Over de wielersport en zijn beoefenaars.

pijnlijke knie

elboutero
Forum-lid

elboutero 15 mar 2010 22:48

Beans schreef:ik reed voor op de grote plaat (53) achter (16).

Misschien volgende keer niet meer die 53 nemen. Direct naar de fysio lijkt mij niet nodig.
Cervelo S3D - Canyon Aeroad CF SL - Cannondale Scalpel Si-3

jibb
Forum-lid

jibb 15 mar 2010 22:48

Bekend probleem, meestal vrij makkelijk op te lossen. Had precies hetzelfde links. Door het vele fietsen is je rug sterker dan je buik hierdoor is je stand van de benen iets anders. In combinatie met sterkere bovenbeenspieren aan de buitenkant wordt je knieschijf scheef getrokken wat de irritatie veroorzaakt.

Bij mij was het een aanwezig warm gevoel wat binnen een aantal dagen weg ebde. Training naast het fietsen aangepast met een aantal oefeningen gefocust op de buik en de binnenkant van mijn bovenbeen. Binnen 3 maand weer klachtenvrij.

Ben hiervoor overigens wel bij de sportarts geweest. Deze kijkt namelijk naar je gehele lichaam ipv. een fysio of orthopeed die focust op je knie.
Dat is geen geel! Dit is geel!

girlinred
Forum-lid

Gebruikersavatar girlinred 16 mar 2010 08:16

jibb schreef:Ben hiervoor overigens wel bij de sportarts geweest. Deze kijkt namelijk naar je gehele lichaam ipv. een fysio of orthopeed die focust op je knie.

Een goedefysio neemt ook het hele plaatje mee...

ver plaatjes gesproken, daar al naar gekeken?
~live fast, die young ~

kalkko
Forum-lid

kalkko 16 mar 2010 18:50

Elboutero schreef:

Misschien volgende keer niet meer die 53 nemen. Direct naar de fysio lijkt mij niet nodig.

Vreemd dat je zegt fysio niet nodig, ik kan je melden als je eind vorig seizoen al problemen met de knie voelde, en na een winter vol rust je nu weer begint te trainen en je hebt weer last, dan heb je toch een fiks probleem, met afwachten en licht verzetje draaien ben ik er niet mee gekomen, zodra de grote plaat er weer op kwam, grote problemen met de knie.

elboutero
Forum-lid

elboutero 16 mar 2010 19:19

kalkko schreef:
Elboutero schreef:

Vreemd dat je zegt fysio niet nodig, ik kan je melden als je eind vorig seizoen al problemen met de knie voelde, en na een winter vol rust je nu weer begint te trainen en je hebt weer last, dan heb je toch een fiks probleem, met afwachten en licht verzetje draaien ben ik er niet mee gekomen, zodra de grote plaat er weer op kwam, grote problemen met de knie.

Ik had de post van TS niet goed gelezen en niet gezien dat hij hier al eerder last van heeft gehad. Vandaar dat er staat 'direct naar de fysio', in dit geval is dat echter niet van toepassing en is het inderdaad misschien wel verstandig om eens naar de fysio te gaan.
Cervelo S3D - Canyon Aeroad CF SL - Cannondale Scalpel Si-3

beans
Forum-lid

beans 16 mar 2010 23:34

dank voor de reacties en tips. Ik houd jullie op de hoogte!

toontje68
Forum-lid

toontje68 17 mar 2010 08:57

53-16 ??? Veel te groot verzet om mee te beginnen.... Volgens mij vraag je dan om problemen. Denk dat het verstandig is om een stuk kleiner te gaan rijden met meer omwentelingen.
Waarschijnlijk zijn het de pees aanhechtingen in de knie die de pijn veroorzaken.
Ikzelf had hier ook last van in het begin van het seizoen en rij zelf een klein verzet, vooral de eerste 1000 km. Nu de benen sterker zijn geworden is het probleem verdwenen ;-)
S-Works Tarmac Sram E-tap Mavic Pro Carbon slc

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 17 mar 2010 12:22

Ik heb het een jaar of zes zeven ook gehad siezoen lang (of het hetzelfde is weet ik natuurlijk niet). Ook naar de fysio.

