Over de wielersport en zijn beoefenaars.

pijnlijke knie

beans
Forum-lid

beans 14 mar 2010 22:47

Vandaag voor het eerst weer eens een langere tocht gereden en daarom rustig aan gedaan. Halverwege de rit (Maastricht-->Tongeren-->Maastricht; een redelijk vlakke tocht) kreeg ik pijn in mijn rechter knie.

Dit begon in de loop van vorig seizoen ook al op te komen. De pijn is irritant maar niet zo erg dat ik moeite heb om de knie soepel te bewegen. De pijn zit aan de buitenkant van de rechter knie ter hoogte van de zijkant van de knieschijf (redelijk in het midden). Ik heb geen blessures overgehouden aan andere sporten. Mijn schoenen zijn Sidi`s met Look pedalen en grijze schoenplaatjes.

Is dit herkenbaar voor iemand?

alvast bedankt voor de reactie!

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 14 mar 2010 22:50

Afstelling schoenplaatje aanpassen en kijken of het weg gaat tijdens het fietsen.
What makes the boat go faster?

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 14 mar 2010 23:04

Je bent weer voor het eerst gaan fietsen en hoelang (uur) heb je dan gefietst?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

fizik
Forum-lid

fizik 14 mar 2010 23:26

Kijk goed of de as van het pedaal onder de bal van je voet zit wanneer je fietst. Stel je pedaal niet te strak af.

chassepatate
Forum-lid

Gebruikersavatar chassepatate 14 mar 2010 23:38

Ik zou eerst eventjes rust houden en dan de langere ritten rustig opbouwen. M.i. overbelasting van het ineens weer lang gaan fietsen...

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 14 mar 2010 23:44

Chasse Patate schreef:Ik zou eerst eventjes rust houden en dan de langere ritten rustig opbouwen. M.i. overbelasting van het ineens weer lang gaan fietsen...

Precies,
vooral rustig opbouwen. Eerst een rondje van een uurtje en zo langzaam opbouwen. Wat mij 2 jaar geleden heeft geholpen is strekken van de Hamstring. Ik deed dit een paar keer op een dag op aanraden van Lucas Bos, Fysiotherapeut en dit hielp!
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

beans
Forum-lid

beans 15 mar 2010 20:48

dank voor de tips! Eigenlijk logisch, de knie wordt immers anders belast dan normaal.

Ik heb een rondje van 2 uur gereden.

Is het ook een idee om de grijze Look plaatjes te vervangen voor plaatjes met meer bewegingsvrijheid?

bull
Forum-lid

Gebruikersavatar bull 15 mar 2010 20:52

Dat zou ik sowieso doen. De rode geven maximale vrijheid, dan komt het ook minder kritisch qua plaatsing. Mijn advies; loop er niet te lang mee rond maar ga anders tijdig een dynamische fietsmeting doen. Dan kijken ze o.a. ook naar plaatsing van de schoenplaatjes.
'Sometimes the wrong turn brings you to the right place'

beans
Forum-lid

beans 15 mar 2010 21:01

dynamische fietsmeting, daar heeft vorig najaar iets over in FIETS gestaan.

Welke ervaringen hebben jullie daar mee en wie zouden jullie nog meer kunnen aanbevelen?

elboutero
Forum-lid

elboutero 15 mar 2010 21:07

Welk verzet reed je? Misschien in het vervolg lichter gaan fietsen? Heb zelf weleens last van m'n knie gehad door te zwaar te fietsen namelijk.
Cervelo S3D - Canyon Aeroad CF SL - Cannondale Scalpel Si-3

kalkko
Forum-lid

kalkko 15 mar 2010 21:20

Elboutero schreef:Welk verzet reed je? Misschien in het vervolg lichter gaan fietsen? Heb zelf weleens last van m'n knie gehad door te zwaar te fietsen namelijk.

Ik heb ook zoiets gehad, telang door gesukkeld, 2 jaar gewoon mee door gereden, ik dacht gaat wel weer over, op een dag zo erg toch naar dokter gegaan en daarna fysio ben nu een jaar in behandeling, en kan bijna zeggen dat het over is. Maak niet de zelfde fout als mij en ga naar een goede fysio, ook al omdat je het vorig seizoen ook had.

gr,

Koos

beans
Forum-lid

beans 15 mar 2010 22:32

ik reed voor op de grote plaat (53) achter (16).

Voorkomen id idd beter dan genezen, mogelijk kan een fysio met specifieke oefeningen de klachten zelfs voorkomen.

Overigens voel ik de knie nu niet meer, dus alleen tijdens en vlak na belasting.

Plaats reactie