Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Fons bikes

Bospaadje
Forum-lid

Bospaadje 28 jan 2019 10:05

Wat een vermakelijk topic is dit toch.

@Fons, ik vind het ongelofelijk vervelend voor je, dat je ondanks je aanwezigheid nog steeds niet in staat bent om het merk zo neer te zetten, dat het voor de eerlijke/goedgelovige maar ook kritisch op budget lettende fietsvrouw duidelijk is dat Fons er alles aan doet om haar op een kwalitatief goede (en in prijs-verhouding zijnde) fiets te zetten.

Ik laat mij graag overtuigen, maar als ik moest deelnemen in de jury in de rechtzaal, zou ik toch op zeker de kant van de forummers kiezen. Succes met het eerlijk en open weerleggen van alle aantijgingen.

EDIT: je prijsvraag vin dik trouwens enorm onnozel. Nu moet je je weer in allerlei bochten gaan wringen om te ontkennen dat het gewoon niet klopt, terwijl in de afgelopen 80 pagina's toch wel duidelijk wordt. Ik had me deze ellende bespaard... Maar aan de andere kant. Bedankt voor het in leven houden van dit topic.
Laatst gewijzigd door Bospaadje op 28 jan 2019 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 jan 2019 10:05

amclassic-fan schreef: 28 jan 2019 09:52
Fons Strada Disco schreef: 28 jan 2019 09:43 Met alle respect, met name naar Janneke, als zij daar niet over wil zeggen dan is dat toch haar goed recht?
Wie zouden wij dan zijn om daarover te speculeren.
Terecht wordt hierboven gesproken van "een gevoel wat leeft hier op dit forum". Wij kunnen geen antwoord geven over iemand anders motivatie, sorry.
Voor ons het historie en daar zijn we blij mee.
Je kunt gewoon ingaan op je eigen handelen. Of wil je beweren dat jullie geen rol hebben gehad in het verwijderen van die blog door Janneke? Dat ze dat spontaan uit zich zelf heeft gedaan?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Supergrover
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Supergrover 28 jan 2019 10:06

met al die bijdrages hier blijft er weinig tijd over om fietsen/frames te ontwikkelen..

o nee, wacht....

:mrgreen:
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

superrose@work
Forum-lid

superrose@work 28 jan 2019 10:12

amclassic-fan schreef: 28 jan 2019 09:14
Fons Strada Disco schreef: 28 jan 2019 09:08 ...

En wat betreft die influencers, op jullie website is die informatie niet terug te vinden. Het gekke is wel dat jullie op z'n minst één influencer hebben die dan weer in alle toonaarde ontkent dat ze influencer is, .
potdorrie nogantoe Mark, je bent toch niet weer met mij bezig hè? Pas ook al! Ik zou me bijna gevleid voelen. Of had je een ander voor ogen bij de omschrijving van de influencer en pak ik nu een podium wat niet voor mij was?

Hoe dan ook denk ik dat ik vanuit mijn werk wel het een en ander met betrekking tot influencermarketing kan delen met het forum.

Om duidelijk te zijn - want er is nog wel wat verwarring daaromtrent - ik rijd niet op een Fons, al ben ik wel voor een Fons aan het sparen. Ik heb er geweldig fijn op gereden namelijk. Maar dat terzijde.

Wel schrijf ik over fietsen, zoals ik ook over hardloopschoenen, vakanties, zwembrilletjes, triatlonpakken, fietshelmen, brillen, schoenen, kettingsmeer, eiwitpoeders, sportrepen, gezichtscrème, evenementen, zadels, zweetshirts, sport-bh's, sokken zelfs en wat allemaal nog meer schrijf.

Dat heeft als voordeel dat ik regelmatig toffe dingen per post krijg. Die ik - zonder dat ik er om vraag - kan uitproberen. Soms krijg ik er ook nog een exemplaar bij om te verloten onder mijn following. Maar dat krijgen redacties van de fietsbladen die je leest ook.

