Omslagpunt is geen exacte wetenschap, neem gewoon die over 20 minuten....Critic schreef: ↑19 jan 2019 21:46Ja snap ik.. Maar 20 min test is niet je ftp. Die 'bereken' je die er 95% van te nemen. Is dit ook zo voor je omslagpunt? Je genoemde hartslag over 20 min, neem je ook dan 95% van?nijkie schreef: ↑19 jan 2019 21:37Je FTP=omslagpunt.
Leuk leesvoer https://www.mantel.com/blog/ftp-test/
Wattage versus hartfrequentie
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik zou eerder 93% nemen. 95% is in vele gevallen overtrokken. Maar 93 of 95% van je hf over die 20min is niet je omslagpunt. Wattage en hartslag is heel verschillend.Critic schreef: ↑19 jan 2019 21:46Ja snap ik.. Maar 20 min test is niet je ftp. Die 'bereken' je die er 95% van te nemen. Is dit ook zo voor je omslagpunt? Je genoemde hartslag over 20 min, neem je ook dan 95% van?nijkie schreef: ↑19 jan 2019 21:37Je FTP=omslagpunt.
Op Facebook kwam de aanbieding vanmorgen voorbij.Jans schreef: ↑19 jan 2019 22:00Ik ben eens naar de site gegaan. Ze zijn zeker niet duur, maar ik zie nergens iets van een aanbieding. Heb je die per mail of zo gehad?nijkie schreef: ↑19 jan 2019 15:48 Ik ga naaaaar 5 jaar weer een inspanningstest doen.
Waar:https://www.move-support.nl/
De reden: Deze maand korting.
Ben nu 78kg 5 jaar terug 84kg
Nu meer ervaring en kilometers in de benen.
Nieuwsgierigheid.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
In het algemeen bepaal je je omslagpunt door een goede vo2max test af te leggen, met een combinatie van lactaatbepaling, hr en ademgasanalyse. (En dan heb je doorgaans ook nog een wat beter apparataat nodig dan die move- support jongens gebruiken)Critic schreef: ↑19 jan 2019 21:46Ja snap ik.. Maar 20 min test is niet je ftp. Die 'bereken' je die er 95% van te nemen. Is dit ook zo voor je omslagpunt? Je genoemde hartslag over 20 min, neem je ook dan 95% van?nijkie schreef: ↑19 jan 2019 21:37Je FTP=omslagpunt.
Daaruit kun je vrij exact je omslagpunt bepalen. Alle andere tests is bij benadering.
Weet je dat of denk je dat de bepaling bij Move-support beduidend slechter is?t2300 schreef: ↑20 jan 2019 06:53 In het algemeen bepaal je je omslagpunt door een goede vo2max test af te leggen, met een combinatie van lactaatbepaling, hr en ademgasanalyse. (En dan heb je doorgaans ook nog een wat beter apparataat nodig dan die move- support jongens gebruiken)
Daaruit kun je vrij exact je omslagpunt bepalen. Alle andere tests is bij benadering.
En als je het zeker weet, waar hebben we het dan over? Een afwijkijng van 2% of van 15%?
Ik weet dat de Cosmed (zie ik aan foto op site van Move) apparatuur bullshit meet ja, in het algemeen en al vrij snel na ingebruikname. Ik werk dagelijks met indirecte calorimetrie apparatuur. En heb genoeg ervaring met deze en ook andere fabrikanten die wel over de lange tijd reproduceerbare data afgegeven. Cosmed daarin tegen niet.Jans schreef: ↑20 jan 2019 17:05Weet je dat of denk je dat de bepaling bij Move-support beduidend slechter is?t2300 schreef: ↑20 jan 2019 06:53 In het algemeen bepaal je je omslagpunt door een goede vo2max test af te leggen, met een combinatie van lactaatbepaling, hr en ademgasanalyse. (En dan heb je doorgaans ook nog een wat beter apparataat nodig dan die move- support jongens gebruiken)
En als je het zeker weet, waar hebben we het dan over? Een afwijkijng van 2% of van 15%?
Dus niet perse alleen bij move support, maar overal waar die gebruikt wordt.
Ik zou best een test durven doen met dat ding, maar dan alleen nadat er recent een validatie test is gedaan dmv een methanol verbranding. Dus niet een ijking maar een validatie dat hetgeen er aan data uitkomt klopt met de hoeveelheid methanol dat verbrand is over die tijd.
