zelden op de fiets en nu 32km woon-werk?
Ik douche mij van te voren, altijd fris uitgewassen fietskleding aan. Zweten doe ik toch wel. Op het werk verfris ik mij even snel met water en zeep droog mijzelf goed af busje deo erbij normale kleding aan en ik ruik of stink niet. Dat komt omdat “schoon” zweet ook geurloos is. Als ik thuiskom dan wel onder de douche net als de volgende ochtend. In de winter hang ik mijn (natte fietskleding op in het stookhok (waar de ketels hangen = bloedheet) in de zomer hang ik ik het buiten achter het bedrijfspand op (afgesloten brandgang). Daardoor ook altijd weer droge fietskleding als ik naar huis ga.
Dit is trouwens wel een lastige periode. In de ochtend is het nog koud en mag de winterkleding aan en als je naar huis gaat kun je bij wijze van kort/kort fietsen. Dat is meer puzzel werk qua kleding en laagjes. (Wel of geen arm/beenwarmers)
Dit is trouwens wel een lastige periode. In de ochtend is het nog koud en mag de winterkleding aan en als je naar huis gaat kun je bij wijze van kort/kort fietsen. Dat is meer puzzel werk qua kleding en laagjes. (Wel of geen arm/beenwarmers)
Allereerst complimenten met de leuke verhalen, vermakelijk!
Uit jouw lijstje is niet alles nodig is mijn ervaring. Een fietscomputer vind ik voor woon-werk niet nodig... voor mij is dat geen prestatiegerichte tocht en dus ook geen gegevens in beeld. Gewoon de telefoon in je achterzak.
Ook heb ik geen "kettingwasstraat", kettingreiniger, fietsshampoo en borstelset. De ketting/cassette etc is ook goed schoon te maken met lampolie en een tandenborstel. Kost bijna niets en werkt super. Fietsshampoo gebruik ik ook niet, gewoon water met dreft werkt prima voor mij. En meestal volstaat gewoon afspuiten ook, zeker voor mijn woon-werk fiets.
Verder veel herkenbaars en nuttige tips denk ik voor nieuwe woon-werk fietsers, top!
Blog - De eerste 1000km zitten er op!
Zo! Deze week heb ik 2 dagen niet gefietst. Vorige week ook wat minder, want, mijn pezen moeten nog wat wennen aan die enorme afstanden, vanuit het niets
Dus, ik heb een bezoekje aan de fysio gebracht, en mijn verhaal verteld. Hij heeft de knieen bekeken en allerlei fysio-moves gedaan om te zien wat er scheelde.
Bij elke move kwam de vraag 'Voel je dit' en trots kon ik bij bijna alles zeggen 'nee'. Behalve bij 2 keer, en zodoende kwam hij tot de conclusie:
De pezen zijn wat overbelast. Ik heb daarna dus de gele plaatjes onder de schoenen gedaan, en bij de fietsenzaak deze er goed op laten zetten.
Tevens toen het zadel ietsje lager gezet.
Wat heeft het mij veel moeite gekost om te fiets te laten staan. Ik had er zo'n zin in. Als ik de racert en de MTB daar zo zie staan thuis, dan wil je er op springen en gaan.
En dan mag het niet.
Ik voelde mij gestraft als een klein kind.
Je mag niet fietsen!
Het deed me denken aan de kleine Blurg. Vroeger, heb ik een BMX gekregen voor mijn verjaardag, ik had mijn gewone fietsje opgefietst, met name omdat ik overal overheen ragde en er mee aan het crossen was, door het bos, over heuvels, en door perkjes en met trucages over dingen heen. Op een dag was mijn stuur in 2-en gebroken.
De crossfiets kochten mijn ouders toen bij de Maxis in Muiden, toen nog een mega grote supermarkt winkel waar ze ALLES hadden, grammofoonplaten (jaja), ontwikkelservice van je negatieven (oh ja!), bestuurbare auto's met draad (erachter aan rennen dus) en ja, dus ook fietsen.
Deze fiets, kochten ze toen 2 weken voor mijn verjaardag, en toen stond hij daar 2 weken binnen.