Wat Fons doet - en wat ze ook niet onder stoelen of banken hebben gestoken, dus het is geen groot geheim - is een samenwerking aangaan met fietsvrouwen. Zij kopen voor een iets lager bedrag hun fiets en laten die fiets actief zien aan de mensen om zich heen. In het geval van een fietser met een groot insta-account wordt dit door middel van foto's en hashtags gedaan. Bij een fietsvrouw die veel events neerzet gaat het weer anders, zij zal zich zichtbaar maken op de fiets tijdens die events.

Iets soortgelijks doet Trek met Marijn de Vries. Zij is brandambassador van dat merk, rijdt zodoende zichtbaar er mee rond en draagt kleding van Bontrager. Op Brand Events is zij aanwezig, net als andere riders die ambassadeur van dat merk zijn. Ook Cube heeft vrouwen op hun fietsen rondrijden met een soortgelijke samenwerking. Dat zijn vrouwen die andere vrouwen enthousiasmeren op de fiets te stappen.

Met mijn site ga ik ook samenwerkingen aan, maar dan op een andere manier. Mede doordat ik aan regels gebonden ben, waar een gewone fietsvrouw of oud-wielrenster dat niet is.

Zo kan het zijn dat we een campagne doen voor een merk. Dan schrijven we content waar we afspraken over hebben gemaakt met dat merk. Hier staat een afgesproken vergoeding tegenover. Wettelijk zijn we in zo'n geval verplicht te melden dat het sponsored content is. Doen we dat niet, dan staat daar een boete tegenover. Een leuk weetje voor mannen zoals jij: je mag een site als de mijne een soort van aangeven als we dit niet goed doen. Wij krijgen dan een boete.
Daarnaast werken we affiliate partners. Dit zijn merken en webshops die een percentage aan ons afstaan als een online verkoop via onze site is gegaan. Ofwel een lead die een sale als resultaat heeft, levert ons wat geld op. Ook hier zijn we verplicht te melden dat we dit doen.

Een laatste samenwerking zit hem in het organiseren van events. Ook dit kan ons geld opleveren, maar dat doet het net altijd. Bewust, omdat we gewoon fietsen met lezers voor de gezelligheid ook belangrijk vinden.
Soms organiseren we een brandevent. Dat houdt in dat we tegen betaling onze lezerssen in aanraking brengen met een merk. We geven dan clinics of organiseren een mooie rit en geven een podium aan het merk om zich te laten zien.
Wat we ook doen is het organiseren van fietsweekenden en reizen. Hier staan merken buiten omdat we dat echt doen als reisorganisatie. Dit jaar doen we een aantal dagevents en het jaar erop gaan we weer voor een paar buitenlandreizen voor fietsers.

Soms organiseren we iets omdat wij dat geweldig leuk vinden en vragen we een merk om ons te helpen. Met materiaal bijvoorbeeld. Dat levert ons weinig op, maar de deelneemsters des te meer. Zo doe we in april een mtb dag voor moeders en hun kind. Wij hebben voor die dag allemaal kinder mtb's zodat je als ouder niet meteen een fiets hoeft te kopen, maar het wel kunt uitproberen met je kind. Hetzelfde doen we dit jaar met een ander event. Daarvoor hebben we een merk om technische support gevraagd. Zodat we een mechnieker en een fotograaf kunnen meenemen.

Dat zijn dus samenwerkingen met bedrijven waar we een goede relatie mee hebben. En ja, daarmee beïnvloedt je de markt wel. Daarom faciliteert zo'n merk een mtb dag ook. Het is een leuke manier van reclame. Alleen maakt dat mij of mijn redacteuren nog niet het soort influencer als de influencers van Fons of Trek.