Hij had geen ervaring met fietsen, maar toch wilde hij dat ik op de fiets kwam en we hebben buiten gekeken waar ik pijn had en in welk deel van de beweiging. Hij adviseerde mij om minimaal 0,5 - 1,5 cm lager te gaan zitten en heeft mij wekelijks terug laten komen en alles bekeken. Weing behandeld eigenlijk behalve wat bewegen.

Het is hiervan langzaam weggegaan. Hij gaf aan soms zit er een irritatie die er nooit zal uitgaan als je de zelfde beweging blijft uitvoeren. Ik mocht eventueel wel na een jaar weer proberen hoger te zitten als ik pijn zou krijgen. Dat heb ik nooit meer gedaan en zit nu prima en pijnvrij

thunderstorm
Forum-lid

thunderstorm 17 mar 2010 12:33

wasbeer2006 schreef:Ik heb het een jaar of zes zeven ook gehad siezoen lang (of het hetzelfde is weet ik natuurlijk niet). Ook naar de fysio.

Hij had geen ervaring met fietsen, maar toch wilde hij dat ik op de fiets kwam en we hebben buiten gekeken waar ik pijn had en in welk deel van de beweiging. Hij adviseerde mij om minimaal 0,5 - 1,5 cm lager te gaan zitten en heeft mij wekelijks terug laten komen en alles bekeken. Weing behandeld eigenlijk behalve wat bewegen.

Het is hiervan langzaam weggegaan. Hij gaf aan soms zit er een irritatie die er nooit zal uitgaan als je de zelfde beweging blijft uitvoeren. Ik mocht eventueel wel na een jaar weer proberen hoger te zitten als ik pijn zou krijgen. Dat heb ik nooit meer gedaan en zit nu prima en pijnvrij

Uit eigen ervaring wetende zou ik ook proberen je zadel iets lager te zetten. Dit hielp bij mij goed en heb nu geen last meer van mijn knie.

peter1981
Forum-lid

peter1981 17 mar 2010 19:25

Ik ben ook nog steeds met een erg pijnlijke knie bezig.
Echter is dit volgens m`n fysio geen overbelasting maar doordat ik te lang niks heb gedaan krijg ik nu die klachten.
Advies van deze morgen van de fysio was 20min trainen 10min pauze en dan nog eens 20min trainen.
Pijn moet ik gewoon doorheen en ik kan je zeggen dat is echt niet prettig als je met z`n pijn op de fiets zit.
Nu ben ik aan het twijfelen om de weg op te gaan of op de rollen te fietsen maar ik denk dat het laatste gaat gebeuren vandaag
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

kweekel
Forum-lid

kweekel 17 mar 2010 21:12

Heb deze klachten heel vaak gehad a/h begin v/h seizoen. Kwam door een soort lichte verkramping in de kuit (door ondertraining), die dan als pijn uitstraalde naar de knie. Remedie was steeds: 1x D2/D3 rit over zo'n 150 km (benen op z'n flikker geven) en rest v/h seizoen geen last meer. Vooraf oprekken helpt bij mij ook wel.
Jan

beans
Forum-lid

beans 21 mar 2010 21:20

Gisteren een kleine vlakke ronde gereden van 45km. Er was forse tegenwind op de heen weg en daarom op de midden plaat gereden. Terug op de grote met wind mee. Gelukkig geen problemen gehad.

Zoals een aantal mensen al schreven; in het begin van het seizoen dus niet te hard van stapel lopen. Door dit soort problemen wordt je wel bewust gemaakt van je houding en gedrag op de fiets.

Plaats reactie