Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Dolomieten Marathon 2019

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 26 dec 2018 21:25

csteenbe schreef: 26 dec 2018 10:00 Eifel is ook makkelijk 3000hm te halen op een rit van 150km.
+1
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 27 dec 2018 09:50

De Baraque Michel van alle kanten op en af. Dan ben je ook wel een flink deel van de dag zoet.

bastiaan
Forum-lid

bastiaan 29 dec 2018 14:13

Critic schreef: 26 dec 2018 20:39 Nou inderdaad.. Martigny is vanuit midden Nederland toch minstens een uur of 10 totaal..
Volgens mij is zwarte woud het meest gegeven advies doet altijd voor de mix, niet te ver rijden, wil wel beetje lengte voor het klimgevoel
Is idd een eindje sturen, kleine 300km verder, al gaat dat mij gelukkig makkelijk af (stuk makkelijker dan fietsen ;) Zwarte Woud is natuurlijk ook prima optie. Maar omdat @Hootie zelf aangaf ook Oostenrijk en Zwitserland te overwegen, dacht ik: ik gooi em es in de groep. En soms moet je eens iets geks doen.. :x

Voordeel van Zwitserland lijkt me trouwens dat je stuk hoger komt, wat gezien de hoogte waarop Maratona gereden wordt, geen verkeerde ervaring is (vraag maar aan de heer Valverde, 2016, Giro etappe naar Corvara..) Daarnaast lijkt me het Zwitserse decor wat aansprekender/motiverender, maar da's natuurlijk erg persoonlijk.

Tijanus
Forum-lid

Tijanus 29 dec 2018 15:02

Zwitserland voor de hoogtetraining is zeker een aanrader. De hele Maratona komt niet of nauwelijks onder de 1400 meter. Hoewel je in Luxemburg (Noord-Oost met name, Vianden-Clervaux) hoogtemeters zat per kilometer kunt maken, is dat toch niet hetzelfde.

Wel vind ik -in Zwitserland- Meiringen een leukere fietsomgeving bieden dan Martigny. De meeste echte cols van Wallis zijn m.i. niet zo heel fraai. Ja, de Sanetsch wel, maar de Grand Bernard, Verbier en de Croix de Coeur, zijn m.i. maar zo-zo. De verderop in het dal gelegen Simplon is al helemaal geen aanrader. Maar misschien heb ik de mooiste klimmen daar gemist, en Martigny zelf is wel een leuk stadje met opgravingen uit de Romeinse tijd enzo.

bastiaan
Forum-lid

bastiaan 29 dec 2018 18:00

Grappig Tijanus, had aanvankelijk voor dat weekend ook Meiringen in het vizier, maar vanwege mindere weersverwachting voor Martigny gekozen...

Ben het overigens niet helemaal met je eens v.w.b. fraaiheid der klimmen in Wallis. Meiringen is zeker erg mooi: Susten, Grimsel, Nufenen: zie mijn Alpenbrevet ervaringen op dit forum. Hou zelf erg van rustige klimmen, dus niet de passen. De Barrage de Mauvoison (i.p.v. links Verbier had je rechtdoor moeten gaan :), Barrage de la Grande-Dixence,, Barrage Emosson, Lac de Moiry om er maar wat te noemen zijn imho fraai en erg rustig. Eens, Grand Bernard en ook Simplon zijn (te) druk met verkeer, maar Grand Bernard eenmaal boven te tunnel rustig en die enorme hoogte maakt het voor mij toch de moeite waard.

Ach.. er is zoveel moois te vinden..

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 29 dec 2018 19:30

Trainen kan je in de Luikse Ardennen:

http://www.solosride.be/solosride%202.0 ... emeen.html
Afbeelding

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 29 dec 2018 19:38

Ritten van Elias zijn niet voor iedereen goed te verteren.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 dec 2018 20:21

Tijanus schreef: 29 dec 2018 15:02 Zwitserland voor de hoogtetraining is zeker een aanrader. De hele Maratona komt niet of nauwelijks onder de 1400 meter. Hoewel je in Luxemburg (Noord-Oost met name, Vianden-Clervaux) hoogtemeters zat per kilometer kunt maken, is dat toch niet hetzelfde.

