Q ring als 1x10 gebruiken
Hallo allemaal.
Ik zit met een technisch vraagje, het zit zo; ik doe dit jaar mee met de parijs roubaix challenge, nou heb ik besloten om dit op mijn cyclocross fiets te doen en die enigszins om te bouwen.
Zo gaan er dus brede racebanden op en spd sl pedalen.
Nou zit er op de cyclocross fiets een enkel voorblad met 40t, dit is voor cyclocross perfect, maar voor langdurig op de weg is dit toch een beetje weinig.
Is het mogelijk om er een 52t q rings en ketting van mijn wegfiets op de cyclocross fiets te leggen zonder dat ik veel gezeur krijg met een afvallende ketting?
De 40t die er nu op zit is namelijk narrow wide en de 52t q ring is dat niet.
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Ik zit met een technisch vraagje, het zit zo; ik doe dit jaar mee met de parijs roubaix challenge, nou heb ik besloten om dit op mijn cyclocross fiets te doen en die enigszins om te bouwen.
Zo gaan er dus brede racebanden op en spd sl pedalen.
Nou zit er op de cyclocross fiets een enkel voorblad met 40t, dit is voor cyclocross perfect, maar voor langdurig op de weg is dit toch een beetje weinig.
Is het mogelijk om er een 52t q rings en ketting van mijn wegfiets op de cyclocross fiets te leggen zonder dat ik veel gezeur krijg met een afvallende ketting?
De 40t die er nu op zit is namelijk narrow wide en de 52t q ring is dat niet.
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Hoe hard wil je gaan rijden? Die 40 moet tot ongeveer 34 gemiddeld nog wel voldoende zijn.
Een keer de ketting eraf en de winst van de 52t is weg.
En dit gaat volgens jou vaak gebeuren?
Niet te hard, maar ik rij wel wat zwaarder dan de meeste mensen vandaar dat ik 40x11 niet ideaal vindjapiecarbon schreef: ↑10 feb 2019 18:36 Hoe hard wil je gaan rijden? Die 40 moet tot ongeveer 34 gemiddeld nog wel voldoende zijn.
Was de route nu een biljard laken zou ik de gok wagen, maar Roubaix is toch andere koek.Rickvdbj schreef: ↑11 feb 2019 06:29En dit gaat volgens jou vaak gebeuren?
Niet te hard, maar ik rij wel wat zwaarder dan de meeste mensen vandaar dat ik 40x11 niet ideaal vindjapiecarbon schreef: ↑10 feb 2019 18:36 Hoe hard wil je gaan rijden? Die 40 moet tot ongeveer 34 gemiddeld nog wel voldoende zijn.
Met beetje pech sta je iedere kasseistrook stil.
Ik begrijp dat het een kostenoverweging is om niet een geschikt nw voorblad en bijpassende ketting te kopen is?
Een 46t moet echt wel voor Roubaix genoeg zijn
je kan een downhill blad gebruiken,ze hebben geen shift ramps en langere tanden.
zoek maar eens naar blackspire downhill,
ik heb er eens een 1x8speed mee gemaakt, zonder de ketting eraf te laten glijden, met een RD die er niet geschikt voor was.
als je goed kunt zoeken op het www zijn ze stukken goedkoper dan de narrow wide typen.
zoals t2300 een 44T of 46T is best of both worlds, met een wegcassette of met een kleine mtb cassette.
kleine stappen bij de kleintse tandjes.
zoek maar eens naar blackspire downhill,
ik heb er eens een 1x8speed mee gemaakt, zonder de ketting eraf te laten glijden, met een RD die er niet geschikt voor was.
als je goed kunt zoeken op het www zijn ze stukken goedkoper dan de narrow wide typen.
zoals t2300 een 44T of 46T is best of both worlds, met een wegcassette of met een kleine mtb cassette.
kleine stappen bij de kleintse tandjes.
