Over de wielersport en zijn beoefenaars.
-
Tijanus
- Forum-lid
- Berichten: 307
- Lid geworden op: 18 mar 2016 11:29
Tijanus
26 jan 2019 23:30
walter- schreef: ↑26 jan 2019 20:30
Maar maakt het uit voor de sponsor of dat nu de rappe of de trage fiets is?
Dus : beste renner; met deze aero fiets rijdt zoveel sneller maar toch willen we dat je op de trage rijdt? Zo een boodschap kan toch niet gegeven worden?
Is het niet eerder andersom?
Deze aero fiets willen we graag verkopen dus gij zult er op rijden, ondanks dat de non-aero in een peloton net zo snel is, bergop sneller, en altijd comfortabeler?
-
Ernie C.
- Forum-lid HC
- Berichten: 16891
- Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43
Ernie C.
27 jan 2019 00:19
Karl66 schreef: ↑26 jan 2019 22:06
Ernie C. schreef: ↑22 jan 2019 21:06
Dat had inderdaad zomaar het verschil kunnen maken toen.
Ik vermoed dat hij die 3.7 seconden in de afdaling wel weer dichtrijdt, zonder zijn sprint te verpokeren...
Zijn sprint had hij al "verpokerd" door alles in te zetten op wegrijden op de laatste klim. Met 3,7 sec. extra was hij nog weg geweest boven op de Poggio.
Campagnolo Ultra Dork
-
Ernie C.
- Forum-lid HC
- Berichten: 16891
- Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43
Ernie C.
27 jan 2019 00:20
Tijanus schreef: ↑26 jan 2019 23:30
walter- schreef: ↑26 jan 2019 20:30
Maar maakt het uit voor de sponsor of dat nu de rappe of de trage fiets is?
Dus : beste renner; met deze aero fiets rijdt zoveel sneller maar toch willen we dat je op de trage rijdt? Zo een boodschap kan toch niet gegeven worden?
Is het niet eerder andersom?
Deze aero fiets willen we graag verkopen dus gij zult er op rijden, ondanks dat de non-aero in een peloton net zo snel is, bergop sneller, en altijd comfortabeler?
Het lieftst overtuigen ze de klant ervan dat je eigenlijk niet zonder een klimfiets en een aerofiets kan
.
Campagnolo Ultra Dork
-
EmPeHa
- Forum-lid
- Berichten: 3220
- Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
- Locatie: Achterhoek
EmPeHa
27 jan 2019 09:24
Sagan reed dit jaar de Down Under Classic met een
alu. frame Sagan werd tweede. Is het dan nog positief of moet je dan concluderen dat je geen alu. Specialized moet kopen?
-
colnagi
- Forum-lid
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 07 aug 2015 20:39
colnagi
27 jan 2019 11:12
Aero-frames zijn in mijn ogen louter een nieuw verdienmodel voor de fietsfabrikanten. Ik schat dat van het frontaal oppervlak van een fietser ongeveer 10% (ruwe schatting) voor rekening van de fiets komt. Dan brengen al die laag aangezette achtervorken, overlopende lijnen en andere aerodynamische aanpassingen helemaal geen voordeel.
Tijdritfietsen leveren wel een aerodynamisch voordeel omdat de zithouding van de renner wordt aangepast en hiermee het frontale oppervlakte WEL wordt verkleind.
When the going gets rough the tough get going
-
joostsworks
- Forum-lid
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 15 sep 2017 08:29
joostsworks
28 jan 2019 08:53
Hoeveel mensen hebben hier zelf echt de proef op de som genomen? 1,5 uur tijdrit op het vlakke op een klimfiets en 1,5 uur op een aerofiets? Ik wel,verschil is zeker merkbaar.
Verbeteringen op een fiets is natuurlijk altijd iets van marginal gains, en in mijn ogen is wielrennen op het vlakke niks anders dan luchtweerstand overwinnen daarbij helpt een aero fiets/helm/etc zeker.
-
walter-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5283
- Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
- Locatie: Lubbeek/België
walter-
28 jan 2019 08:54
joostsworks schreef: ↑28 jan 2019 08:53
Hoeveel mensen hebben hier zelf echt de proef op de som genomen? 1,5 uur tijdrit op het vlakke op een klimfiets en 1,5 uur op een aerofiets? ...
Je hebt toevallig de 2 stravaritten?
-
amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
amclassic-fan
28 jan 2019 09:19
joostsworks schreef: ↑28 jan 2019 08:53
Hoeveel mensen hebben hier zelf echt de proef op de som genomen? 1,5 uur tijdrit op het vlakke op een klimfiets en 1,5 uur op een aerofiets? Ik wel,verschil is zeker merkbaar.
Verbeteringen op een fiets is natuurlijk altijd iets van marginal gains, en in mijn ogen is wielrennen op het vlakke niks anders dan luchtweerstand overwinnen daarbij helpt een aero fiets/helm/etc zeker.
3 graden temperatuurverschil heeft waarschijnlijk een groter effect. De wind is geen 2 dagen hetzelfde. Oftewel omstandigheden wisselen. Ik rij de ene keer 33 km/h gemiddeld met 210 Watt en de volgende keer rij ik 32 gemiddeld, met dezelfde fiets.
Luchtweerstand, als ik het in moet schatten is dit het rijtje van veel naar weinig invloed:
1: jouw positie
2: strak zittende kleding
3: helm
4: wielen
5: frame
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
-
joostsworks
- Forum-lid
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 15 sep 2017 08:29
joostsworks
28 jan 2019 10:20
Met jou lijst 1 t/m 5 ben ik het helemaal eens, frame zal het minste verschil maken in deze maar verschil is er, waarom zou je dan niet voor een aero frame gaan?
-
MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
MarkVeenstra
28 jan 2019 11:10
Bijvoorbeeld omdat dit een lijstje op luchtweerstand is.
Je hebt ook nog zoiets als gewicht, comfort en geometrie (waarbij je efficient zo veel mogelijk vermogen op de pedalen kwijt kunt). Het kan, voor een individu, zomaar zijn dat op die aspecten een andere fiets beter past dan dat aeroframe.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
-
Tijanus
- Forum-lid
- Berichten: 307
- Lid geworden op: 18 mar 2016 11:29
Tijanus
30 jan 2019 22:12
De helm nog voor de wielen?
Hmm.. dat had ik net andersom verwacht.
En dan mis ik nog het stuur in het rijtje. Gezien de positie op de fiets, vooraan en grotendeels haaks op de rijrichting, vind ik het opmerkelijk dat er zoveel aerofietsjes met ronde stuurbuizen rondrijden. (Al is je vormkeuze (ook) daar uiteraard ergonomisch beperkt).
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 13774
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
wasbeer2006
04 feb 2019 15:18
Bij scott en Canyon mag je volgens mij rijden wat je wilt, je ziet het daar al jaren door elkaar heen.
Met name de zwaardere op aero en de lichtere op de normale.
Wat nu weer meespeelt is schijven, veel aero frames wordne alleen nog al schijfrem versie anageboden, die zijn toch voor een prof wel echt een stuk te zwaar. De gemiddelde prof fiets met schijven is gewoon 7.8 kg, ze kunnen niet voor het lichste materiaal kiezen wat wij wel kunnen en dan nog zal je extreme je best moeten doen om ze onder de 7 a 7.2 te krijgen.
Een kilo is heel veel voor een klimmer!
Zijwind misschien?? als je Quintana op een aero fiets zet in zijn maat heb je ongeveer een dicht frame, zeker als ik voor C'dale of Trek zou rijden.