Standplaats: Gran Canaria (Spanje)
Ik ben weer terug: 6 dagen op de fiets met 622km en een dikke 13000 hoogtemeters. Het volledige verslag zal ik jullie besparen, maar er zijn vier nieuwe wegen verkend.
(1) Op aanraden van klimman heb ik dit jaar de Pico beklommen vanuit Ingenio (GC-120 gevolgd door de GC-130). Eigenlijk begint het klimmen al in Carrizal. Vanaf daar is het 27 km naar de top à 7% gemiddeld. Die cijfers zijn misleidend, want de 5km na Passadilla zijn moordend. In dat korte stukje ga je bijna 600 meter omhoog met meerdere stukken die ruim boven de 15% uitkomen. Maximum stijgingspercentage die ik op de GPS zag was 24%... Ik had de Valley of the Tears deze vakantie in de planning staan (voor de tweede keer), maar na deze klim had ik alle lust daartoe verloren.
(2) Na het lezen van het stukje van Havana ook maar eens de GC-604 gedaan. Een doodlopende weg vanuit Maspalomas. Kennelijk ooit bedoeld als een doorgaande, geasfalteerde weg naar Presa de Chira en Ayacata, maar zover zijn ze nooit gekomen. Daardoor is dit nu een heerlijk rustige weg met een kleine 1000 hoogtemeters (heen en terug). Erg steile stukken worden afgewisseld met makkelijkere stukken. Dit brengt me wel op het idee om volgend jaar mijn gravelracer mee te nemen om door te kunnen fietsen als het asfalt ophoudt.
(3) De GC-654. Deze weg verbindt de GC-60 (ter hoogte van El Sequero) met de GC-65 (ter hoogte van Rosiana). Ik fietste van de GC-60 naar de GC-65. Dan is dit een korte klim gevolgd door een benauwde afdaling (krap weggetje, 20% helling, belabberd asfalt). De andere kant op moet het een uitdagende klim zijn.
(4) De GC-551 van Agüimes richting de GC-65. Rustige weg, beetje op en af. Wel lekker rustig door een mooi spaghetti-westernlandschap met uitzicht op de zee.
(1) Op aanraden van klimman heb ik dit jaar de Pico beklommen vanuit Ingenio (GC-120 gevolgd door de GC-130). Eigenlijk begint het klimmen al in Carrizal. Vanaf daar is het 27 km naar de top à 7% gemiddeld. Die cijfers zijn misleidend, want de 5km na Passadilla zijn moordend. In dat korte stukje ga je bijna 600 meter omhoog met meerdere stukken die ruim boven de 15% uitkomen. Maximum stijgingspercentage die ik op de GPS zag was 24%... Ik had de Valley of the Tears deze vakantie in de planning staan (voor de tweede keer), maar na deze klim had ik alle lust daartoe verloren.
(2) Na het lezen van het stukje van Havana ook maar eens de GC-604 gedaan. Een doodlopende weg vanuit Maspalomas. Kennelijk ooit bedoeld als een doorgaande, geasfalteerde weg naar Presa de Chira en Ayacata, maar zover zijn ze nooit gekomen. Daardoor is dit nu een heerlijk rustige weg met een kleine 1000 hoogtemeters (heen en terug). Erg steile stukken worden afgewisseld met makkelijkere stukken. Dit brengt me wel op het idee om volgend jaar mijn gravelracer mee te nemen om door te kunnen fietsen als het asfalt ophoudt.
(3) De GC-654. Deze weg verbindt de GC-60 (ter hoogte van El Sequero) met de GC-65 (ter hoogte van Rosiana). Ik fietste van de GC-60 naar de GC-65. Dan is dit een korte klim gevolgd door een benauwde afdaling (krap weggetje, 20% helling, belabberd asfalt). De andere kant op moet het een uitdagende klim zijn.
(4) De GC-551 van Agüimes richting de GC-65. Rustige weg, beetje op en af. Wel lekker rustig door een mooi spaghetti-westernlandschap met uitzicht op de zee.
Mooie (nieuwe) wegen verkend!
De GC-654 vanuit naar San Bartholome naar Santa Lucia is erg tricky. De andere kant op is het zeker een uitdagende klim met stijgingspercentages tot 20%. Het is dan een onregelmatige klim met steile stukken en passages waar je kunt herstellen. Het asfalt is zeker op de steile stroken erg slecht en niet meer dan een veredeld geitenpad.
