Hoi,
Het preventief inbrengen betekent hoedanook dat je met die tube of band dient verder te rijden.
Hoe effectief die preventie dan wel is weet je niet, de band dient blijvend onder druk te staan, laat je hem leeglopen kan ie aan zichzelf gaan kleven en ook even snel een ander bandje steken is nefast.
Wat heb je er aan?
Ook bij het herstellen met vloeibaar latex dien je hiermee rekening the houden.
Als je dit doet bij tubes met een latex biba op een oude velg gemonteerd weet je dat die na veertien dagen leeggelopen is.
Dan wordt het tijd om die weer in gebruik te nemen zou je denken.
Wel, niet noodzakelijk.
Immers, als je goed hebt gedoseerd voor het herstelwerk dan is die latexemulsie volledig gestold en je lek gedicht.
Maar, het blijft gokken....
Naar mijn ervaring werkt dit veel beter dan PittStop en consoorten maar 100% betrouwbaar is het niet.
Dat gezegd zijnde, handmatig met naald en draad gaan herstellen vergt ook kennis van zaken en het resultaat weerspiegelt gelijk ook ervaring....
Gelukkig zijn tubes nooit zo goedkoop geweest als nu.
Met een beetje geluk zijn ook nooit zo'n goede tubes geweest als we nu kennen.
Rijden maar,
Reserve tube meenemen of Vittoria Pit Stop
EMX5 schreef:Ik snap ook het probleem niet. Twee opgevouwen tubes nemen iets meer plaats in dan 2 binnenbandjes.
Waar je de tubes steekt ? Opgespannen onder het zadel met een oud voetriempje, vastkleven met wat tape tussen de achtervork boven de achterrem, in een bidon, in 1 van je achterzakken, enz.
roger schreef:Daniel1975 schreef:Daarom snap ik dus niet waarom "wielertoeristen" zo nodig op tubes willen rijden. Het is helemaal niet handig als je geen volgwagen hebt.....
Maar het rijdt zoooooo lekker die tubes,hoe vaak rij je lek op een jaar?
Clinchers heb ik aangeschaft voor als ik een meerdaagse tocht rijdt of op vakantie in de bergen ben met vrienden dan is het vervelend als je hun moet laten wachten omdat jij een tube moet wisselen.
Ga ik alleen dan rij ik altijd met tubes he rijdt gewoon stukken fijner.
Rij je dan zoveel meer lek met een tube dan met een band ? Ik dacht van niet.
En wat neemt er meer tijd in beslag, een tube wisselen of een nieuw binnenbandje steken ? Juist, ja.
Want wat is er nu simpelder dan een nieuwe tube leggen ? Een fluitje van een cent is het, neemt nog geen minuut in beslag. Een nieuw binnenbandje steken daarentegen...
Waarom we zo graag met tubes rijden ? Voor het bovenstaande, veel vlugger te vervangen dan een binnenbandje. En omdat tubes zoveel zaliger rijden.
Binnen de minuut een tube gewisseld nou als hij goed gekit is heb je de tube van een LW er echt niet af vanwege het diepe velgbed(das mijn ervaring teminste met tubastikit),idd van een ambrosio nemensis velg heb je ze er binnen no time afgetrokken en een nieuwe opliggen.
I live to ride,I ride Passoni
Hallo,
Wat maakt het uit: binnen de minuut, binnen 5 minuten of binnen 10 minuten....
Dat maak je naderhand dan toch gewoon ff goed door wat meer aan die gashendel te draaien ;o)
Kom op zeg alsof het op een paar minuten aankomt!?!!
Gewoon lekkere tube monteren en gaan met die banaan!!!!!
Groetjes,
eric
Wat maakt het uit: binnen de minuut, binnen 5 minuten of binnen 10 minuten....
Dat maak je naderhand dan toch gewoon ff goed door wat meer aan die gashendel te draaien ;o)
Kom op zeg alsof het op een paar minuten aankomt!?!!
Gewoon lekkere tube monteren en gaan met die banaan!!!!!
Groetjes,
eric
GastheerG schreef:Het is is me in al die jaren 1 keer voorgekomen dat ik aan 2 bandjes niet genoeg had. Was wel met een rit van 400 km in de regen.
Jij had er zin in
Cannondale Six Carbon 105 2010
Scott Speedster S4 2005 105
Scott Speedster S4 2005 Tiagra (Total Loss) R.I.P.
da carbon rij lekker zeg!
Scott Speedster S4 2005 105
Scott Speedster S4 2005 Tiagra (Total Loss) R.I.P.
da carbon rij lekker zeg!
Hoi,
Waarom "beetje voorgekit" ?
Behoudens het feit dat ik een Veloflex Record (en soortgenoten) niet echt nuttig vind als reservetube (akkoord, licht is ie in alle geval) kan je toch je reserve grondig inkitten, plooien of oprollen en zo meenemen?
Twee tubes neem ik nooit mee, wel een betrouwbaar en relatief lichte Schwalbe Milano tube die volgens de regels van de kunst is gekit en dan heel eenvoudig met de verlijmde basetape naar binnen toe is opgeplooid.
