Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

zelden op de fiets en nu 32km woon-werk?

blurg
Forum-lid

blurg 08 feb 2019 10:57

Week 5:
Begin van de week weer op de fiets gestapt en een mooie rit gemaakt.
Wel een goede dat om te fietsen, alleen in de middag een hoop regen en zeiknat thuis. In elk geval geen -5 en ik had windje mee,
statistisch gezien zijn dat voor mij al goede fiets omstandigheden. Want van al die keren had ik voornamelijk een combinatie van regen, wind,sneeuw, ijs, vet koud.

Heel rustig aan, want ik voelde het weer in mijn knieen de vrijdag ervoor.

Ik ben op zaterdag bij een fietsenwinkel geweest om eens te laten kijken of ik wel goed op de fiets zit omdat
ik toch wel last heb nog van mijn knie. Ze adviseerden om het eens precies te laten opmeten met een bikefit.
Echter, ze wilden wel even kijken hoe ik precies zat en zo kwamen we erachter dat het zadel ietsje te hoog stond.

Verder heb ik ook gele schoenplaatjes erop laten zetten, die ik in elk geval voorlopig ga gebruiken.
Ze hebben dat heel precies gedaan, met meten van de drukpunten op de schoen, door de botjes te voelen.

Zoals iemand al opmerkte, die blauwe plaatjes zijn niet zo handig om mee te beginnen. Ik kreeg ze bij de Dura Ace pedalen,
zodoende kwam ik aan de blauwe.

Ik was heel erg blij dat ze zoveel tijd namen om mij te helpen. Het is Een prachtige zaak, Van der Linde in Almere.
Even een beetje reclame. Mag wel. Hebben ze verdiend.

Dus, zadel wat lager gezet, andere schoenplaatjes en het advies om eens even te kijken of een bikefit anders een goed plan is voor mij.

De rest van de week heb ik even rust genomen. Ik was even bij de fysio geweest om het allemaal te laten checken. Het zag er allemaal goed uit
en hij zei dat het raadzaam was, om even 7 dagen rust te nemen. En dan rustig weer beginnen te fietsen, met de iets andere fietshouding en deze gele schoenplaatjes
die er nu goed op zitten. Dan weer even kijken of het goed blijft voelen.

Dus dat gaan we doen.

Vandaag is het vrijdag, dus het is al te overzien.

Als je dan niet kan fietsen, kan je wel met de fietsen bezig zijn.
En fiets spullen. Ook leuk.

Ik heb heb een hele goed pomp gekocht, met druk meter. En een fiets standaard, zodat het onderhoud
makkelijk te plegen is. Daar kunnen we ons dan lekker mee bezig houden.

Van het weekend misschien nog even een ass-saver halen. Want het is wel erg smerig steeds als het nat is buiten.
https://www.strava.com/athletes/blurg
Colnago CX-1 Dura-Ace DI2
Scott Spark XTR DI2

blurg
Forum-lid

blurg 08 feb 2019 11:17

robbebopper schreef: 01 feb 2019 14:58 De amusementswaarde van het forum is dankzij Blurg en Fons op historisch hoogtepunt beland :like: :lol:
Leuk om te horen, dank je :-D

hayes schreef: 01 feb 2019 17:50 Ben dit blijven volgen zonder te reageren. En het werd best amusant :winkthumb: :lol: :lol:
Altijd fijn om de reacties te zien van sommigen (geen namen ;) ) die zichzelf en hun hobby misschien net iets té serieus nemen...

Chapeau dat je doorrijdt. En er is gewoon niets mis met af en toe eens die auto induiken voor het comfort, warmte en veiligheid.
Ik ben de laatste twee weken ook maar 3 maal met de fiets geweest. Bij duisternis in combinatie met ijs houdt het voor mij op. Al begin ik toch denken om ergens een oud barrel van een mtb aan te schaffen voor die zulke ritjes. Ofwel dikke noppenbanden voor m'n crossfiets.

Nog een maandje of twee en dan komen de eerste 15+ graden ritjes in korte broek en mouwen er weer aan. Eén van dé momenten van het jaar wat mij betreft :mrgreen:

Haha, ja. en ook weer bedankt voor leuke reactie :)
Ja, wat een weelde zou dat zijn zeg, een ritje met enkele laag kleren, fluitende vogeltjes om je heen en de zon op je kop.
Dat is wel het voordeel van beginnen in nare natte koude winderige omstandigheden, je zal het dan enorm waarderen.
En als je dit doorzet, laat je je ook niet zo snel tegen houden door een beetje slecht weer, je bent immers begonnen in de bende.

