Wattage versus hartfrequentie
@Nuitkor Ik heb geen andere mening, ik had een vraag omdat ik in jouw bijdrage iets anders las, dan in die van AMClassic. En zo oud is die nog niet, dat ik niet weet of hij de leeftijd al heeft dat je hartslag bijna per definitie lager wordt. Dat stukje dat vermogen stijgt door training, ja, daar ga ik echt wel in mee.
Geen idee hoe oud hij is. Maar het kan ook zijn dat door het stijgen van het vermogen je gewoon minder makkelijk je hartslag in de hoogte krijgt. Ik merk dat ook wel in de loop van een seizoen, in de winter springt je hartslag gemakkelijk omhoog en is die heel reactief. Zodra de vorm beter wordt lijkt de hartslag minder makkelijk omhoog te gaan en sneller weer te dalen. Geen idee hoe dat komt. Het is iig geen vermoeidheid, want dat herken ik wel.Jans schreef: ↑22 jan 2019 10:11 @Nuitkor Ik heb geen andere mening, ik had een vraag omdat ik in jouw bijdrage iets anders las, dan in die van AMClassic. En zo oud is die nog niet, dat ik niet weet of hij de leeftijd al heeft dat je hartslag bijna per definitie lager wordt. Dat stukje dat vermogen stijgt door training, ja, daar ga ik echt wel in mee.
patrickvb schreef: ↑21 jan 2019 23:34 Simpel: door (gerichte) training schuift het overslagpunt richting maximale hartslag.
Hoe ver deze evolutie gaat is zeer individueel.
Eveneens door training verhoogt het vermogen (wattage) dat de atleet op het overslagpunt kan afleveren.
Ook dat is zeer individueel en sterk afhankelijk van de uitgevoerde trainingen. Het hogere vermogen geeft zo uitdrukking van de verbeterde algemene conditie.
Een dame, die ik goed ken, , reed haar tijdritten slechts een 10-tal slagen onder de maximale pols en kon dat vlot meer dan 30 km voldouden.
Volgens mij klopt dit niet. In een maximaal test kan je relatief lang door fietsen na je omslagpunt tot je max hartslag als je slecht getraind bent.
Ben je goed getraind bereik je het omslagpunt later (dus op een hoger vermogen) en zal je relatief gezien minder lang door kunnen na je omslagpunt.
Zo heb ik het ook ervaart,belangrijkste voor mij is omslagpunt Hf en W.Vooral in de 5-6 uurs ritten prima referentie.MarkVeenstra schreef: ↑22 jan 2019 00:29Die max hf in een test is ook niet je limiet. Een en ander afhankelijk van je testprotocol natuurlijk. Maar als het goed is duurt de totale test dusdanig lang dat je, eenmaal voorbij je omslagpunt, vrij snel klaar bent.
Dam kan je in de praktijk, op een stijl klimmetje of met intervaltraining, prima een stukje hoger uitkomen. Maakt ook niet uit, je max hf is niet zo relevant.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Maar in dat laatste geval bepaal je dan ook niet je max hartslag. Als je dan al wilt weten wat die HFmax is, moet je die op een andere manier opzoeken.bve schreef: ↑22 jan 2019 11:22patrickvb schreef: ↑21 jan 2019 23:34 Simpel: door (gerichte) training schuift het overslagpunt richting maximale hartslag.
Hoe ver deze evolutie gaat is zeer individueel.
Eveneens door training verhoogt het vermogen (wattage) dat de atleet op het overslagpunt kan afleveren.
Ook dat is zeer individueel en sterk afhankelijk van de uitgevoerde trainingen. Het hogere vermogen geeft zo uitdrukking van de verbeterde algemene conditie.
Een dame, die ik goed ken, , reed haar tijdritten slechts een 10-tal slagen onder de maximale pols en kon dat vlot meer dan 30 km voldouden.
Volgens mij klopt dit niet. In een maximaal test kan je relatief lang door fietsen na je omslagpunt tot je max hartslag als je slecht getraind bent.
