Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Comfort vs reactief - Roubaix/Ruby of Tarmac

Eurracing
Forum-lid

Eurracing 01 feb 2019 09:30

Hi allen,

Ben op zoek naar een nieuwe racefiets en benieuwd naar jullie suggesties.

Mijn twijfel zit vooral tussen de meer comfortabele racefiets (qua uren in het zadel + slechtere wegen) en de wendbaardere/meer reactieve racefiets.

Mijn profiel:
- Recreatief, geen wedstrijdambitie
- Doordeweeks soms korte stukken (zeg 1 a 1.5 uur), in het weekend langere ritten
- Vooral verharde wegen, vlak afgewisseld met heuvelachtig
- Iets snelheidsvermindering door een meer comfortabele fiets vind ik geen probleem maar ik houd wel van een fiets die 'snel aanvoelt' tijdens het rijden if that makes sense

Mijn vereisten:
- Minimaal Shimano 105
- Voorkeur schijfremmen (i.v.m. rijden in regen
- Voorkeur Carbon
Laatst gewijzigd door Eurracing op 01 feb 2019 22:45, 3 keer totaal gewijzigd.

Eurracing
Forum-lid

Eurracing 01 feb 2019 10:02

Thanks voor je snelle reactie! Ik gokte inderdaad al dat snelheid niet heel veel zou uitmaken maar misschien het gevoel bij een fiets wel. Dus dat de Tarmac toch wat responsiever/agressiever rijdt. Hoewel het schijnt dat de 2017 series (en daarna) Roubaix ook wat feller zijn dan de eerdere. Voor allebei is wat te zeggen, allebei ook geen miskoop, maar toch wil je voor dit geld wel net de beste keuze maken. :-)

Fiets testen wil ik sowieso voor aankoop maar het liefst zou ik ze echt 1-op-1 willen vergelijken en dat gaat helaas niet lukken. Geen dealer die ze allebei in mijn maat heeft binnen 2 uur afstand (geen auto dus OV afhankelijk); daarbuiten moet ik dan nog eens kijken.

TKMP
Forum-lid

Gebruikersavatar TKMP 01 feb 2019 10:15

geo geo geometrie,
wie de fiets past, gaat erop rijden.

persoonlijk zou ik nooit voor de roubaix gaan, die demper in het stuur lijkt mij het gevoel van fietsen weg nemen. ook een BB drop van ~76mm. maar ach, dat ben ik.

de naamgeving die fietsverkopers geven als; comfort, endurance, klassiek, aero; zeggen vaak iets over de geometrie die varieert, net als de lichamen van de gebruikers anders zijn.
het is dus de vraag of jou lichaams proposies en hoe makkelijk je op de fiets zit, heel goed op een ruby/tarmac/roubaix past.
doe eens een meting (<10% van de aanschafwaarde) en bedenk dat er een beetje marge mag zijn voor latere finetuning. meten is een moment opname.

wat voor fiets rij je nu? of wordt dit je eerste koersfiets?

Eurracing
Forum-lid

Eurracing 01 feb 2019 10:23

Ook bedankt TKMP! Ik was zelf van plan om een fitting te doen na de aanschaf maar je kan dus ook een soort stand-alone meting doen van tevoren? Wat zou je daarbij aanraden?

Op dit moment rijd ik een "pure" racefiets, dus meer in de richting Tarmax maar wel een instapmodel, en deze is toevallig op mijn pad gekomen. Hij past bij mijn lengte maar er is verder niks specifiek op afgestemd. Op wat ik fijn en minder fijn vind aan deze fiets durf ik dus niet echt een keuze te maken omdat ik denk dat mijn discomfort na >2 uur ook kan komen omdat hij dus wellicht niet perfect bij mijn - zoals je het zelf al zegt - geometrie past/is afgesteld.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 01 feb 2019 10:28

Met jou budget ging ik bij Rose winkelen.
https://www.rosebikes.nl/rose-team-gf-f ... dy-2674344
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Lamwgscott10
Forum-lid

Lamwgscott10 01 feb 2019 11:15

rij al 2 seizoenen op een Roubaix. Fiets is reactief genoeg ( dit in tegenstelling tot het oude model) en ik heb geen "last"van de vering. Integendeel. Er zijn 3 types vering die je er zelf kunt inzetten: zacht, middel, hard.
Juist op slechte wegen zoals kinderkopjes, straatstenen die niet helemaal recht liggen ga je er comfortabel overheen.Een stuk comfortabeler dan mijn erg stijve scott
Specialized heeft meestal enkele keren per jaar een proefweekend op verschillende plaatsen in het land. Hier kan je gratis aan mee doen na aanmelding.De importeur weet de agenda wel ( zit in 's-Heerenberg)