Van de Fons vrouwen ken ik er wel een paar. Omdat ze in mijn facebookgroepen zitten, online contact met me hebben of mee zij geweest tijdens een reisje of event van ons. En ik ken ze allemaal als lieve meiden die stuk voor stuk op hun eigen manier bijzonder enthousiast zijn over hun sport. En hierin ook anderen meenemen. Niets schimmigs aan wat ze doen. En ook het merk Fons heeft hun influencer oproep gewoon openlijk op socialmedia gedaan. Niets geheims of schimmigs aan.

Tot slot Mark, een leuk weetje, wist je dat ik nog steeds fiets op de Empella van jouw ex-vriendin? Daar heeft een merk als Fons weinig aan natuurlijk. Een influencer op een ander merk fiets wat eigenlijk al niet meer gemaakt wordt en dan ook nog eens met een Specialized herenzadel en foeilelijke velgen.

Toch nog een laatste dingetje. Maar hier ga ik een aantal forumleden een illusie armer maken. Ik las een aantal keer dat jullie denken dat het forum bij Google resultaten bovenaan staat. Helaas is bij google niets wat het lijkt. Want de zoekresultaten die jij krijgt, zijn anders dan die van mij. De sites die jij vaak bezoekt, komen bovenaan te staan. Want google schat in dat dat jouw interesse is. Ofwel, voor forumleden komt het forum bovenaan, voor lezeressen van mijn site komt mijn site bovenaan. Dat gezegd hebbende is het forum google-technisch wel een zwaargewicht en zal het bij veel fietsliefhebbers wel bij de bovenste resultaten belanden. Maar betreft het een vrouw die nul sjoege heeft van de fietswereld, nooit over fietsen leest, maar die wel via via heeft gehoord dat ze een keer een fiets van Fons moet proberen? Kleine kans dat jullie hoog op haar google pagina terecht komen.

Mijn suggestie in deze - en misschien nog wel meer zaken in deze discussie - check je feiten en als je ze niet kent, wees dan niet te stellig. En ik weet dat we daar allemaal wel een handje van hebben, dat wij fietsers elkaar steeds maar napraten enzo. Maar als je dan iets stelt over influencers of googleresulaten, zorg dan dat je op zijn minst even in gesprek bent geweest met een marketeer.

Rose

p.s. het wordt tijd dat de lente komt hè?

Daniel1989
Forum-lid

Daniel1989 28 jan 2019 10:17

Daniel1989 schreef: 28 jan 2019 07:10
hendrikjan schreef: 27 jan 2019 22:02 De enige tegen wie Fons - al dan niet met een sarcastische ondertoon - geen sorry lijkt zeggen is Janneke ....
Fons vindt het dus niet nodig dat hij sorry moet zeggen tegen Janneke. Zou Fons het goed vinden als Janneke dan hier reageerd. Waarom zij haar blog en bijdrage aan het forum heeft verwijderd ?
Jos of Fons. Ik snap dat je het druk hebt. Maar ik vindt het jammer dat je niet reageerd op mijn vraag.

Zou je het goed vinden als Janneke hier op het forum reageerd. Waarom zei haar stukken heeft verwijderd ?

En dan vooral wel of niet onder jullie druk.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 28 jan 2019 10:20

Aanvulling: In onderstaand artikel wordt het frame van de racefiets van Fons Bikes omschreven als 'uniek'. Fons Bikes zei tegen de Volkskrant dat het bedrijf het frame van de grond af zelf heeft ontworpen, speciaal voor de vrouwelijke anatomie. Fons Bikes sprak verder over eigen frames, 'waarbij de bottom bracket (bevat de trapas, red.) omlaag en naar voren wordt geplaatst'. De Volkskrant heeft het artikel voor plaatsing aan Fons Bikes voorgelegd, ter controle op onjuistheden.