En omdat ze wisten als ze niet keken, dat ik dan op de fiets zou springen stiekem, hadden ze de banden laten leeglopen EN de ventielen eruit EN verstopt.
Die 2 weken waren een trauma voor mij. Zo'n gave fiets, ik wilde niets anders dan daarop fietsen.
Ik denk dat ik met deze fiets het meest blij ben geweest, ooit. Ik heb daar letterlijk jaren op gefietst, vrijwel elke dag.
In je herinnering blijft die fiets onoverwinnelijk, wat voor moois je nu ook kopen kan.
Maar goed, zo stonden de carbon bikes daar dus te veel stil.
Ik heb tussendoor, vorige week, een keer de fiets gepakt en ben echt langzaam gaan fietsen. Dan was ik daarna in een mineur stemming, dat ik toch die knie al weer voelde.
Deze week ben ik alweer drie keer gegaan, en het voelt nu echt weer een stukje beter al. Bij een van de ritjes ben ik stiekem wel aardig voluit gegaan.
Heerlijk. Toch stout. Dat had ik niet moeten doen.
Maar, ik had er geen last van, en vooral DAT gevoel, deed me deugd.
En vandaag, ben ik opper vrolijk, dit is de derde dag fietsen deze week, en ik heb nu het gevoel dat de pezen echt herstellende zijn en nu meer voorbereid lijken te raken op de dagelijkes grote fietsafstand.
Kijken of ik het volgende week nog kan volhouden om het wat rustiger aan te doen nog.
Het fietsen in deze omstandigheden is al echt heel relaxed. Ergens (ja verklaar me maar voor gek), mis ik die erbarmelijke omstandigheden wel. Ik vind het heerlijk als de rit bemoeilijkt wordt door kou, regen, winter en harde wind. Het heeft wel iets, om zo te beginnen. Hard en zwaar, dan is de tocht veel meer een prestatie. De douche is lekkerder, de euforie als je met de kloppende schoenen van de fietsen stalling naar binnen loopt, terwijl ik mijn smartwatch steeds voel trillen als de kudo's binnen komen. Dat heeft toch wel iets hoor!
Nu is het makkelijk. Vanochtend was ik 2 keer zo snel klaar. Verlichting niet mee, geen bankrobbery muts, geen extra shirt, geen extra broek, geen overschoenen, wat makkelijk allemaal, geen 2 paar handschoenen over elkaar.
Een beetje verbaasd zat ik in no-time op de fiets, het gevoel hebbend dat ik iets vergeten ben.
Ik merk wel dat ik op de lange stukken op mijn stuur ga liggen. Het wordt tijd voor een mooi opzet stuur. Ik zou deze graag op mijn fiets willen hebben, ik lig graag ver voor over en het voelt een stuk relaxter. Ik merk ook dat het minder energie kost om een hogere snelheid aan te houden.
Dus vandaag eens wat over lezen, welke ik zou willen hebben.
In elk geval, ondanks de vele ritten die ik geskipt heb, heb ik vandaag de 1000km gepasseerd op de racefiets.
Ik begon in week 2 van januari, en de eerste 2 weken in het barre weer, daarna nog veel wind en regen.
De laatste 2 weken, echt heel weinig op de fiets gezeten, om mijn pezen het herstel te geven wat ze nodig hadden.
Ik kijk terug op een heel leuk begin, bizar weer gehad, met ijs, sneeuw, en hagel, sneeuw, harde wind. Regen. Gaaf!
Mijn route van 25km heb ik verlengd naar 32km. Dat was soms echt lang, zeker met sneeuw, maar toch juist heel leuk.
Het gevoel na een maand ploeteren, heeft mij alleen maar meer gemotiveerd. Het plan is om nu het trainen goed op te bouwen met de woon-werk ritten en dan leuke tochten te maken. Met Flepper wat ritjes in het land.
En natuurlijk weer met de MTB op pad. Misschien dat ik mijn vriend dan inmiddels een beetje bij kan houden
Zo! Deze week heb ik 2 dagen niet gefietst. Vorige week ook wat minder, want, mijn pezen moeten nog wat wennen aan die enorme afstanden, vanuit het niets
Dus, ik heb een bezoekje aan de fysio gebracht, en mijn verhaal verteld. Hij heeft de knieen bekeken en allerlei fysio-moves gedaan om te zien wat er scheelde.