Bospaadje schreef: 04 feb 2019 23:19 Mooie grap. Ik schrok wel even van je aankondiging tot stoppen. Je korte blogs lezen lekker weg.
Ik ben de laatste weken paar keer op e-bike gegaan en als het even kan ga ik na een weekje skiën deze week ook weer eens op de cx.
Fiets ze!
Dank je! :) leuk om te horen dat de blogs goed bevallen. Dit soort reacties motiveren mij om het te blijven doen, dus dank!

Ben je intussen al op de CX gegaan?

nijkie schreef: 05 feb 2019 09:29 Dat je nog niet op je plaat bent gegaan in de sneeuw met de racer is mij een raadsel.
Ja, heel snel corrigeren, maar soms is het wel lastig ja. Op sommige lastige stukken dan ook wat langzamer fietsen, en niet in de pedalen klikken zodat je jezelf kan opvangen.
Scott Spark XTR DI2

De Tukker
Forum-lid

Gebruikersavatar De Tukker 08 feb 2019 11:19

blurg schreef: 08 feb 2019 10:57 Week 5:
...
Van het weekend misschien nog even een ass-saver halen. Want het is wel erg smerig steeds als het nat is buiten.
Een ass-saver is m.i. alleen bedoeld als noodoplossing.

Ik zou zelf kiezen (en heb dat ook gedaan) voor een demontabel spatbordje zoals https://www.bikeandtravel.nl/epages/623 ... cts/120633.

Zo'n ding kost maar weinig meer, is langer en steviger en laat zich gemakkelijk verwijderen bij droog weer.
ass-saver.png
ass-saver.png (3.77 KiB) 1312 keer bekeken
Bijlagen
polisport_michigan.jpg
polisport_michigan.jpg (10.39 KiB) 1312 keer bekeken
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

blurg
Forum-lid

blurg 08 feb 2019 11:22

Hee, goede tip.
Dit zit om je zadelpen?

Zo hee, ik ben nu al weg gezakt van plaats 10 naar plaats 17 in de kilometerstanden top van 2019.

Dat gaat rap :)
Scott Spark XTR DI2

De Tukker
Forum-lid

Gebruikersavatar De Tukker 08 feb 2019 11:27

blurg schreef: 08 feb 2019 11:22 Hee, goede tip.
Dit zit om je zadelpen?

Zo hee, ik ben nu al weg gezakt van plaats 10 naar plaats 17 in de kilometerstanden top van 2019.

Dat gaat rap :)
Ja, die zit inderdaad om de zadelpen. Heel simpel te monteren.
En … inderdaad gaat het heel rap want ik sta nu zelfs onderaan en dat door anderhalve week vakantie (op Cyprus. En daar wil je echt niet fietsen :lol: )
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

hayes

hayes 09 feb 2019 09:11

Ik heb nu deze variant op de ass saver van Decathlon
https://www.decathlon.be/nl/p/spatbord- ... 83&c=ZWART
Dat houdt echt al veel spatwater van je rug weg.

Maar mijn oog is nu gevallen op de binnenkort te verschijnen SKS Speedrockers
Afbeelding
Die zijn speciaal bedacht voor schijfremmen/gravelbikes.

blurg
Forum-lid

blurg 14 feb 2019 12:00

Hey Hayes!

Ah, dank je voor deze tips. Ik ga daar even naar kijken dan, want het was een aantal keer wel echt een smerige bende.
Scott Spark XTR DI2

blurg
Forum-lid

blurg 14 feb 2019 12:13

Vandaag even een blog artikeltje, niet over de fietstocht zelf, maar over het starten met woon-werk fietsen.

Er komen vast woon-werkers bij en ik zal eens delen wat ik heb aan moeten schaffen.
Ik ben dan in de winter begonnen, dus veel spullen zal je niet direkt hoeven te hebben als je met mooier weer begint.

"Wie ben jij nou weer om iets over woon-werk fietsen te vertellen, je begint net pipo!"

Ja, dat is waar. Ik kan in elk geval delen hoe ik het als beginneling heb gedaan en ik sta open voor tips natuurlijk.
Wellicht kan een aankomende woon-werker hier dit lijstje aanhouden om mee te beginnen.

Hoe dacht ik dat het zat:
Nieuw jaar, nieuw voornemen: ik ga op de fiets naar mijn werk! Wat heb ik nodig?
Een fiets!
Klaar.

Nee.
ZO zit het dus NIET.

Ik heb een lijstje gemaakt, met wat ik intussen heb gekocht en wat opmerkingen erover.
De lijst kan korter zijn, wanneer je afstand korter is. Mijn afstand is nu 32km enkele reis.
Ik kan me voorstellen dat als het 12km is, dat je geen aparte fietskleding aan wilt doen.

Fiets - vrij onsmibaar voor een dergelijk plan.

Fiets onderdelen voor op de fiets:
- eventueel een spatbord als je een racefiets hebt. Ik heb het nog niet, maar het is wel wenselijk.
- Fiets verlichting. Lees je in, en koop GOEDE fiets verlichting.
- Reserve verlichting, neem dat mee in je tas. Handig
- Bel (je kan ook roepen, dat wordt alleen soms niet goed opgevat).
- Bidonhouders en bidon (optioneel, hangt ook af van je woon-werk afstand).