De GC-654 vanuit naar San Bartholome naar Santa Lucia is erg tricky. De andere kant op is het zeker een uitdagende klim met stijgingspercentages tot 20%. Het is dan een onregelmatige klim met steile stukken en passages waar je kunt herstellen. Het asfalt is zeker op de steile stroken erg slecht en niet meer dan een veredeld geitenpad.
FC-654 heb ik ook 2x gedaan en vind ik geen succes. Inderdaad een geitenpad.
Mooi dat je de Alto de los Corrales ook eens betwist hebt. Het uitzicht zo'n 1 km onder de top is fenomenaal! Leuke klim met goed asfalt en geen hond op de weg. Op de terugweg kun je volle peut omlaag bollen.
Mooi dat je de Alto de los Corrales ook eens betwist hebt. Het uitzicht zo'n 1 km onder de top is fenomenaal! Leuke klim met goed asfalt en geen hond op de weg. Op de terugweg kun je volle peut omlaag bollen.
- fredmtb-sport
- Forum-lid
- Berichten: 1768
- Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
- Locatie: Soest
- Contact
Aha, het rondje Risto Blanco noemde ik die (GC-654). Idd sommige plekke tricky maar wel leuk om te doen. Beide kanten op een keertje gedaan en eerste keer ooit was op de MTB, de beste fiets voor dit stuk.
De GC120 ook "leuk", maar niet omlaag. Vullingen kwamen er bijna uit, maar omhoog idd een sloper en 34/28 was soms krapjes.
Overigens zie ik de GC103 vanuit Ingenio niet langs komen. Is welliswaar doodlopend, maar echt zo'n "hufter" die steeds steiler lijkt te worden richting het einde. (https://www.strava.com/segments/2772063)
Nadeel bij zonnig weer is dat het net een oven is, maar verder meer dan de moeite waard.
De GC120 ook "leuk", maar niet omlaag. Vullingen kwamen er bijna uit, maar omhoog idd een sloper en 34/28 was soms krapjes.
Overigens zie ik de GC103 vanuit Ingenio niet langs komen. Is welliswaar doodlopend, maar echt zo'n "hufter" die steeds steiler lijkt te worden richting het einde. (https://www.strava.com/segments/2772063)
Nadeel bij zonnig weer is dat het net een oven is, maar verder meer dan de moeite waard.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........
Zou verboden moeten worden..........
Ik ben niet zo'n held met afdalen. De bochten waren mij iets te onoverzichtelijk om volle bak naar beneden te gaan.
@Fred: De GC-103 komt op het lijstje met dingen die nog moeten worden gereden.
- Goudhaantje
- Forum-lid
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 06 jan 2014 11:52
Ze gaan (eindelijk) werken aan de GC-605, tussen Soria en Ayacata. Start 11/2. Verwacht einde 28/2. Maar wel jammer dat het rondje Soria nu even niet te doen is. De omleidingsroute is ook niet heel aantrekkelijk.
http://cabildo.grancanaria.com/document ... 1797cb44ce
http://cabildo.grancanaria.com/document ... 1797cb44ce
Die was ook echt in een belabberde staat toen ik er een paar weken geleden was. Omhoog (richting Ayacata) ging nog wel, maar naar beneden moest ik bij het meer toch echt even tellen of ik mijn vullingen nog had
Vanaf dat punt is de weg gewoon weer goed.
Toen waren ze ook al aan het werk op sommige plekken... op 'tranquilo modus', dat dan weer wel
Vanaf dat punt is de weg gewoon weer goed.
Toen waren ze ook al aan het werk op sommige plekken... op 'tranquilo modus', dat dan weer wel
Als je op gran canaria een fiets gaat huren, wat voor accessoires zitten daar dan bij en wat is handig om zelf mee te nemen? Ik lees wel dat pedalen worden gemonteerd (SPD in mijn geval).
Maar hoe zit het met bijv:
[*] gereedschapssetje
[*] reserve binnenband
[*] pompje
[*] bidons
[*] bidonhouders
[*] garmin mount
[*] bel
[*] helm
[*] ....