Bij elke move kwam de vraag 'Voel je dit' en trots kon ik bij bijna alles zeggen 'nee'. Behalve bij 2 keer, en zodoende kwam hij tot de conclusie:
De pezen zijn wat overbelast. Ik heb daarna dus de gele plaatjes onder de schoenen gedaan, en bij de fietsenzaak deze er goed op laten zetten.
Tevens toen het zadel ietsje lager gezet.
Wat heeft het mij veel moeite gekost om te fiets te laten staan. Ik had er zo'n zin in. Als ik de racert en de MTB daar zo zie staan thuis, dan wil je er op springen en gaan.
En dan mag het niet.
Ik voelde mij gestraft als een klein kind.
Je mag niet fietsen!
Het deed me denken aan de kleine Blurg. Vroeger, heb ik een BMX gekregen voor mijn verjaardag, ik had mijn gewone fietsje opgefietst, met name omdat ik overal overheen ragde en er mee aan het crossen was, door het bos, over heuvels, en door perkjes en met trucages over dingen heen. Op een dag was mijn stuur in 2-en gebroken.
De crossfiets kochten mijn ouders toen bij de Maxis in Muiden, toen nog een mega grote supermarkt winkel waar ze ALLES hadden, grammofoonplaten (jaja), ontwikkelservice van je negatieven (oh ja!), bestuurbare auto's met draad (erachter aan rennen dus) en ja, dus ook fietsen.
Deze fiets, kochten ze toen 2 weken voor mijn verjaardag, en toen stond hij daar 2 weken binnen.
En omdat ze wisten als ze niet keken, dat ik dan op de fiets zou springen stiekem, hadden ze de banden laten leeglopen EN de ventielen eruit EN verstopt.
Die 2 weken waren een trauma voor mij. Zo'n gave fiets, ik wilde niets anders dan daarop fietsen.
Ik denk dat ik met deze fiets het meest blij ben geweest, ooit. Ik heb daar letterlijk jaren op gefietst, vrijwel elke dag.
In je herinnering blijft die fiets onoverwinnelijk, wat voor moois je nu ook kopen kan.
Maar goed, zo stonden de carbon bikes daar dus te veel stil.
Ik heb tussendoor, vorige week, een keer de fiets gepakt en ben echt langzaam gaan fietsen. Dan was ik daarna in een mineur stemming, dat ik toch die knie al weer voelde.
Deze week ben ik alweer drie keer gegaan, en het voelt nu echt weer een stukje beter al. Bij een van de ritjes ben ik stiekem wel aardig voluit gegaan.
Heerlijk. Toch stout. Dat had ik niet moeten doen.
Maar, ik had er geen last van, en vooral DAT gevoel, deed me deugd.
En vandaag, ben ik opper vrolijk, dit is de derde dag fietsen deze week, en ik heb nu het gevoel dat de pezen echt herstellende zijn en nu meer voorbereid lijken te raken op de dagelijkes grote fietsafstand.
Kijken of ik het volgende week nog kan volhouden om het wat rustiger aan te doen nog.
Het fietsen in deze omstandigheden is al echt heel relaxed. Ergens (ja verklaar me maar voor gek), mis ik die erbarmelijke omstandigheden wel. Ik vind het heerlijk als de rit bemoeilijkt wordt door kou, regen, winter en harde wind. Het heeft wel iets, om zo te beginnen. Hard en zwaar, dan is de tocht veel meer een prestatie. De douche is lekkerder, de euforie als je met de kloppende schoenen van de fietsen stalling naar binnen loopt, terwijl ik mijn smartwatch steeds voel trillen als de kudo's binnen komen. Dat heeft toch wel iets hoor!
Nu is het makkelijk. Vanochtend was ik 2 keer zo snel klaar. Verlichting niet mee, geen bankrobbery muts, geen extra shirt, geen extra broek, geen overschoenen, wat makkelijk allemaal, geen 2 paar handschoenen over elkaar.
Een beetje verbaasd zat ik in no-time op de fiets, het gevoel hebbend dat ik iets vergeten ben.