Na publicatie bereikte de Volkskrant informatie waaruit blijkt dat de afmetingen van de frames die Fons Bikes gebruikt, identiek zijn aan bestaande frames van een Taiwanese fabrikant die ook door enkele andere fietsmerken worden gebruikt. Fons Bikes stelt dat het bedrijf de geometrie van het volgens hen optimale frame heeft bepaald op basis van fysiologische data en marktonderzoek. Vervolgens bleek een Taiwanese producent een bestaand frame met die afmetingen leverbaar te hebben, verklaart Fons Bikes nu.
Ik mis hier toch echt de excuses. Ik lees alleen dat journalist stelt dat jij gelogen hebt tegen hem en dat je die keutel intrekt omdat het niet nodig bleek te zijn iets te ontwikkelen. Wij zouden hier nog steeds willen lezen hoe die teksten daar gekomen zijn.

Het blijft opvallend dat je dit soort verhalen schijnbaar hebt verteld aan de meer onwetende journalisten en dat je daar bij de echte fietsjournalisten niet mee aan durfde te komen.

Ook stonden er op de website teksten die tenminste de indruk wekten dat het frame zelf ontworpen is.

Maar op directe leugens kunnen we je niet betrappen. Die discussie leidt alleen tot een welles/nietes spelletje.

En wat heb je te zeggen over de andere punten die ik aanhaalde mbt prijsstelling en geometrie?
Laatst gewijzigd door Ernie C. op 28 jan 2019 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Campagnolo Ultra Dork

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 28 jan 2019 10:24

@Jos, krijg ik dat frame nu wel of niet? Geef gewoon een antwoord.

superrose@work
Forum-lid

superrose@work 28 jan 2019 10:32

Jans schreef: 28 jan 2019 10:24 @Jos, krijg ik dat frame nu wel of niet? Geef gewoon een antwoord.
LOL

Fons Strada Disco
Forum-lid

Fons Strada Disco 28 jan 2019 10:39

Ernie C. schreef: 28 jan 2019 10:20
Aanvulling: In onderstaand artikel wordt het frame van de racefiets van Fons Bikes omschreven als 'uniek'. Fons Bikes zei tegen de Volkskrant dat het bedrijf het frame van de grond af zelf heeft ontworpen, speciaal voor de vrouwelijke anatomie. Fons Bikes sprak verder over eigen frames, 'waarbij de bottom bracket (bevat de trapas, red.) omlaag en naar voren wordt geplaatst'. De Volkskrant heeft het artikel voor plaatsing aan Fons Bikes voorgelegd, ter controle op onjuistheden.

Na publicatie bereikte de Volkskrant informatie waaruit blijkt dat de afmetingen van de frames die Fons Bikes gebruikt, identiek zijn aan bestaande frames van een Taiwanese fabrikant die ook door enkele andere fietsmerken worden gebruikt. Fons Bikes stelt dat het bedrijf de geometrie van het volgens hen optimale frame heeft bepaald op basis van fysiologische data en marktonderzoek. Vervolgens bleek een Taiwanese producent een bestaand frame met die afmetingen leverbaar te hebben, verklaart Fons Bikes nu. /quote]

Ik mis hier toch echt de excuses. Ik lees alleen dat journalist stelt dat jij gelogen hebt tegen hem en dat je die keutel intrekt omdat het niet nodig bleek te zijn iets te ontwikkelen. Wij zouden hier nog steeds willen lezen hoe die teksten daar gekomen zijn.

Het blijft opvallend dat je dit soort verhalen schijnbaar hebt verteld aan de meer onwetende journalisten en dat je daar bij de echte fietsjournalisten niet mee aan durfde te komen.

Ook stonden er op de website teksten die tenminste de indruk wekten dat het frame zelf ontworpen is.

Maar op directe leugens kunnen we je niet betrappen. Die discussie leidt alleen tot een welles/nietes spelletje.

En wat heb je te zeggen over de andere punten die ik aanhaalde mbt prijsstelling en geometrie,?
Beste Ernie, De rectificatie hebben wij niet geschreven. We hebben een volledig antwoord en medewerking verleend aan de rectificatie. In 2 andere dagbladen hebben wij ruiterlijk toe gegeven dat het "stom" van ons was dat we het artikel in deze vorm hadden geaccordeerd.

