Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

aero rem quick release

vermeulen
Forum-lid

vermeulen 29 jan 2019 11:04

Dag allen,

Bij de hedendaagse aero fietsen zit de achterrem vaak onder de bracket weggestopt.
Of het aero is of niet, wordt vaak besproken, maar daar gaat dit topic niet over.

Die mooi weggestopte achterrem heeft als praktisch nadeel dat je er niet zo snel bij kan.
Als je dus met een beetje haast een achterwiel wilt wisselen, heb je een probleem, want je kunt niet zoals bij een normale rem met een palletje de rem openzetten om je wiel er uit te halen.

Maar daar hebben de jongens van shimano wat op gevonden, namelijk dit:
https://www.mantel.com/shimano-kabelste ... PrEALw_wcB

Je stopt een quick-release mechanisme in de remkabel onder het stuur, zodat je zelfs rijdend al je achterrem open kunt zetten.

Het enige nadeel is dat dit apparaatje er spuuglelijk uit ziet, en de nette voorkant van een aero fiets weer verstoort.

Sinds kort heb ik ook een aero fiets met zo een apparaat voor het stuur, en ik ga de kabeltjes toch nog inkorten, dus ik vroeg me af of jullie dit wellicht op een mooie manier hebben weggwerkt, helemaal hebben weggelaten, of een mooier alternatief hebben gevonden.

dale c
Forum-lid

dale c 29 jan 2019 11:52

bij mijn 2013 Madone zit er een soort QR bij de ingang naar het frame. Zoiets:
Afbeelding
Afbeelding

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 29 jan 2019 12:19

Kuota gebruikte dit al in 2015 bij de introductie van de Kougar.
I know myself like no one else
Nothing to defend

vermeulen
Forum-lid

vermeulen 29 jan 2019 13:07

dale c schreef: 29 jan 2019 11:52 bij mijn 2013 Madone zit er een soort QR bij de ingang naar het frame. Zoiets:
Afbeelding
Afbeelding
Kan je die ook ergens los krijgen dat je weet?

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 29 jan 2019 13:33

vermeulen schreef: 29 jan 2019 13:07 ...............
Die kan je volgens mij bij elke fm of online bestellen.
=> Shimano SM-CB90 Direct Mount kabelstelbout
I know myself like no one else
Nothing to defend

vermeulen
Forum-lid

vermeulen 29 jan 2019 14:33

Lcsmet schreef: 29 jan 2019 13:33
vermeulen schreef: 29 jan 2019 13:07 ...............
Die kan je volgens mij bij elke fm of online bestellen.
=> Shimano SM-CB90 Direct Mount kabelstelbout
Die bedoelde ik niet, daar link ik in mijn openingspost immers ook naar.

Ik bedoel het minder opvallende type wat Dale C liet zien.

dale c
Forum-lid

dale c 30 jan 2019 07:43

Kuota gebruikte dit al in 2015 bij de introductie van de Kougar.
"al"...? Trek deed het inmiddels al een paar jaartjes op die manier geloof ik

Ja, dat is verkrijgbaar. Google maar eens of neem even contact op met Trek
Of het in elk kabelgat in een willekeurig frame past weet ik niet.

https://www.tritoncycles.co.uk/frames-f ... are-p12607

ik vond nog een wat beter plaatje van de unit:
Afbeelding

Daniel Boonen
Forum-lid

Daniel Boonen 31 jan 2019 23:16

Bij mijn fiets zit de shimano quickrelease onder het bracket. Uit het zicht dus.
Een wielwissel gaat er niet langzamer door.

Maar de quickrelease al rijdend open zetten, raad ik niet aan.

vermeulen
Forum-lid

vermeulen 01 feb 2019 09:31

Daniel Boonen schreef: 31 jan 2019 23:16 Bij mijn fiets zit de shimano quickrelease onder het bracket. Uit het zicht dus.
Een wielwissel gaat er niet langzamer door.

Maar de quickrelease al rijdend open zetten, raad ik niet aan.
Daar zat ik ook over te denken, maar dan hangt hij wel in de spray-zone kwa zand en water. Heeft dat bij jou niet voor problemen gezorgd?

Verder, de snelle wielwissel boeit mij ook niet zo. Als ik wedstrijdjes doe hebben we geen verzorgers, laat staan reservewielen, dus lekke band is wat eerder aan het bier.

Alleen naar de wedstrijdjes toe moeten iedere keer de wielen er uit om de fiets in de auto te krijgen, dus ik wil wel iets van een quick-release.

@Dale C: dank voor de foto, ik ben bang dat dit inderdaad niet gaat passen in mijn frame, er zit één brede ingang waar alle drie de kabels het frame in gaan.

buddo
Forum-lid

buddo 01 feb 2019 20:43

vermeulen schreef: 29 jan 2019 11:04 Die mooi weggestopte achterrem heeft als praktisch nadeel dat je er niet zo snel bij kan. Als je dus met een beetje haast een achterwiel wilt wisselen, heb je een probleem...
Door je statement lijkt het alsof dit voor alle fietsen/groepsets gaat met de rem onder het bracket. Waarschijnlijk weet je het zelf ook wel... maar bij Campagnolo zet je de rem open aan de shifter, en dat kan bij zo'n aero rem dan natuurlijk ook.

Daniel Boonen
Forum-lid

Daniel Boonen 02 feb 2019 20:27

vermeulen schreef: 01 feb 2019 09:31 Daar zat ik ook over te denken, maar dan hangt hij wel in de spray-zone kwa zand en water. Heeft dat bij jou niet voor problemen gezorgd?
Nee hoor, dat valt reuze mee.

vermeulen
Forum-lid

vermeulen 04 feb 2019 11:16

Daniel Boonen schreef: 02 feb 2019 20:27
vermeulen schreef: 01 feb 2019 09:31 Daar zat ik ook over te denken, maar dan hangt hij wel in de spray-zone kwa zand en water. Heeft dat bij jou niet voor problemen gezorgd?
Nee hoor, dat valt reuze mee.
Nou ik heb hem nu ook onder de bracket gestopt, was een beetje passen en meten om te zorgen dat hij niet te dicht op de bracket hangt, en ook geen overdreven grote bocht maakt. Voor de zekerheid heb ik ook maar een beschermstickertje er achter geplakt, mocht hij toch een keer tegen het frame stoten.
Ik moet zeggen dat de voorkant er nu een stuk cleaner uit is komen te zien, en onder de bracket valt hij veel minder op.
buddo schreef: 01 feb 2019 20:43
vermeulen schreef: 29 jan 2019 11:04 Die mooi weggestopte achterrem heeft als praktisch nadeel dat je er niet zo snel bij kan. Als je dus met een beetje haast een achterwiel wilt wisselen, heb je een probleem...
Door je statement lijkt het alsof dit voor alle fietsen/groepsets gaat met de rem onder het bracket. Waarschijnlijk weet je het zelf ook wel... maar bij Campagnolo zet je de rem open aan de shifter, en dat kan bij zo'n aero rem dan natuurlijk ook.
Dat was zeker niet de bedoeling van mijn statement, ik had eerlijk gezegd geen idee hoe campa dit oplost. Maar een quick-release in de shifter is bij weggestopte achterremmen natuurlijk een stuk handiger. Jammer dat shimano dat niet ook heeft doorgevoerd.

Plaats reactie