Ik merk wel dat ik op de lange stukken op mijn stuur ga liggen. Het wordt tijd voor een mooi opzet stuur. Ik zou deze graag op mijn fiets willen hebben, ik lig graag ver voor over en het voelt een stuk relaxter. Ik merk ook dat het minder energie kost om een hogere snelheid aan te houden.
Dus vandaag eens wat over lezen, welke ik zou willen hebben.
In elk geval, ondanks de vele ritten die ik geskipt heb, heb ik vandaag de 1000km gepasseerd op de racefiets.
Ik begon in week 2 van januari, en de eerste 2 weken in het barre weer, daarna nog veel wind en regen.
De laatste 2 weken, echt heel weinig op de fiets gezeten, om mijn pezen het herstel te geven wat ze nodig hadden.
Ik kijk terug op een heel leuk begin, bizar weer gehad, met ijs, sneeuw, en hagel, sneeuw, harde wind. Regen. Gaaf!
Mijn route van 25km heb ik verlengd naar 32km. Dat was soms echt lang, zeker met sneeuw, maar toch juist heel leuk.
Het gevoel na een maand ploeteren, heeft mij alleen maar meer gemotiveerd. Het plan is om nu het trainen goed op te bouwen met de woon-werk ritten en dan leuke tochten te maken. Met Flepper wat ritjes in het land.
En natuurlijk weer met de MTB op pad. Misschien dat ik mijn vriend dan inmiddels een beetje bij kan houden
Laatst gewijzigd door blurg op 22 feb 2019 13:19, 4 keer totaal gewijzigd.
Ik vind het knap om vanuit het niets en in de winter te starten met woon-werk op de racefiets en nu al de 1000km gepasseerd, petje af voor jouw doorzettingsvermogen.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Inderdaad knappe prestatie.
dank, dank Leuk om te horen!
Blog: Troela in Micra en Bakfietsman ging YOLO
Zo, net als gister, ook deze ochtend nog vorst. Gister was ik erg vroeg, en fietste de hele rit in het donker en alleen.
Achteraf met de Strava flybys, kon ik zien dat er iemand voor mij zat, rond zessen in de ochtend.
Al eens bekeken, die Strava Flybys ? Klik op de play button. Heel leuk!
Deze week is het fietsen een 'breeze'. In de ochtend nog wel koud (vorst), dus nog wat extra kleding aan.
In de middag kan het de tas in. Dan is het echt heerlijk.
De ochtend routine gaat steeds beter, mijn knie overigens ook. Ik kan nog niet echt voluit gaan, ik ben bang dat ik het verknal.
Vorige week heb ik wel een rappe terug rit gedaan, dat voelde ik dan ook wel het weekend.
Het weekend heb ik alle fietsen gewassen, ik heb nog een mooie BSP fiets met mand, die kan in de verkoop.
Nog een MTB die ik van een vriend had geleend, en vervolgens mijn eigen bikes.
Daarna blijf je er maar naar kijken
Goed, de daily commute is nu wel anders. De paden worden drukker. Vanochtend was ik niet heel vroeg, dus mensen rijden ook met de auto door de wijk,
het eerste stukje.
Het begint al goed. Een troela in een Micra die zo van de parkeerplaats de weg op draait, kijkt totaal niet, en ik moet in de remmen.
Agressief haal ik haar in. Hopende dat ze dan denkt, waar komt die fietser ineens vandaan?
Waarschijnlijk denkt ze dat niet.
Op de fietspaden vanochtend weinig mede renners, wel de andere kant op. Ik word vandaag voor het eerst ingehaald door die elektrische pedelecs, of hoe ze ook heten.
Kolere wat gaat dat hard. Ik zet rustig mijn tempo voort.
Ik vraag me af of zij ook hun ritten op Strava zetten
Onderweg in de Bijlmer vanochtend, is het echt heel druk, heel veel scholieren en woon-werk fietsers en wandelaars, kinderen en ganzen, allemaal op pad.
Dan bij een fietspad kruizing, die ik net oversteek, kom er van de tegenovergestelde richting een kerel op een bakfiets, die flink doorfietst.
De grijsaard wil zo de bocht naar links nemen als ie naar links en naar rechts gekeken heeft. Hopla!