Zn downhill blad zal waarschijnlijk qua steek niet passen.TKMP schreef: ↑11 feb 2019 09:29 je kan een downhill blad gebruiken,ze hebben geen shift ramps en langere tanden.
zoek maar eens naar blackspire downhill,
ik heb er eens een 1x8speed mee gemaakt, zonder de ketting eraf te laten glijden, met een RD die er niet geschikt voor was.
als je goed kunt zoeken op het www zijn ze stukken goedkoper dan de narrow wide typen.
zoals t2300 een 44T of 46T is best of both worlds, met een wegcassette of met een kleine mtb cassette.
kleine stappen bij de kleintse tandjes.
Om wat voor crank gaat het? Op Ali is voor redelijk weinig wel een groter nw blad te vinden.
Om het eerlijk te zeggen. Nee dit is niet mogelijk. Je zal problemen krijgen door het verliezen van de ketting, als je op een kaars recht oppervlakte rijd kan je het nog gokken. Maar er zit geen narrow wide profiel op. Wat we op het strand wellis doen is een goedkoop/oud derailleur monteren en deze als chainkeeper gebruiken. Je monteerd dan geen kabel en zet hem met de schroefjes op het buitenblad. Anders kan ik nog enkele chainkeepers aanraden die je kan gebruiken:
https://drag2zero.co.uk/product/aero-chain-catcher/
https://www.aero-coach.co.uk/store/prod ... hain-guide
Echter zou ik nog even wachten tot merken met narrow-wide ovale kettingbladen komen.
En na even nadenken is veldrijden toch een start-stop discipline net als mountainbiken (xc-xco)?
Dan zou ik gewoon zo een blad gebruiken"aangezien een hogere ovaliteit geen nut heeft:
https://absoluteblack.cc/cx-oval-110-4- ... chainring/
Absoluteblack maakt diverse narrow-wide 1x bladen, dus zelf even kijken of er wat tussen zit voor jou type crank.
https://drag2zero.co.uk/product/aero-chain-catcher/
https://www.aero-coach.co.uk/store/prod ... hain-guide
Echter zou ik nog even wachten tot merken met narrow-wide ovale kettingbladen komen.
En na even nadenken is veldrijden toch een start-stop discipline net als mountainbiken (xc-xco)?
Dan zou ik gewoon zo een blad gebruiken"aangezien een hogere ovaliteit geen nut heeft:
https://absoluteblack.cc/cx-oval-110-4- ... chainring/
Absoluteblack maakt diverse narrow-wide 1x bladen, dus zelf even kijken of er wat tussen zit voor jou type crank.
Die zijn er al jaren! O.a. van AbsoluteBlack.
mogelijk ook wel?t2300 schreef: ↑11 feb 2019 09:45Zn downhill blad zal waarschijnlijk qua steek niet passen.TKMP schreef: ↑11 feb 2019 09:29 je kan een downhill blad gebruiken,ze hebben geen shift ramps en langere tanden.
zoek maar eens naar blackspire downhill,
ik heb er eens een 1x8speed mee gemaakt, zonder de ketting eraf te laten glijden, met een RD die er niet geschikt voor was.
als je goed kunt zoeken op het www zijn ze stukken goedkoper dan de narrow wide typen.
zoals t2300 een 44T of 46T is best of both worlds, met een wegcassette of met een kleine mtb cassette.
kleine stappen bij de kleintse tandjes.
Om wat voor crank gaat het? Op Ali is voor redelijk weinig wel een groter nw blad te vinden.
er zijn er met MTB 4x104 steek maar ook met 5x110. er zijn wel meerdere merken die dit doen.
zoals DOOR op het strand worden veel experimenten gedaan, grotere kettingbladen, 1x, chainkeepers, niet gooien met dollars, de benen laten spreken.
https://rat-bikes.com/blackspire-kettin ... ic-dh.html
36,- ff bellen of ze een 110bcd hebben.