Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Carbon clinchers uit China vragen

hayes

hayes 20 jan 2019 09:53

Ik heb er een 300km mee gereden op natte, vuile wegen.
Veel grip, bakken meer comfort en geen beetje snelheid ingeboet tegenover mijn 25mm banden.
Als het niet perfect is, dan toch heel goed ;)

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 20 jan 2019 19:24

hayes schreef: 20 jan 2019 09:53 Ik heb er een 300km mee gereden op natte, vuile wegen.
Veel grip, bakken meer comfort en geen beetje snelheid ingeboet tegenover mijn 25mm banden.
Als het niet perfect is, dan toch heel goed ;)
Je hebt perfect in de zin van: dat is perfect monteerbaar. En je hebt perfect in de andere betekenis: het is perfect in performantie, comfort, stabiliteit, enz... . Maar laat die tweede betekenis van perfect nu wel heel afhankelijk zijn van persoonlijke voorkeuren en toestanden (geprefereerde druk, gebruiksomstandigheden, uw lichaamsgewicht, enz...). Bovendien is niet elke 25 of 28 band ook effectief 25 of 28 breed, heeft elke band een andere opbouw (flanksterkte, profiel, doorsnede vorm, gewicht, enz....). Met andere woorden: de tweede betekenis van perfectie is niet toepasbaar op dit issue. Perfectie is immers één precies meetbaar en enige juiste iets zonder toleranties.

Wat ze hier graag doen is mensen bang maken met allerlei zware termen. Tot zelfs onstabiel in bochten toe als je een band op een velgje legt dat aan elke kant 1 mm smaller is dan hun 'perfectie'. Lachwekkend en droevig tegelijk. Er is uiteraard een trend naar bredere velgen. Simpelweg omdat er ook een trend naar bredere banden is. De marketingmolen moet immers blijven draaien.

Dus... een 28 mm kan perfect op een 17 mm velg.

hayes

hayes 20 jan 2019 19:48

Mooi verwoord.
Ik heb ook nog niet met 25mm velgen gereden met deze banden. Misschien is da idd beter. Dat kan. Ik bedoelde ook effectief je kan dat perfect doen, 28mm banden op 23mm velgen.

Op m'n crossfiets lagen standaard fulcrum racing 77 cx velgen, etrto 622-17. Die worden/werden afgeleverd met 33mm banden. Ik heb er al meer dan een jaar Conti GP 4 Season 32mm op liggen. Dat rijdt zalig wat mij betreft.

Misschien oordeel ik anders al ik ook bredere velgen probeer...

edit: De nieuwe Fulcrum Racing 7 voor gravel bikes heeft binnen breedte van 19 mm. Advies voor banden: 28 tot 62mm.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 20 jan 2019 21:15

hayes schreef: 20 jan 2019 09:53 Ik heb er een 300km mee gereden op natte, vuile wegen.
Veel grip, bakken meer comfort en geen beetje snelheid ingeboet tegenover mijn 25mm banden.
Als het niet perfect is, dan toch heel goed ;)
Voor jou goed genoeg, zoals er vroeger heel veel dingen waren die toen goed genoeg waren.
Er is nu beter zodat we die niet meer gebruiken.
Ik gebruik zelf ook heel veel ouwe rommel in de ogen van velen..., voor mij prima, alleen hang ik daar niet het predikaat perfect aan, dat is een rare Belgische gewoonte.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

hayes

hayes 21 jan 2019 08:23

Point taken ;)
Het was een eigen, ruime (Belgische) interpretatie van 'perfect'.

Drossie2
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 19 mei 2017 23:22

Drossie2 22 jan 2019 11:12

Ik heb het topic zo goed als helemaal doorgelezen.
Ik las dat het afgelopen jaar verschillende mensen Farsports wielen 38mm besteld hebben.

Hoe zijn de ervaringen ondertussen? Ik overweeg dezelfde aankoop. 38mm in de breedt 25mm. Ik zou ze tubeless bestellen. Over de naven twijfel ik nog.
Giant TCR Advanced Pro 1 disc 2020
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5188
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 22 jan 2019 13:01

Drossie2 schreef: 22 jan 2019 11:12 Ik heb het topic zo goed als helemaal doorgelezen.
Ik las dat het afgelopen jaar verschillende mensen Farsports wielen 38mm besteld hebben.

Hoe zijn de ervaringen ondertussen? Ik overweeg dezelfde aankoop. 38mm in de breedt 25mm. Ik zou ze tubeless bestellen. Over de naven twijfel ik nog.
Zoals op pagina 218 te lezen heb ik een setje Farsports 38/25 U-shape gekocht met DTswiss 350 naven. De wielen bevallen mij nog steeds erg goed! De naven zijn natuurlijk van uitstekende kwaliteit en lijkt mij beter bestand tegen regen dan bijvoorbeeld Novatec. De wielen voelen stijf aan en door de U-shape maken ze geen geluid bij het aanzetten (dus geen luchtstromen die afremmen).

Ik heb nog een carbon setje (9th wave) en die van Farsports doen zeker niet onder voor 9th wave. Ik heb verder geen vergelijking met bijvoorbeeld een duur merk als Zipp etc, maar ik denk dat het verschil niet merkbaar is.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 22 jan 2019 13:07

Zipp doet wat meer aan research en een eventueel verschil zal misschien hooguit in de windtunnel meetbaar zijn en mogelijk bij het remmen.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5188
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 22 jan 2019 13:33

Keezx schreef: 22 jan 2019 13:07 Zipp doet wat meer aan research en een eventueel verschil zal misschien hooguit in de windtunnel meetbaar zijn en mogelijk bij het remmen.....
Dat remmen zou idd kunnen. Maar ik sta nu ook stil wanneer ik wil en heb zelfs bij Trois Ballons in de regen een afdaling voluit genomen om weer de aansluiting bij een groepje voor mij te krijgen. Nooit een moment gehad dat het gevoel had bij het remmen te kort te komen.

hayes

hayes 03 feb 2019 14:05

Eerste ritje op de Carbon Speed Cycle (=Helin Liu) wieltjes. Ik kan niet vergelijken met andere carbon wielen maar ben alvast positief verrast.

In combinatie met 28mm bandjes op 5.5 bar heel erg comfortabel.
Ik heb de meegeleverde kurk remblokjes geïnstalleerd en zelf op vochtige wegen voldoende remkracht. Uiteraard iets minder dan op alu remvlak maar ik had altijd voldoende stopping power.

Ook in het aanzetten merk ik dat je iets vlotter weg bent. Misschien zit dat tussen de oren, maar ook op lage snelheid manoeuvreren lijkt 'lichter'.

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 05 feb 2019 08:10

Ik heb het hier nog al gezegd, mijn Chinezen zijn (buiten de remprestaties) zowat de beste wielen die ik ooit gehad heb. Zeer licht bollen, licht gewicht, stijf en ze zien er nog mooi uit ook.

Drossie2
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 19 mei 2017 23:22

Drossie2 05 feb 2019 10:27

jakkel schreef: 05 feb 2019 08:10 Ik heb het hier nog al gezegd, mijn Chinezen zijn (buiten de remprestaties) zowat de beste wielen die ik ooit gehad heb. Zeer licht bollen, licht gewicht, stijf en ze zien er nog mooi uit ook.
Welke zijn het? Fotootje?
Giant TCR Advanced Pro 1 disc 2020
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0

Plaats reactie