HEE! Roep ik, met best een vaartje erin, en kan ik in de ankers, tot ik zie dat hij besluit zijn YOLO actie te stoppen.
Dan op het werk aangekomen, zie ik dat er wat andere sportieve fietsers zijn.
In de stalling krijg ik wat complimenten over de racer, dat is leuk om te horen!
Trots kijk ik naar de Colnago. Ja, ik ben er heel blij mee.
Nog steeds hangt ie niet ergens aan haken aan de muur thuis, figuurlijk gelabeld met 'impuls aankoop'.
Thuis heb ik het ook al gezegd tegen mijn vriendin 'Zie je, de uitgave is gerechtvaardigd, ik fiets nog steeds'.
'Het is pas ruim een maand, als je over een half jaar stopt, is het nog steeds erg zonde van het geld'.
Voorlopig kan ik het onderwerp dus nog even niet aanhalen. Met het fietsen bespaar ik ongeveer 10 a 20 Euro per dag, afhankelijk of ik met de bus of auto ga.
Dus als we het op een tientje houden, bespaar ik 200 per maand. Dan moet ik nog heel lang fietsen voor ik de aanschaf van de fiets en al die fietsmeuk eruit heb.
Als ik op het werk aankom, tref ik in de kleedkamer nu meer fietsers, ik was er de hele winter vrijwel alleen. En op het droogrek hing dan mijn halve garderobe, al die kleding om mij warm te houden en dat nam dan alle ruimte in, want verder kwamen er geen sportieve fietsers.
Nu hangt er meer spul, meer mensen besluiten weer op de fiets te gaan.
In de middag is het nu echt een stuk drukker. Veel wielrenners, mensen die vrij hebben of pensionado's en woon-werkers. Dat is lastig, want ik wil mijzelf nog verplichten niet al te hard te gaan fietsen
Ik kijk nu alweer uit naar de terugweg.
Zo, net als gister, ook deze ochtend nog vorst. Gister was ik erg vroeg, en fietste de hele rit in het donker en alleen.
Achteraf met de Strava flybys, kon ik zien dat er iemand voor mij zat, rond zessen in de ochtend.
Al eens bekeken, die Strava Flybys ? Klik op de play button. Heel leuk!
Deze week is het fietsen een 'breeze'. In de ochtend nog wel koud (vorst), dus nog wat extra kleding aan.
In de middag kan het de tas in. Dan is het echt heerlijk.
De ochtend routine gaat steeds beter, mijn knie overigens ook. Ik kan nog niet echt voluit gaan, ik ben bang dat ik het verknal.
Vorige week heb ik wel een rappe terug rit gedaan, dat voelde ik dan ook wel het weekend.
Het weekend heb ik alle fietsen gewassen, ik heb nog een mooie BSP fiets met mand, die kan in de verkoop.
Nog een MTB die ik van een vriend had geleend, en vervolgens mijn eigen bikes.
Daarna blijf je er maar naar kijken
Goed, de daily commute is nu wel anders. De paden worden drukker. Vanochtend was ik niet heel vroeg, dus mensen rijden ook met de auto door de wijk,
het eerste stukje.
Het begint al goed. Een troela in een Micra die zo van de parkeerplaats de weg op draait, kijkt totaal niet, en ik moet in de remmen.
Agressief haal ik haar in. Hopende dat ze dan denkt, waar komt die fietser ineens vandaan?
Waarschijnlijk denkt ze dat niet.
Op de fietspaden vanochtend weinig mede renners, wel de andere kant op. Ik word vandaag voor het eerst ingehaald door die elektrische pedelecs, of hoe ze ook heten.
Kolere wat gaat dat hard. Ik zet rustig mijn tempo voort.
Ik vraag me af of zij ook hun ritten op Strava zetten
Onderweg in de Bijlmer vanochtend, is het echt heel druk, heel veel scholieren en woon-werk fietsers en wandelaars, kinderen en ganzen, allemaal op pad.
Dan bij een fietspad kruizing, die ik net oversteek, kom er van de tegenovergestelde richting een kerel op een bakfiets, die flink doorfietst.