De kans op een misverstanden met "meer onwetende journalist" is niet zo vreemd. Het blijft wel onlogisch volgens ons dat we naar anderen niet hebben gelogen en dat naar een krant met grootste bereik van alle publicaties dat ineens wel zouden doen.

de teksten en op onze site zijn nog steeds terug te vinden en wij stellen dat dat die nergens de indruk wekten dat wij een "frame" zelf hadden ontwikkeld. Dat sluit aan op eventuele directe leugens. Als wij die hebben gedaan moeten ze aantoonbaar zijn. Anders zijn ze er gewoon niet. Daarom zeggen wij ook met volste vertrouwen dat we een frame weggeven en een boetekleed etc op Bikemotion.

Prijstelling: Prijs bepalen is van veel factoren afhankelijk. Soms vraag je ergens weinig voor omdat je marktaandeel wilt kopen of een lage instapprijs, soms sturen bedrijven verkoop van producten naar een beperkter aantal producten, soms calculeer je alleen op marge etc. Uiteindelijk draait het erom of de klant de prijs acceptabel vind voor wat hij of zij ervoor krijgt. Ik vorige week een mooi voorbeeld van een textielproducent. Hij heeft een product , dit geval een dames singlet, wat hij aan 2 merken verkoopt. Het ene merk verkoopt het voor 25,-euro per 2 stuks en het andere merk voor 119,- euro per stuk. Let op; hetzelfde product met een ander merknaam. De verkopen op aantal niet op euro 's van het duurdere product is ruim het zesvoudige van het goedkopere product.

Wat wil je precies weten over de geometrie? Tabel is terug te vinden. Maar misschien mis ik iets in deze drukte :)

superrose@work
Forum-lid

superrose@work 28 jan 2019 10:39

Mark, je mag je reactie gewoon hier delen hoor, hoeft niet in een privé bericht, ik reageerde ook openlijk hier. Kom, ik help je en copy paste hem even:

"Ik weet niet wat je er allemaal bij wilt gaan halen? Je epistel lijkt wel erg op wat Fons aan het doen is, veel woorden weinig antwoorden.

Jij vroeg andere jouw naam te noemen als ze hun Fons gaan bestellen. Prima als je op die manier geld wilt verdienen, maakt mij niet uit. Maar plotseling wordt die tekst verwijderd/gewijzigd en begin je in alle toonaarde te ontkennen. Dat gedraai en gekonkel is wat mij stoort.

Gr Mark

PS. dat ik walg van de termen die in 'reviews' worden gebruikt mag duidelijk zijn, maar dat zal ook wel de reden zijn dat ik er direct door heen prik."

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 28 jan 2019 10:40

superrose@work schreef: 28 jan 2019 10:32
Jans schreef: 28 jan 2019 10:24 @Jos, krijg ik dat frame nu wel of niet? Geef gewoon een antwoord.
LOL
Verklaar je nader. ik heb gevonden dat er nog steeds onzin op zijn site staat. Had je ook moeten lezen, had je niet meer voor het frame hoeven te sparen.

@Jos,
de teksten en op onze site zijn nog steeds terug te vinden en wij stellen dat dat die nergens de indruk wekten dat wij een "frame" zelf hadden ontwikkeld Hoe krijg je het voor elkaar om dit nog "aan het papier" toevertrouwd te krijgen.
Ik begin inmiddels echt boos te worden.
Misschien zou je zelf kunnen reageren op mijn vraag of ik het frame nog krijg, Op een reactie van @Rose zit ik niet te wachten.

Nog steeds blijft de vraag, want daar dwalen we nu wel vanaf, waarom wil/mag/durft Janneke niet te reageren. En Jos weet daar helemaal niets van??
Laatst gewijzigd door Jans op 28 jan 2019 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 28 jan 2019 10:45

Jans, in dat stukje tekst van jou geven ze aan dat ze iets ontwerpen. Dat zou altijd nog een design kunnen zijn. Er staat niet dat ze het frame zelf ontworpen hebben.

Plaats reactie