Ben je goed getraind bereik je het omslagpunt later (dus op een hoger vermogen) en zal je relatief gezien minder lang door kunnen na je omslagpunt.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
-
- Forum-lid
- Berichten: 1114
- Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53
Ik baseer mijn mening niet op basis van andere meningen, maar gebruik de wetmatigheden uit de (inspanning)fysiologie, die door meting en onderzoek feiten op tafel legt en geen subjectieve eigen ervaringen.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Dat sneller dalen van de hartslag is ook conditie/vorm en zeker geen vermoeidheid. In feite is het je herstelvermogen tijdens inspanning. Als je basisconditie goed is, zakt je hartslag snel terug als je een keer bij een verkeerslicht staat of een stukje rustig aan in een peloton kan freewheelen.
Richt je je op cyclo's, of ardennen-tochten, is dit een fijne eigenschap om ook naar het einde van de rit toe lekker door te kunnen blijven fietsen op de hellingen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Ja maar, wetenschap is ook maar een mening .... volgens een verontrustend grote groep van de bevolking althans.Klein_Verzet schreef: ↑22 jan 2019 11:28 Ik baseer mijn mening niet op basis van andere meningen, maar gebruik de wetmatigheden uit de (inspanning)fysiologie, die door meting en onderzoek feiten op tafel legt en geen subjectieve eigen ervaringen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Precies. Mijn ervaring is dat je max vermogen (en dan doel ik niet op een sprint) niet zoveel toeneemt, maar wel je vermogen op omslagpunt. Daardoor wordt het verschil tussen je vermogen op omslagpunt en max vermogen steeds kleiner door de juiste training. Je hartslag zones blijven gelijk.bve schreef: ↑22 jan 2019 11:22patrickvb schreef: ↑21 jan 2019 23:34 Simpel: door (gerichte) training schuift het overslagpunt richting maximale hartslag.
Hoe ver deze evolutie gaat is zeer individueel.
Eveneens door training verhoogt het vermogen (wattage) dat de atleet op het overslagpunt kan afleveren.
Ook dat is zeer individueel en sterk afhankelijk van de uitgevoerde trainingen. Het hogere vermogen geeft zo uitdrukking van de verbeterde algemene conditie.
Een dame, die ik goed ken, , reed haar tijdritten slechts een 10-tal slagen onder de maximale pols en kon dat vlot meer dan 30 km voldouden.
Volgens mij klopt dit niet. In een maximaal test kan je relatief lang door fietsen na je omslagpunt tot je max hartslag als je slecht getraind bent.
Ben je goed getraind bereik je het omslagpunt later (dus op een hoger vermogen) en zal je relatief gezien minder lang door kunnen na je omslagpunt.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Maar wat is dan de definitie van max vermogen? Bedoel je dan je anaerobe capaciteit? Ook wel uitgedrukt als W'?
Je hebt zelf geen enkele onderbouwing gegeven van het feit dat je hartslag op omslagpunt stijgt als je in betere conditie komt. De enige onderbouwing is dat er oud-renners zijn geweest die een uur lang met een hartslag heel dicht tegen hun max konden rijden.Klein_Verzet schreef: ↑22 jan 2019 11:28 Ik baseer mijn mening niet op basis van andere meningen, maar gebruik de wetmatigheden uit de (inspanning)fysiologie, die door meting en onderzoek feiten op tafel legt en geen subjectieve eigen ervaringen.
https://www.youtube.com/watch?v=pWdd6_ZxX8cMarkVeenstra schreef: ↑22 jan 2019 11:30 Ja maar, wetenschap is ook maar een mening .... volgens een verontrustend grote groep van de bevolking althans.
Courir c'est mourir un peu
Met max vermogen bedoel ik dan eigenlijk wat je als laatste blok trapt tijdens een inspanningstest. Ik weet het 2x testen is niet representatief, maar is wel mijn eigen bevinding. Test 1 (voordat ik beter/anders ging trainen) haalde ik een FTP van 255w en een max van 320w (laatste blok). Test 2 (zelfde protocol) haalde ik FTP 285w en een max van 315w (laatste blok). Bij de 2e test lag dus mijn FTP veel dichter bij mijn max dan de 1e. Beide keren was de hartslag op omslagpunt gelijk.amclassic-fan schreef: ↑22 jan 2019 11:57 Maar wat is dan de definitie van max vermogen? Bedoel je dan je anaerobe capaciteit? Ook wel uitgedrukt als W'?
Laatst gewijzigd door Kornuit op 22 jan 2019 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.