Fiets accessoires om mee te nemen:
- fietspomp
- fietscomputer (optioneel, maar erg leuk. Zeker in combinatie met vermogensmeter / hartslagmeter).
- reserve binnenband
- reparatie set voor buitenband
- bandenlichters/ plakspullen (voor nood)
- Fiets multitool voor onderweg

Kleding / Tas (Kies waar mogelijk reflecterende kleding)
- Lange fietsbroek, een winter versie
- Fiets sokken - dat kunnen ook gewoon sportsokken zijn
- Fiets rugzak voor woon-werk. Alternatief is bagagedrager en tas op bagagedrager (zelf niet voor gekozen).
- Thermoshirt
- Gewoon fietsshirt (2x) In de winter doe ik er namelijk eentje extra aan tegen de kou.
- Fietsjack (Ik heb een die je warmhoudt en tevens ook regenjack is, handig!)
- Fietshelm
- Fietsbril (erg handig met sneeuw en hagel, want dat komt geheid op je ogen en dat is erg vervelend)
- Hoofdkapje (Ik heb zo'n ding wat volledig over je hoofd getrokken wordt, alleen een gat voor mijn ogen. Dit is mijn redder geweest bij de arctische weersomstandigheden eind januari)
- Beenstukken voor over je winterbroek bij kou , of een hardlopersbroek die je er overheen kan trekken

Schoenen - Handschoenen
- Fiets schoenen
- Overschoenen (of winterschoenen EN zomerschoenen, zonder overschoenen).
- Schoenplaatjes (Begin met gele plaatjes)
- Goede pedalen, waarbij het klikken ook af te stellen is.
- zomerhandschoentjes
- winterhandschoenen (bij heftige kou moet je echt iets speciaals kopen, ik heb zelf een setje motorhandschoenen over mijn fietshandschoenen gedaan)

Klus tools:
- Montage standaard
- Parktool ketting wasstraat
- Ketting reiniger
- Momentsleutel (belangrijk bij carbon fietsen)
- Ketting olie
- Fiets shampoo
- Borstel set voor ketting en tandwielen
- Spons
- Goede staande fietspomp met drukmeter

Handcreme / gezichtscreme:
Hoeft niet per se mee, maar dit kan je goed gebruiken als extra wering tegen de ergere kou. Bij de allerkoudste dag heb ik mijn voeten en handen en gezicht eerst ingesmeerd.
Dit voorkomt schraalheid in je gezicht en houdt je handschoenen en voeten langer warm.

Voer:
Neem iets mee van wat je een energiekick kan geven bij 'hongerklap'. Bijvoorbeeld een mueslireep of fruitliga.
Ik eet voor ik weg ga iets van fruit en een boterham, heel soms niets. Dit is erg persoonlijk en ook afhankelijk van de
woon-werk aftand. mijn enkele reis is 32km.

Speciaal: Ventiel verlengers
Ik heb hoge carbonwielen, bij een lekke band, kan het zijn dat als je ergens een binnenband aan moet schaffen wanneer je je reserve band al verbruikt hebt, dat je
dan niet de binnenbanden kan vinden met de juiste binnen ventiel lengte. Als je deze dan los mee hebt, maak je je binnenbanden zelf geschikt.

Tips:
Maak alles de avond voor vertrek klaar.
Houd in het begin anders even een checklist aan zodat je gemakkelijk na kan gaan of je alles hebt.
De routine komt er verder vanzelf in. Zoals eerst je overschoenen aandoen alvorens je je schoenen aantrekt :)

Praktisch:
- Ik heb een flink slot gekocht en deze laat ik op het werk liggen. Loodzwaar ding. Fiets staat in een bewaakte stalling, doch op slot.

- Op het werk kleed ik mij om en kan ik douchen.
Daarom sleep ik geen kleding mee, dat heb ik hier liggen en zo nu en dan neem ik wat mee om weer schoon terug te brengen.
Dus op het werk heb ik kleren, douchegel, tandenborstel en tandpasta en een handdoek.
Ik stap dus 's-ochtends op de fiets en douche pas op het werk.