Wel vind ik -in Zwitserland- Meiringen een leukere fietsomgeving bieden dan Martigny. De meeste echte cols van Wallis zijn m.i. niet zo heel fraai. Ja, de Sanetsch wel, maar de Grand Bernard, Verbier en de Croix de Coeur, zijn m.i. maar zo-zo. De verderop in het dal gelegen Simplon is al helemaal geen aanrader. Maar misschien heb ik de mooiste klimmen daar gemist, en Martigny zelf is wel een leuk stadje met opgravingen uit de Romeinse tijd enzo.
Maar een keer op hoogte fietsen geeft geen extra trainingsprikkel voor de Maratona, het zal enkel als effect hebben dat je wat lagere vermogens trapt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Tijanus
Forum-lid

Tijanus 29 dec 2018 23:00

bastiaan schreef: 29 dec 2018 18:00 (...) Hou zelf erg van rustige klimmen, dus niet de passen. De Barrage de Mauvoison (i.p.v. links Verbier had je rechtdoor moeten gaan :), Barrage de la Grande-Dixence,, Barrage Emosson, Lac de Moiry om er maar wat te noemen zijn imho fraai en erg rustig.
Doh! Die Emosson en Moiry had ik ook op mijn 'longlist' staan, maar ja, meer klimmen dan dagen, dus dan valt er wat af. En kennelijk soms net het verkeerde.

Qua Meiringen:
Naast de grote passen (en de extra klim richting gletscher vanaf de Grimselpashoogte) zijn m.i. ook de klim naar Engstlenalp (een afslag van de Susten), de Grosse Scheidegg en Männlichen zeer de moeite waard. Op een wat grovere fiets is ook Kleinne Scheidegg (grof gravel/steenslag) fraai om te klimmen, al is het station op de top met honderden Aziaten die naar de Eiger staren (of per trein verder omhoog reizen) wel een anticlimax na zo'n mooie rustige klim. Dat naar de Eiger staren is overigens heel goed te begrijpen. Wat een landschap...

Arjan
Forum-lid

Gebruikersavatar Arjan 30 dec 2018 11:43

Twee jaar geleden een kleine week in Martigny geweest. Erg van genoten. Met prachtige beklimmingen zoals Mauvoisin, Col des Planches, Champex-Lac, Grand Saint Bernard (ok, mooiste is boven de tunnel), Forclaz, Col de la Croix, etc, etc. is het bijna zonde om dit enkel te beschouwen als een voorbereiding op de Dolomieten Marathon.

Hootie
Forum-lid

Gebruikersavatar Hootie 20 jan 2019 12:35

Een erg leuke aanbieding geboekt. Van 10 t/m 15 juni naar Bourgs D'Oisons. Vier dagen klimroutes en de vijfde dag het parcours van de Marmotte rijden. De ultieme training om hoogtemeters te maken. Het is 2,5 week voor de Dolomieten Marathon. Ik zie het vooral als goede training en het uitrijden van de Marmotte route is geen must.

Wat zouden jullie doen m.b.t. wielkeuze. Ik heb carbon wielen en een set met een aluminium velgrand. Aangezien ik van te voren niet zeker weet dat het droog blijft wil ik kiezen voor de wielen met aluminium velgrand.
De carbon wielen zijn prima in goed weer en in je eentje. Nu rijd ik echter in grote groepen en weet ik niet zeker dat het droog blijft.

Mee eens?

Hootie

Tijanus
Forum-lid

Tijanus 20 jan 2019 13:42

When in doubt, don't.

In echt barre weersomstandigheden daal ik nog altijd liever op mijn oude Mavic open pro ceramics (die zijn helaas niet meer te krijgen... uitstekend remvermogen ook in de regen) dan op mijn Zonda's of Neutrons. Liever nog daal ik dan helemaal niet, maar soms heb je weinig keus.

Plaats reactie