Kan men een dergelijke test niet overleggen zou ik weglopen. Dan kun je er donder op zeggen dat het niet gaat kloppen wat er bepaald wordt.
En de afwijking kan inderdaad behoorlijk zijn.
Wat een onzin! Om je omslagpunt qua hartslag te bepalen is dat echt totaal overbodig.t2300 schreef: ↑20 jan 2019 06:53In het algemeen bepaal je je omslagpunt door een goede vo2max test af te leggen, met een combinatie van lactaatbepaling, hr en ademgasanalyse. (En dan heb je doorgaans ook nog een wat beter apparataat nodig dan die move- support jongens gebruiken)Critic schreef: ↑19 jan 2019 21:46Ja snap ik.. Maar 20 min test is niet je ftp. Die 'bereken' je die er 95% van te nemen. Is dit ook zo voor je omslagpunt? Je genoemde hartslag over 20 min, neem je ook dan 95% van?nijkie schreef: ↑19 jan 2019 21:37
Je FTP=omslagpunt.
Een hartslagmeter is meer dan voldoende. Het blijft altijd een benadering, aangezien je omslagpunt nooit precies is, het is altijd meer een zone, en daarnaast kan varieren van dag tot dag.
Daarnaast zijn de testprotocollen die doorgaans worden gebruikt (met oplopend vermogen) eigenlijk meestal volledig ongeschikt, doordat de duur te beperkt is, en is een VO2max-waarde zo ongeveer de minst nuttige waarde om te bepalen voor de gemiddelde sporter.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Met een conconitest kan je tot een aardige benadering komen.
Als je uitgangspunt dan ook nog is dat het geen exacte wetenschap is, dus het niet 1 specifieke hartslag is maar een "zone". Kan je er mee uit de voeten.
Dat je lactaatmetingen (of ademanalyse), een nauwkeurigere methode is, ben ik het wel mee eens. Maar voor de gemiddelde amateur/toerfietser, kan je het ook wel op deze manier doen om een aardig idee te krijgen.
https://skyaboveus.com/cycling/The-Conc ... -Threshold
Als je uitgangspunt dan ook nog is dat het geen exacte wetenschap is, dus het niet 1 specifieke hartslag is maar een "zone". Kan je er mee uit de voeten.
Dat je lactaatmetingen (of ademanalyse), een nauwkeurigere methode is, ben ik het wel mee eens. Maar voor de gemiddelde amateur/toerfietser, kan je het ook wel op deze manier doen om een aardig idee te krijgen.
https://skyaboveus.com/cycling/The-Conc ... -Threshold
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Simpelweg door de hartslag over meerdere lange maximale inspanningen te bekijken? Een simpele grafiek van maximale gemiddelde hartslag uitgezet tegen de verlopen tijd laat meestal prachtig je omslagpunt zien.
Lactaatmeting voegt echt heel weinig toe, is slechts een momentopname, en lijkt vooral een verdienmodel voor adviescentra. Ja, het kan nuttig zijn, met veel begeleiding, meerdere testen, goede analyse en al dat, maar dat krijgt de gemiddelde amateur niet met een testje van een paar honderd euro.
over onzin gesproken, een omslagpunt is geen zone, is daadwerkelijk een fysiologisch punt, nl waar je metabolisme van aeroob naar anaeroob gaat. Uitstekend te bepalen met een caloriemeter. het punt waar de CO2 afgifte en O2 opname gelijk zijn. bij een RER van 1.00.athhretjt schreef: ↑20 jan 2019 22:15Wat een onzin! Om je omslagpunt qua hartslag te bepalen is dat echt totaal overbodig.t2300 schreef: ↑20 jan 2019 06:53In het algemeen bepaal je je omslagpunt door een goede vo2max test af te leggen, met een combinatie van lactaatbepaling, hr en ademgasanalyse. (En dan heb je doorgaans ook nog een wat beter apparataat nodig dan die move- support jongens gebruiken)
Een hartslagmeter is meer dan voldoende. Het blijft altijd een benadering, aangezien je omslagpunt nooit precies is, het is altijd meer een zone, en daarnaast kan varieren van dag tot dag.
Daarnaast zijn de testprotocollen die doorgaans worden gebruikt (met oplopend vermogen) eigenlijk meestal volledig ongeschikt, doordat de duur te beperkt is, en is een VO2max-waarde zo ongeveer de minst nuttige waarde om te bepalen voor de gemiddelde sporter.