Bij PittStop zien ze mij niet meer aan de kassa passeren, te duur, niet betrouwbaar genoeg. Waste of time.
Mocht ik voor een rit van 400km kiezen, wat ik eerlijk gezegd zelden doe, dan neem ik misschien toch nog een tweede tube mee en een extra CO2 patroon.
Ciao,
paulusR3 schreef:Ik neem meestal een (beetje voorgekitte) veloflex record tube mee 'in case of'. Deze weegt nog geen tweehonderd gram en fungeert als noodmaatregel als pitstop niet meer toereikend is.
Waarom "beetje voorgekit" ?
Behoudens het feit dat ik een Veloflex Record (en soortgenoten) niet echt nuttig vind als reservetube (akkoord, licht is ie in alle geval) kan je toch je reserve grondig inkitten, plooien of oprollen en zo meenemen?
Twee tubes neem ik nooit mee, wel een betrouwbaar en relatief lichte Schwalbe Milano tube die volgens de regels van de kunst is gekit en dan heel eenvoudig met de verlijmde basetape naar binnen toe is opgeplooid.
Bij PittStop zien ze mij niet meer aan de kassa passeren, te duur, niet betrouwbaar genoeg. Waste of time.
Mocht ik voor een rit van 400km kiezen, wat ik eerlijk gezegd zelden doe, dan neem ik misschien toch nog een tweede tube mee en een extra CO2 patroon.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
-
- Forum-lid
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 14 mei 2010 01:02
Sinds een paar weken rijd ik weer op tubes en ik vind het heerlijk! naast het comfort, en wegligging is het geluid op een gladde weg fenomenaal!
Een vraagje in het verlengde van deze discussie is deze:
een (strak) opgevouwen tube heeft "scherpe" vouwen, is dit na verloop van tijd niet schadelijk voor de biba? is het verstandig/raadzaam om eens per week, maand ? de tube te ontvouwen en tot een par bar op te pompen en een dagje te laten "rusten"?
Thx!
Een vraagje in het verlengde van deze discussie is deze:
een (strak) opgevouwen tube heeft "scherpe" vouwen, is dit na verloop van tijd niet schadelijk voor de biba? is het verstandig/raadzaam om eens per week, maand ? de tube te ontvouwen en tot een par bar op te pompen en een dagje te laten "rusten"?
Thx!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13776
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
FF een vraagje van een beginnend racefietser
Jullie hebben het over tubes onderweg verwisselen. Een tube zit toch op de velg gelijmd/kit?
Hoe werkt dat, thuis kan ik me er iets bij voorstellen, maar hoe krijg je onderweg:
-de lekker eraf?
-Er een nieuwe opgeplakt, is dat meteen droog.
Ik zou ook best een set hoge velgen willen en dan is tube handiger en een stuk lichter, nadeel dat het minder goed remt (carbon) en je een tube moet meenemen.
Jullie hebben het over tubes onderweg verwisselen. Een tube zit toch op de velg gelijmd/kit?
Hoe werkt dat, thuis kan ik me er iets bij voorstellen, maar hoe krijg je onderweg:
-de lekker eraf?
-Er een nieuwe opgeplakt, is dat meteen droog.
Ik zou ook best een set hoge velgen willen en dan is tube handiger en een stuk lichter, nadeel dat het minder goed remt (carbon) en je een tube moet meenemen.
Hoi,
De lekke tube duw je van de velg af met je duimen.
Dat gaat vaak het makkelijkst bij een spaakgat (leve de Boras, heb je er drie bijeen).
Als je beurtelings links en rechts de lijm losduwt heb je al snel een cm of twee vrij. Ik wrik daar dan een Michelin bandenlichter onderdoor en wrik zo de tube los tot ik die kan vastgrijpen.
Eens je zover bent trek je de tube recht van de velg af. Niet schuinweg afduwen zoals vaak wordt gedaan, dat kan bij heel soepele tubes tot vervorming leiden en je loopt ook meer kans dat het velglint loskomt.
Je reservetube is voorgekit en met de verlijmde kante naar elkaar toe opgeplooid.
Dat vertraagt het verhardingsproces van de lijm en er kan zodoende ook geen vuil bij.
Wat mij betreft is reservetube gelegd gelijk aan rustig naar huis rijden.
Ciao,
De lekke tube duw je van de velg af met je duimen.
Dat gaat vaak het makkelijkst bij een spaakgat (leve de Boras, heb je er drie bijeen).
Als je beurtelings links en rechts de lijm losduwt heb je al snel een cm of twee vrij. Ik wrik daar dan een Michelin bandenlichter onderdoor en wrik zo de tube los tot ik die kan vastgrijpen.
Eens je zover bent trek je de tube recht van de velg af. Niet schuinweg afduwen zoals vaak wordt gedaan, dat kan bij heel soepele tubes tot vervorming leiden en je loopt ook meer kans dat het velglint loskomt.
Je reservetube is voorgekit en met de verlijmde kante naar elkaar toe opgeplooid.
Dat vertraagt het verhardingsproces van de lijm en er kan zodoende ook geen vuil bij.
Wat mij betreft is reservetube gelegd gelijk aan rustig naar huis rijden.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...