een aantal molshopen. Aan de andere kant, liggen de zwanen de slapen in het WATER! Ja, ik denk daar zo eens over na.
Wat een respect heb ik voor de mollen en de zwanen. De mol zit ONDER de grond, in een hol. Wachtend op betere tijden.
En dan de zwanen, slapend in het ijskoude water.
Wat zeur ik nou?
Ik verlang naar het warme kantoor. In tegenstelling tot de dieren, kan ik straks wel naar binnen.
Ineens zit er een brommer achter me, dat hoor je helemaal niet met die snelweg nabij. Ik mis de Garmin radar eventjes.
Onderwijl check ik weer even het kneuterige lampje. Hee, hij is uit!
Lekker handig, dat ding heeft een protectie voor kroeg- en schoolgangers ofzo, die altijd die lampjes aan laten staan als ze al op hun mobiel kijkende naar binnen lopen.
Op zich goed, maar niet als je langer dan 1 uur in het donker fietst. Wat een mazzel dat die brommer rijder mij dan nog op tijd zag.
Dan de brug over het Amsterdam Rijnkanaal over, ook flink glad. We komen in de buurt.
Verderop een fietsersbrug over waar ik echt even voorzichtig moet doen, want die is van metaal in het midden.
Al met al kom ik na 36km fietsen aan. Ik drink wat uit de bidon, maar dat is echt gruwelijk koud. De vloeibare kou zakt al snijdend door mijn slokdarm en na 2 slokken doe ik de bidon terug.
Laat maar, ik drink binnen wel wat.
Dan lekker warme douche en een kop koffie. Vanmiddag zit week 2 er op.
Laatst gewijzigd door blurg op 18 jan 2019 11:29, 5 keer totaal gewijzigd.
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
Hulde
- alliance_0
- Forum-lid
- Berichten: 1437
- Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06
Mooie verhalen leuk om te lezen. Heb echter toch wel het idee dat er aan de eigen zichtbaarheid/veiligheid het e.e.a moet/kan veranderen. Voor zover ik kan zien op de foto, ga je in het donker volledig in het zwart gekleed (op waarschijnlijk een paar kleine reflecteerde elementen op de kleding na). Daarbij lees ik verschillende malen over je (GarMIN) verlichting die je in de steek laat. Er is op kledinggebied veel te krijgen waarbij je je eigen veiligheid en zichtbaarheid aanzienlijk vergroot. Ook verlichting, waar je wel op kunt vertrouwen, is er volop te krijgen, uiteraard hierbij wel zorgen dat je de toestand van de accu/batterijen in de gaten houdt.
Succes met fietsen
Succes met fietsen
Zet je je km's ook hier in? Eens kijken of je DDX en RVV bij kunt houden
Mee eens... in het donker fietsen op de racefiets werkt alleen als echt goed zichtbaar bent. Doe gewoon zo'n reflecterend hesje over je kleding, kost geen drol en het effect is gigantisch!alliance_0 schreef: ↑18 jan 2019 10:48 Heb echter toch wel het idee dat er aan de eigen zichtbaarheid/veiligheid het e.e.a moet/kan veranderen.
Maar letop met "Gele hesjes".!buddo schreef: ↑18 jan 2019 20:34Mee eens... in het donker fietsen op de racefiets werkt alleen als echt goed zichtbaar bent. Doe gewoon zo'n reflecterend hesje over je kleding, kost geen drol en het effect is gigantisch!alliance_0 schreef: ↑18 jan 2019 10:48 Heb echter toch wel het idee dat er aan de eigen zichtbaarheid/veiligheid het e.e.a moet/kan veranderen.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
BEdankt voor de goede zorgen. Ik bestel het gele hesje, en ga nog op zoek naar een fluoriserende gele helm met schaal, want die heb ik nu niet. Bij mij is het 1 geheel, en de betere helmen hebben zo'n extra schaal zag ik laats in de winkel.
@Orlok: Ja, oppassen met die beschietingen tegenwoordig.
Maar het kan nog erger gaan regenen, dus wellicht is dit dan een optie.
Of ik dat blijf doen weet ik niet hoor
https://www.strava.com/activities/2082927848
@Orlok: Ja, oppassen met die beschietingen tegenwoordig.
Ha, nou, die 2 houd ik niet bij hoor.
Dank je! Ja, als ik serieus bezig blijf, is een goede winterschoen aankoop wel gerechtvaardigd.
Wat leuk, ook in de winter gestart dus! Chapeau! Was je vrijdag ook gegaan? Wat doe je komende maandag? Heb je ook een Strava?japiecarbon schreef: ↑18 jan 2019 07:44 Ik ben wel benieuwd naar je verslag van vandaag. Ik ga sinds deze week ook op de fiets. Maar vandaag was het op bepaalde punten best gladjes.
Ja, dat kan ik nog eens proberen. Tot nog toe was het overschoenen er verder overheen trekken afdoende.
Maar het kan nog erger gaan regenen, dus wellicht is dit dan een optie.
Dank je ! Overigens heb ik de tocht nu met 5km uitgebreid, het is inmiddels 32km.
Of ik dat blijf doen weet ik niet hoor
https://www.strava.com/activities/2082927848
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Nou ja, ik ben niet gestart met fietsen in de winter. Dat doe ik altijd al. Ik ben ergens anders gaan werken, en terug naar huis ben ik dan sneller met de fiets. En ik krijg bij deze baan geen auto van de zaak. Vandaar dat ik nu ben gestart met woon-werk fietsen.
Ik weet dus inmiddels wel wat goed is voor mij.
Ik rij gewoon in mijn spijkerbroek met hoge Nike schoenen, en een normaal shirtje en daaroverheen een fel gele winterjas met reflectie van de decathlon. Goede winterhandschoenen en een helmmuts, oja en zo een nek kraag. Zo fietste ik vrijdag ook en had ik nergens last van.
Ik weet dus inmiddels wel wat goed is voor mij.
Ik rij gewoon in mijn spijkerbroek met hoge Nike schoenen, en een normaal shirtje en daaroverheen een fel gele winterjas met reflectie van de decathlon. Goede winterhandschoenen en een helmmuts, oja en zo een nek kraag. Zo fietste ik vrijdag ook en had ik nergens last van.