En natuurlijk een account op het fiets.nl forum en Strava! :)

Zoals gezegd, met alleen een fiets ben je er niet, als je echt sportief gaat fietsen en over een langere afstand.
Het kan allemaal veel simpeler bij andere omstandigheden. Als de afstand korter is, als je niet in het donker fietst, niet zo hard fietst, alleen met mooi weer fietst, vallen er dingen af. Dan kan je aardig in de buurt komen met 'Alleen een fiets' :-)
Laatst gewijzigd door blurg op 14 feb 2019 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Scott Spark XTR DI2

RVV
Forum-lid

Gebruikersavatar RVV 14 feb 2019 12:18

Je kunt beter zwemmend naar je werk dan heb je alleen maar een zwembroek nodig :-)

Wisselwerking
Forum-lid

Wisselwerking 14 feb 2019 12:39

RVV schreef: 14 feb 2019 12:18 Je kunt beter zwemmend naar je werk dan heb je alleen maar een zwembroek nodig :-)
En een handdoek, maar die kun je op het werk laten liggen. Maar als je het serieus aanpakt komt daar vast ook nog een muts, bril, flippers, waterscooter, reserve zwembroek enz. enz. bij. ;)
Mijn Strava

blurg
Forum-lid

blurg 14 feb 2019 14:01

Blog: 14-02-19 - Een wasrek van carbon
Wasrek.jpg

Tsja, deze week nog wat last van mijn knie, dus ik dacht, laat ik slim doen en nog even niet gaan fietsen.
Ietwat teleurgesteld aan de werkweek begonnen dus. Maar ja, woensdag weer fietsen!
Maar dinsdag avond was ik laat thuis en had de boel niet klaar, woensdag ochtend aan de late kant, dus ook niet.
Vandaag moet ik tussendoor naar Utrecht, dus met de auto naar het werk.

Dus ja, de racert staat thuis en is gedegradeerd tot wasrek voor de honden handdoeken, niet eens voor onze eigen handdoeken! Wat triest!

Ernstig, ja.
Een wasrek van carbon.

Morgen ga ik weer.
Maarrrrrrr, rustig fietsen, eens zien of het weer helemaal goed voelt.

Ik zal haast niet weten wat me overkomt: mooi, zonnig weer. Geen drek, geen zout, geen regen of sneeuw.
Geen keiharde wind, geen ijzige kou.
Wow!
Wat saai!

Ondertussen op plaats 23 alweer in het Kilometerstand 2019 topic. Auw.

Maar goed, vanavond de Colnago verwennen. Even de ketting diep reinigen, met de Kettingwasstraat (weer even dat woord gebruiken) van Parktool.

Dan alles even nalopen, de voorderailleur moet ik ook eventjes iets bijstellen, bij het lichtste verzet loopt ie aan.

Dan zal het morgen op de fietspaden intussen wel iets drukker zijn denk ik. In die eerste weken was ik vrijwel de hele weg alleen. Sporadisch kwam ik een andere fietser
tegen die ook door het donker en de troep aan het ploeteren was.

Dat is op zich wel weer leuk, meer fietsers op de paden, gecombineerd met mooier weer, fluitende vogels en je kan ook weer om je heen kijken, in plaats van je gezicht zoveel mogelijk naar beneden omdat de regen in je gezicht slaat.

Die gezelligheid op de fietspaden is dan ook weer niet zo handig voor mij, want ik ga dan weer harder fietsen, andren inhalen of juist iemand bij proberen te houden die (te) hard fietst.
Ik kan mij niet beheersen.

Het was voorheen met auto's ook zo. Ik wilde zo hard mogelijk rijden en natuurlijk ook, jaja, heel belangrijk, harder dan een ander.
Dus altijd hard rijden, druk doen, ergens nog voorbij en je meer irriteren aan anderen die WEL normaal rijden omdat je er niet langs kan.
Nu, rijd ik wel hard soms, maar vaak rustiger, en ruim. Als ik nog eens iemand keihard zie rijden om zich verderop nog ergens tussen te drukken, dan denk ik
'stumper, jij moet je nog bewijzen in je gehaaste bestaan' en rustig cruise ik verder.

Dus morgen staat op het programma: mij leren beheersen, en mij niet laten beinvloeden.
Eigen tempo aanhouden, en rustig opbouwen in verband met de knie. Kom op Blurg, beetje zelfbeheersing. Wees niet die 'stumper'.

Ja, ook als je door iemand wordt ingehaald in zijn werk kloffie op een stadsfiets die je gewoon ZIET kijken met een blik van 'Kijk hem nou in zijn apepak op die dure carbon racefiets! Wat een aanstellerij! Ik haal hem zo in!'

Doe je eigen ding. Rustig aan. Je kan het!
Scott Spark XTR DI2

Flepper
Forum-lid

Flepper 14 feb 2019 14:44

Nou die drukte op het fietspad kan me gestolen worden. Ik denk: als je niet met regen en wind fietst, dan ben je het fietspad bij mooi weer ook niet waardig. Scheer je weg: ksssst! :mrgreen:
(Zeg ik met net een paar dagen onder de riem, hehehe. Korrel zout)

Rustig fietsen, tsja, ik probeer het naar het werk toe om niet (te) bezweet aan te komen, maar het is lastig hoor. Hopelijk lukt het ja!

Plaats reactie