In de wintermaanden ben ik actief als strandracer en mountainbiker. Sinds juni rijden we om de week of soms 2 weken achter elkaar een wedstrijd. Uiteraard fiets ik de dag voor de wedstrijd los en neem op vrijdag 100% rust en rijd op donderdag soms rustig een rondje.
Nu kon ik een aantal mensen goed bijhouden eind december tijdens een strandwedstrijd maar ook tijdens onze wintertraining. Begin januari ging alles al wat minder, Ik werd een week ziek (buikgriepje, iedereen thuis lag plat) en begon rustig weer met opbouwen van de training.
Een aantal solo trainingen verder dacht ik dat alles goed ging, tot de eerste groepstraining. Mijn hartslag was torenhoog en ik werd als eerste gelost! (normaal ben ik de gene die mensen laat lossen..) We grapte wat over dat ik mijn dag niet had en fietste door. Dat weekend reed ik een wedstrijd en kon geen deuk in een pakje boter fietsen, hartslag voor 1 uur en 20 minuten op 192 maar niet vooruit kunnen komen terwijl ik mij normaal met dezelfde hartslag voorin kan hanteren.
Nu ging ik vanochtend een duur ritje rijden met een van mijn maten die gewaagd aan mij is. We koersen tegen elkaar, zelfde leeftijd, zelfde specialiteiten, zelfde disciplines etc. We reden 30km/h en ik zat met een hartslag van 190 en ik snapte er niks van. Ik heb 3 uurtjes afgezien omdat ik dacht dat m'n hartslagmeter batterij op was... dit was niet zo.
Ik ben wat gaan googelen en kom dan op de termijn overreaching en overtrainen uit. Maar ik zie mezelf niet echt terug in de symptomen van deze termijn. Ik ben gemotiveerd, ben enthousiast, ben voeding aan het verbeteren, niet heel gestrest maar wel snel geprikkeld (geen idee hoe dat komt
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Nu heb ik een inbreng van jullie nodig. Hebben jullie ervaring met de bovenstaande punten? Hebben jullie tips om dit te gaan voorkomen?
Alvast bedankt
-Flowik