HarryuitHilversum
Forum-lid

HarryuitHilversum 01 feb 2019 12:00

Als ik je profiel lees, dan lijkt mij de Roubaix de logische keuze. Dat is een echte racer, met veel comfort. Ik ken meerdere mensen die hem hebben en die kunnen het tempo van onze groepjes (35+) prima volgen. Als je aan comfort hecht, moet je zeker de Tarmac niet hebben. Schitterende fiets overigens, maar één van de allerhardste carbon frames op de markt.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 01 feb 2019 12:55

TKMP schreef: 01 feb 2019 10:15 geo geo geometrie,
wie de fiets past, gaat erop rijden.
Daar ga ik in mee.

En wat vind "Jij" comfort??
Ik vind bv een auto met zachte veren, zeer oncomfortabel, terwijl de meeste mensen die wel als comfort zien.

Voor mij is comfort op een fiets een fiets met veel grip, die goed reageert en goed controleerbaar is in grens situaties.

Maar nogmaals het gaat om de geo. Heb je bv lange benen dan zit je op een racer reacert als snel diep. Daar moet je lichaam tegen kunnen.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 01 feb 2019 13:11

Eurracing schreef: 01 feb 2019 09:30 ..............;
Mijn vereisten:
- Minimaal Shimano 105
- Voorkeur schijfremmen (i.v.m. rijden in regen)
- Voorkeur carbon
- Mag herenmodel zijn, zadel e.d. pas ik dan zelf wel aan
(En budget, zeg 2 a 3k)

Graag jullie ervaringen met de Roubaix en Tarmax modellen van Specialized of jullie aanraders op basis van mijn profiel!
Weet dat schijfremmen niet echt nodig zijn als je enkel in de polders gaat rijden, bergaf in de regen zijn ze voor mij dan weer wel een meerwaarde. Voor hetzelfde geld zijn discs zwaarder of een fiets met discs kost meer voor hetzelfde gewicht als de tegenhanger met velgremmen.

Door je zinnetje "het mag een herenmodel zijn" ga ik er even van uit dat je een vrouw bent.

Comfort komt vooral van je banden (breedte en luchtdruk). Bredere banden op minder druk rijdt comfortabeler dan dunne bandjes met veel druk.
Geometrie van je fiets moet je laten afhangen van je lichaamsmaten/verhoudingen en wat je fysiek aankan (diep/ver zitten of juist ondiep en dicht of een combinatie van voorgaande).
Een fiets met endurance geometrie moet je overwegen als je in verhouding langen benen, kort bovenlichaam hebt en/of niet diep kan zitten zonder met een torenhoge spacertoren te moeten rondrijden.
Er zijn op dit forum wel wat mensen met kennis van zaken die je al een eerste hulp kunnen geven.

Een Roubaix met die demper zou ik niet kopen, ik heb er op test gereden en mij gaf het geen zekere indruk. Mogelijk lag dat meer aan mij en moest ik mezelf meer tijd hebben gegeven om er aan te wennen. Bij staand op de pedalen fietsen "pompte" mijn stuur, ik vond het maar niets.
Er zijn wel meerdere fietsen dan enkel de Roubaix met een endurance geometrie.

Als ik jou was keek ik ook eens bij Trek en Giant, die hebben ook fietsen met uiteenlopende geometriën.

Succes, met 2-3000 Euro moet je zeker een passende fiets vinden in carbon en met Ultegra, zelfs Di2 is niet uitgesloten.
I know myself like no one else
Nothing to defend

PassoEira
Forum-lid

PassoEira 01 feb 2019 18:55

Heel simpel: geen echte wedstrijden rijden = voor comfort kiezen.

buddo
Forum-lid

buddo 01 feb 2019 20:33

PassoEira schreef: 01 feb 2019 18:55 Heel simpel: geen echte wedstrijden rijden = voor comfort kiezen.
Sorry... maar 'dat slaat als een tang op een varken' ;)

De TS fietst nu ook... als je de geometrie van je huidige fiets weet, en een idee hebt van wat je anders zou willen, dan kun je met die gegevens toch kijken welke fiets er goed bij je past?

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 feb 2019 21:33

Het is al gezegd, maar ik zou toch eerst naar m'n eigen lichaamsverhouding i.c.m. de geometrie kijken. Heb je naar verhouding een lang boven lichaam, dan word je mogelijk niet vrolijk van een Roubaix, omdat het stuur veel te hoog uitkomt vanwege de hoge stack.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie