Het grote woon-werk topic
- depoldertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 1809
- Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
- Locatie: Waddinxveen
- Contact
Het is een van de redenen dat ik singlespeed ben gaan rijden. doekje langs de ketting en klaar... wel heb ik zo'n 2,5ltr drukspuit staan. is het erg vies allemaal (natte pekel) dan doe ik daar warm water in en sproei de fiets even af..
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE
Ik heb ooit van een motorrijder geleerd dat je pekel beter met koud water kan afspoelen. Omdat warm water het zout sneller oplost en je dus weer pekel water maakt wat je makkelijker overal tussen spoelt. Met koud water spoel je de pekel er meer van af.
Het zal vanochtend wel weer het laatste sneeuwritje zijn geweest, vanmiddag krijgen we hier regen bij 2 graden en dat zet het hele weekend door. Maandag dus weer lekker met de winter-racer in plaats van de MTB.
Het zal vanochtend wel weer het laatste sneeuwritje zijn geweest, vanmiddag krijgen we hier regen bij 2 graden en dat zet het hele weekend door. Maandag dus weer lekker met de winter-racer in plaats van de MTB.
Ik spuit de fiets elke dag af. idd, zoals DDX heb ik ook het issue, dat ik het op het werk niet kan afspuiten.
Dus, dan als ik thuis kom, spuit ik hem af met de tuinslang.
Dat doe ik bij nat weer en natuurlijk pekel.
2 keer per week even de ketting reinigen en/of invetten.
Ik doe het niet, als het allemaal mooi droog is, zoals in de lente/zomer.
Maar tot nu toe heb ik dat nog niet mee gemaakt
@Kluus : Wat heb jij voor winter-racer?
Dus, dan als ik thuis kom, spuit ik hem af met de tuinslang.
Dat doe ik bij nat weer en natuurlijk pekel.
2 keer per week even de ketting reinigen en/of invetten.
Ik doe het niet, als het allemaal mooi droog is, zoals in de lente/zomer.
Maar tot nu toe heb ik dat nog niet mee gemaakt
@Kluus : Wat heb jij voor winter-racer?
Ik heb een oude Trek 5500 carbon frame uit 2001 ofzo met Ultegra 6500 groep. Ik deze fiets voorzien van Raceblade Pro spatbordjes, 25mm (want groter past niet helaas) 4 seasons bandjes en de stock wielen van mijn Tarmac (een of andere OEM set van Fulcrum voor Specialized, combinatie van R5 (hubs) en R7 (velg) geloof ik). Best een mooie lage wielset die ik op deze manier lekker op kan rijden.
Hoewel ik eigenlijk ook wel naar een crosser of gravelbike als woon-werk fiets wil bevalt deze fiets me nog wel goed. Bijkomend voordeel van de oude 9 speed groep is dat ik hiervoor aan goedkope (Sora) slijtage onderdelen kan komen zoals de cassette. Dat vind ik ook wel prettig in een commuter die ik met slecht/winter weer gebruik.
Hoewel ik eigenlijk ook wel naar een crosser of gravelbike als woon-werk fiets wil bevalt deze fiets me nog wel goed. Bijkomend voordeel van de oude 9 speed groep is dat ik hiervoor aan goedkope (Sora) slijtage onderdelen kan komen zoals de cassette. Dat vind ik ook wel prettig in een commuter die ik met slecht/winter weer gebruik.
Vanochtend weer de racer gepakt ipv de MTB tractor. Oops, een beetje verkeken. Bepaalde wegen waren letterlijk spekglad. Gelukkig zonder valpartijen aangekomen op het werk.
Ik heb alleen smalle banden. Dus ik ben maar omgedraaid na de eerste glij partij.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Inderdaad, ik lag ook bijna plat op de weg, ik kon nog net op tijd corrigeren.
Eerste 5 a 6 km was er niets aan de hand. In het dorp bij huis ook niet. Maar toen op de betonnen Miedwei (grens Groningen/Friesland) was het ineens glad. Dit was een kilometer of 5. Daarna langs het kanaal naar Groningen. Was geen gladigheid meer kon toen ook lekker tempo maken. Alleen nog 2 km spekglad wegdek trotseren op de Lageweg (landweggetje). Mijn ervaring is dat je juist niet TE langzaam moet fietsen. En een wat zwaarder verzet gebruiken. En met je tengels van de remmen afblijven. Beetje balanceren . Anyway ging allemaal goed en niet gevallen na 40 km (1:15) op mijn werk aangekomen. Fiets even schoongemaakt want er zat toch wel veel pekel op.