Ik sta op het punt om eindelijk -na jaren "komt volgend jaar wel" toch eens een nieuwe racefiets aan te schaffen. Nu doet de winkel waar ik die fiets wil halen ook aan inruil, maar dan wil ik wel een beetje fatsoenlijke prijs ervoor krijgen. Anders ga ik voor Marktplaats of zelfs het strippen naar onderdelen.
Eigenlijk ben ik dus op zoek naar een manier om de waarde te bepalen. Want eerlijk is eerlijk: ik heb geen idee wat een realistische prijs is voor wat ik nu heb.
Wellicht helpt het als ik beschrijf hoe de fiets er nu bij hangt. In alle eerlijkheid:
- Stalen ros in op zich goede staat. Toplaag van de lak en sticker van Bioracer op enkele plekken beschadigd maar geen roest.
- Zadel constructief in orde maar lelijk geworden door de tijd
- Zadelpen heeft wel wat oppervlakteroest
- Volledig Shimano Ultegra uitgerust. Exacte jaargang/typenummer mij niet bekend maar ik schat hem in op ongeveer 2005.
- Cassette, tandwielen voor en ketting functioneren maar zijn wel aan vervanging toe. Is nog een ouderwetse dubbel; 52x39 voor en 12-27 achter.
- Shifters, derailleur en handremmen werken nog allemaal prima. Shifters wel gewoon op het stuur (niet van die ouderwetse flippers op het frame)
- Vorig jaar kabels en stuurlint vervangen
- Mavic SUP ceramic wielen die in de afgelopen 8 jaar niet merkbaar zijn versleten
- Shimano SPD-SL clicpedalen
Dat is zo'n beetje de essentie denk ik.
Ik snap volledig dat de fietsenwinkel er nog wat in moet investeren om het verkoopbaar te maken dus daar zal ik er minder voor krijgen dan tweedehands verkoop, maar daar staat weer tegenover dat ik niet 2 fietsen netjes moet weghangen in een al volle schuur en dat ik geen gedoe heb op Marktplaats.
Natuurlijk heb ik al wat "marktonderzoek" gedaan op marktplaats, maar iedereen lijkt daar gare barrels aan te smeren voor de hoofdprijs onder het mom van "retro" terwijl voor 100 euro meer redelijk moderne en complete fietsen worden aangeboden. Ik hou niet van zulke oplichters en wil er dus zelf ook niet één zijn.
Kortom: wat zou een redelijke prijs zijn voor dit pakket naar jullie idee?