Past een 28mm velg
Goedemorgen,
Op dit moment heb ik mijn oog laten vallen op een wielset met een breedte van 28mm. (Eventueel zou ook 25mm ook nog kunnen, maar gezien de ontwikkelingen in velg- en bandenland gaat mijn voorkeur uit naar 28mm.)
Nu vraag ik me af of dit past met een 26mm band onder mijn Giant TCR Advanced Disc?
Wie kan me helpen? Dank alvast!
Op dit moment heb ik mijn oog laten vallen op een wielset met een breedte van 28mm. (Eventueel zou ook 25mm ook nog kunnen, maar gezien de ontwikkelingen in velg- en bandenland gaat mijn voorkeur uit naar 28mm.)
Nu vraag ik me af of dit past met een 26mm band onder mijn Giant TCR Advanced Disc?
Wie kan me helpen? Dank alvast!
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Een band die smaller is dan je velg? Hoe moet dat er uit zien?
Is 28mm velgbreedte niet meer iets voor de "boost" marketing van mountainbikes, en de dikke ballonbanden op strandfietsen?
Is 28mm velgbreedte niet meer iets voor de "boost" marketing van mountainbikes, en de dikke ballonbanden op strandfietsen?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Volgens mij gaat dat passen. Een band die effectief 28mm is past perfect in een TCR (een GP4000 in 28mm niet omdat die al naar de 32mm gaat) dus dan zal een 28mm velg ook passen met een 25mm band die eventueel nog opgerokken zal worden naar 28mm.
Punt dat blijft: waar vind je een geschikte 28mm velg want de meeste zijn hookless en dat lijkt me niet ideaal op een koersfiets (tenzij je een lichtgewicht bent en rond de 6bar in je banden kan steken)
Punt dat blijft: waar vind je een geschikte 28mm velg want de meeste zijn hookless en dat lijkt me niet ideaal op een koersfiets (tenzij je een lichtgewicht bent en rond de 6bar in je banden kan steken)
Het zou inderdaad om een 'hookless' velg gaan. Binnenbreedte van de velg is 22.TL@ schreef: ↑08 feb 2019 09:18 Volgens mij gaat dat passen. Een band die effectief 28mm is past perfect in een TCR (een GP4000 in 28mm niet omdat die al naar de 32mm gaat) dus dan zal een 28mm velg ook passen met een 25mm band die eventueel nog opgerokken zal worden naar 28mm.
Ik ben 77 kilo en doordat ik tubeless rijd, rijk ik met 5.5 a 6 bar.
Volgens mij gaat het niet vliegen.
De binnenbreedte van je velg is zoals je hierboven aangeeft 22mm. De ERTRO tabellen geven dan bandbreedtes op oplopend vanaf 35mm en hoger. Die waardes zijn niet absoluut of heilig maar je mag er geen 10mm naast gaan zitten.
De binnenbreedte van je velg is zoals je hierboven aangeeft 22mm. De ERTRO tabellen geven dan bandbreedtes op oplopend vanaf 35mm en hoger. Die waardes zijn niet absoluut of heilig maar je mag er geen 10mm naast gaan zitten.
Met 5.5-6 bar zou dat geen problemen mogen geven, ben benieuwd naar je ervaringen.
Gaat wel gaan, die ETRTO-tabellen kloppen helemaal niet voor bredere velgen.
Mijn alu wielen zijn ook 21mm intern en daar gaan ook gewoon 25mm banden op.
Kijk anders eens naar de nieuwe carbon wielen onder de Systemsix, die zijn nog breder (32mm extern) en komen standaard met 23mm banden, die dan op 26mm uitkomen eens gemonteerd.
Kijk anders eens naar de nieuwe carbon wielen onder de Systemsix, die zijn nog breder (32mm extern) en komen standaard met 23mm banden, die dan op 26mm uitkomen eens gemonteerd.
Superbedankt! Het zijn trouwens de velgen met Grapheen.....en dat zou the new thing moeten zijn in velgen land...TL@ schreef: ↑08 feb 2019 10:54 Met 5.5-6 bar zou dat geen problemen mogen geven, ben benieuwd naar je ervaringen.
... Dat je met 25mm banden op een velg kunt rijden met een binnenbreedte van 22 mm. Ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt mij dat je dan bijna geen hoogte hebt, en dus zo ongeveer op je velg rijdt en heel moet oppassen als je door een kuil rijdt.
En een link naar het artikel van de Systemsix (met een nog bredere velg en een smallere band)
https://www.grinta.be/nl/getest/nieuw-c ... referentie
en nog een artikel:
https://bikerumor.com/2018/07/02/is-the ... the-world/
En zelfs een foto:
De velg is intern (blijkbaar) 21c en de band 23mm, dus 22c en een band van 25mm zullen dan ook wel gaan.
https://www.grinta.be/nl/getest/nieuw-c ... referentie
en nog een artikel:
https://bikerumor.com/2018/07/02/is-the ... the-world/
En zelfs een foto:
De velg is intern (blijkbaar) 21c en de band 23mm, dus 22c en een band van 25mm zullen dan ook wel gaan.