De grijsaard wil zo de bocht naar links nemen als ie naar links en naar rechts gekeken heeft. Hopla!
HEE! Roep ik, met best een vaartje erin, en kan ik in de ankers, tot ik zie dat hij besluit zijn YOLO actie te stoppen.
Dan op het werk aangekomen, zie ik dat er wat andere sportieve fietsers zijn.
In de stalling krijg ik wat complimenten over de racer, dat is leuk om te horen!
Trots kijk ik naar de Colnago. Ja, ik ben er heel blij mee.
Nog steeds hangt ie niet ergens aan haken aan de muur thuis, figuurlijk gelabeld met 'impuls aankoop'.
Thuis heb ik het ook al gezegd tegen mijn vriendin 'Zie je, de uitgave is gerechtvaardigd, ik fiets nog steeds'.
'Het is pas ruim een maand, als je over een half jaar stopt, is het nog steeds erg zonde van het geld'.
Voorlopig kan ik het onderwerp dus nog even niet aanhalen. Met het fietsen bespaar ik ongeveer 10 a 20 Euro per dag, afhankelijk of ik met de bus of auto ga.
Dus als we het op een tientje houden, bespaar ik 200 per maand. Dan moet ik nog heel lang fietsen voor ik de aanschaf van de fiets en al die fietsmeuk eruit heb.
Als ik op het werk aankom, tref ik in de kleedkamer nu meer fietsers, ik was er de hele winter vrijwel alleen. En op het droogrek hing dan mijn halve garderobe, al die kleding om mij warm te houden en dat nam dan alle ruimte in, want verder kwamen er geen sportieve fietsers.
Nu hangt er meer spul, meer mensen besluiten weer op de fiets te gaan.
In de middag is het nu echt een stuk drukker. Veel wielrenners, mensen die vrij hebben of pensionado's en woon-werkers. Dat is lastig, want ik wil mijzelf nog verplichten niet al te hard te gaan fietsen
Ik kijk nu alweer uit naar de terugweg.
- alliance_0
- Forum-lid
- Berichten: 1437
- Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06
Blurg schreef: Ik word vandaag voor het eerst ingehaald door die elektrische pedelecs, of hoe ze ook heten.
Kolere wat gaat dat hard. Ik zet rustig mijn tempo voort.
Ik vraag me af of zij ook hun ritten op Strava zetten "
Ongetwijfeld en ze schromen er ook niet voor om tegen andere fietsers op te scheppen over de afstanden die ze "fietsen".
Leuk om zo iemand eens te vertellen dat als hij staat op te scheppen over een rondje van 100km en alle wielrenners die hij daarbij voorbij gegaan is, hij energie heeft geleverd die overeen komt met een ritje van ongeveer 25km van jou!
Ben eigenlijk wel benieuwd of je straks in je vrije tijd eens langere ritten gaat maken.
Ik doe elke dag woon-werk (wel minder als jij), maar kan mij, zeker met dit weer, verheugen op het feit dat ik als ik vrij ben (weekend) voor 100km of meer op de fiets kan stappen.
Kolere wat gaat dat hard. Ik zet rustig mijn tempo voort.
Ik vraag me af of zij ook hun ritten op Strava zetten "
Ongetwijfeld en ze schromen er ook niet voor om tegen andere fietsers op te scheppen over de afstanden die ze "fietsen".
Leuk om zo iemand eens te vertellen dat als hij staat op te scheppen over een rondje van 100km en alle wielrenners die hij daarbij voorbij gegaan is, hij energie heeft geleverd die overeen komt met een ritje van ongeveer 25km van jou!
Ben eigenlijk wel benieuwd of je straks in je vrije tijd eens langere ritten gaat maken.
Ik doe elke dag woon-werk (wel minder als jij), maar kan mij, zeker met dit weer, verheugen op het feit dat ik als ik vrij ben (weekend) voor 100km of meer op de fiets kan stappen.
Er zijn er genoeg bij die de rit als gewone fietsrit op Strava zetten. Pakken ze gelijk een paar KOM’s van je af. Ach het is vaak niet eens opzet. Mensen houden hun rit bij op Strava, hele gedoe met KOM’s en segmenten kennen ze (in het begin) niet eens.