Ik heb ook gevoelige knieën, ben begonnen met toeclips, toen de allereerste Look pedalen (het type waar Hinault en Lemond mee reden), toen overgestapt naar Time (allereerste, en vervolgens alle variaties tot en met de RXS) en sinds een paar jaar (zo'n 40.000km ondertussen) op Speedplay Zero's. Elke stap was een verbetering.
Het grote voordeel van Speeplay is dat je voet zweeft (binnen de grenzen die je zelf instelt) qua rotatievrijheid en niet in een bepaalde stand word gedwongen.
Helaas is er ook een nadeel, de schoenplaatjes zijn veel te duur (50 euro of zo), als je er te lang mee doorfietst dan kunnen ze losklikken en/of gaan kantelen. Is wel iets op te rekken door de carbon protectie' ertussen te doen (een metalen plaatje dat eigenlijk bedoelt is voor schoenen met de 4 gats bevestiging en carbon zool).
Speedplay pedalen vanwege knieblessure
Bedankt voor de vele reacties. Niet iedereen is dus even enthousiast over dit systeem. Ik denk dat mijn blessure ook is ontstaan, door het te lang doorrijden met mijn huidige SPD-SL pedalen. Ik heb namelijk ook last van zijdelingse speling, aan de kant waar ik last heb gekregen van mijn pezen in m'n knieholte. Misschien dus eerst maar andere SPD-SL pedalen pakken en gele plaatjes onder de schoenen.
Hey Big Floor, kennen wij elkaar? Ben zelf begonnen in 1979 bij "Klein Verzet", de wielervereniging van UT, toen een tweetal jaren gereden bij de "Tubanters". Daarna lid geworden van RTC Hengelo en veel gefietst met de helaas onlangs overleden Henk Nijland. Bij dezelfde vereniging fietst Alex Hoogeveen nu ook. Mijn broer schaatste toentertijd bij de Schaatsclub Hengelo en fietst nog (te) hard.
Hi Fred404,
We wonen wel bij elkaar in de buurt, maar ik kom oorspronkelijk uit Noord Brabant, fietste toen bij WTC Zijtaart.
Nu niet meer bij een club.
We wonen wel bij elkaar in de buurt, maar ik kom oorspronkelijk uit Noord Brabant, fietste toen bij WTC Zijtaart.
Nu niet meer bij een club.
fred404 schreef: ↑24 jan 2019 21:18Hey Big Floor, kennen wij elkaar? Ben zelf begonnen in 1979 bij "Klein Verzet", de wielervereniging van UT, toen een tweetal jaren gereden bij de "Tubanters". Daarna lid geworden van RTC Hengelo en veel gefietst met de helaas onlangs overleden Henk Nijland. Bij dezelfde vereniging fietst Alex Hoogeveen nu ook. Mijn broer schaatste toentertijd bij de Schaatsclub Hengelo en fietst nog (te) hard.
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24
Het gemakkelijk kunnen af stellen van de speling van je voet vond ik handig.
Op zich fijne pedalen.
Alleen ben ik niet zo'n schone fietser.
Aan vuil hebben ze een hekel, ik kon dus vaak niet meer in klikken.
Om die reden dus gewoon weer naar spd(sl)
Op zich fijne pedalen.
Alleen ben ik niet zo'n schone fietser.
Aan vuil hebben ze een hekel, ik kon dus vaak niet meer in klikken.
Om die reden dus gewoon weer naar spd(sl)
-
- Forum-lid
- Contact
Op advies sportarts smc Papendal overgestapt van time naar SPD gele plaatjes. Ook ivm knieklachten, daarna geen last meer gehad. Was wel icm complete bikefitting.
Stevens Fluent XT
Apex Vektor Ultegra 8050
Apex Vektor Ultegra 8050