Maar hoe zit het met bijv:
[*] gereedschapssetje
[*] reserve binnenband
[*] pompje
[*] bidons
[*] bidonhouders
[*] garmin mount
[*] bel
[*] helm
[*] ....
Bij free-motion:
[*] gereedschapssetje - Een multitooltje moet je zelf meenemen
[*] reserve binnenband - Die zit er bij (plus zadeltasje en bandenlichters)
[*] pompje - Die zit er bij
[*] bidons - Eén bidon krijg je van hun, bidons zijn daarnaast te koop voor 5 euro (incl. gekoeld water als je dat wilt)
[*] bidonhouders - Dat zit er bij
[*] garmin mount - Zelf meenemen
[*] bel - Niet nodig
[*] helm - Kun je huren voor 2 euro (dacht ik? misschien iets duurder)
[*] ....
Lampjes (verplicht in de tunnels) kun je huren voor een paar euro, of zelf een paar hema-lampjes meenemen.
[*] gereedschapssetje - Een multitooltje moet je zelf meenemen
[*] reserve binnenband - Die zit er bij (plus zadeltasje en bandenlichters)
[*] pompje - Die zit er bij
[*] bidons - Eén bidon krijg je van hun, bidons zijn daarnaast te koop voor 5 euro (incl. gekoeld water als je dat wilt)
[*] bidonhouders - Dat zit er bij
[*] garmin mount - Zelf meenemen
[*] bel - Niet nodig
[*] helm - Kun je huren voor 2 euro (dacht ik? misschien iets duurder)
[*] ....
Lampjes (verplicht in de tunnels) kun je huren voor een paar euro, of zelf een paar hema-lampjes meenemen.
- Tracing_NL
- Forum-lid
- Berichten: 655
- Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32
Ben al diverse malen op de canarische eilanden geweest. Ik neem altijd zelf mee:
* Pedalen (heb look keo) + schoenen. Dan weet je tenminste zeker dat je exact dezelfde stand pedalen versus schoen hebt als thuis.
* Extra binnenbandjes. Ja je krijgt er één van free motion, maar twee lekke banden is niets bijzonders daar.
* CO2 patronen, heb de schurft aan pompen en het pompje wat je bij je fiets krijgt is meestal ruk.
* Helm. Ja kun je huren, maar is niet zo fris en eigen helm zit meestal best.
* Zadel, heb één keer een fizik .... zadel gehad. Heb ik me compleet mee open gereden in een week. Tegenwoordig heb ik een specialized power zadel. en neem ik het meestal mee.
* Multitool om bv zelf nog wat aan zadelstand oid te kunnen prutsen.
Om bagage nog enigszins binnen de perken te houden koop ik bidons en sportdrank meestal daar. Het is een beetje wat je zelf belangrijk vind. Fietsen van Free motion zijn gewoon goed. geen rommel. rest heb ik graag zelf in de hand. Voordat je fiets meeneemt wel ff goed buitenbanden controleren. sos zit er wel stevige scheur in van een steen oid. Ze doen noiit moeilijk om deze even te vervangen, maar je moet wel zelf kijken.
* Pedalen (heb look keo) + schoenen. Dan weet je tenminste zeker dat je exact dezelfde stand pedalen versus schoen hebt als thuis.
* Extra binnenbandjes. Ja je krijgt er één van free motion, maar twee lekke banden is niets bijzonders daar.
* CO2 patronen, heb de schurft aan pompen en het pompje wat je bij je fiets krijgt is meestal ruk.
* Helm. Ja kun je huren, maar is niet zo fris en eigen helm zit meestal best.
* Zadel, heb één keer een fizik .... zadel gehad. Heb ik me compleet mee open gereden in een week. Tegenwoordig heb ik een specialized power zadel. en neem ik het meestal mee.
* Multitool om bv zelf nog wat aan zadelstand oid te kunnen prutsen.
Om bagage nog enigszins binnen de perken te houden koop ik bidons en sportdrank meestal daar. Het is een beetje wat je zelf belangrijk vind. Fietsen van Free motion zijn gewoon goed. geen rommel. rest heb ik graag zelf in de hand. Voordat je fiets meeneemt wel ff goed buitenbanden controleren. sos zit er wel stevige scheur in van een steen oid. Ze doen noiit moeilijk om deze even te vervangen, maar je moet wel zelf kijken.
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.