Aero frames in het peloton?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13774
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Het kan, maar bij de meeste teams niet met sponsor spul. Kijk eens op GCN wat de meeste aero racers wegen van de diverse ploegen gewoon tussen de 7.5 en 8 kg!
Je kan met de electronische groepen niet veel meer winnen aan gewicht in tuning en de de vaak vele eigen merk onderdelen op een aeroframe kan je niet tunen. Of ze moeten het op maat gaan maken.
Als we het nou over marginal ganes hebben zou ik als team voor een aero racer zorgen die 6.8 weegt.
Dat zal dan deels maatwerk worden, wat denk je bv van de schoenen van Adam Hansen van 70gram pst.
We plakken een stukje tape over een gaatje in een frame van een tijdritfiets, maar monteren wel een QR, ik begrijp dat niet. Pak dan alles mee!
Je kan met de electronische groepen niet veel meer winnen aan gewicht in tuning en de de vaak vele eigen merk onderdelen op een aeroframe kan je niet tunen. Of ze moeten het op maat gaan maken.
Als we het nou over marginal ganes hebben zou ik als team voor een aero racer zorgen die 6.8 weegt.
Dat zal dan deels maatwerk worden, wat denk je bv van de schoenen van Adam Hansen van 70gram pst.
We plakken een stukje tape over een gaatje in een frame van een tijdritfiets, maar monteren wel een QR, ik begrijp dat niet. Pak dan alles mee!
@MarkVeenstra: dat weet ik zo net nog niet. Toegegeven, met tubewielen zal er wel iets van gewicht afkunnen tov de 1597 gram die DT Swiss zelf aangeeft (https://www.dtswiss.com/en/products/whe ... -dicut-62/), maar lichtere/andere schijven dan Sram Red zullen ze niet gebruiken.
FYI, tussen het opgegeven gewicht en daadwerkelijke gewicht kan ook nog verschil zitten. Zie bv de Aeroad CF SLX Disc 9.0 Di2 (opgegeven gewicht 7.1 kg) en die van Matt Stephens (met lagere wielen) op ruim 7.5 kg (https://www.youtube.com/watch?v=IZmYg_KZX9I).
Ik vermoed dat als ze echt onder de 7kg kunnen komen zonder extreme dure kunstgrepen dat de klassementsrenners er wel gebruik van zullen maken.
FYI, tussen het opgegeven gewicht en daadwerkelijke gewicht kan ook nog verschil zitten. Zie bv de Aeroad CF SLX Disc 9.0 Di2 (opgegeven gewicht 7.1 kg) en die van Matt Stephens (met lagere wielen) op ruim 7.5 kg (https://www.youtube.com/watch?v=IZmYg_KZX9I).
Ik vermoed dat als ze echt onder de 7kg kunnen komen zonder extreme dure kunstgrepen dat de klassementsrenners er wel gebruik van zullen maken.
Giant TCR Advanced 1 LTD / Empella Bonfire / no-name TT
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Vreemd dat de wielset op de canyon website zoveel zwaarder wordt vermeld dan op de site van dtswiss. En ja, opgegeven gewicht en werkelijk gewicht kunnen verschillen. Maar ook de gebruikte framemaat maakt uit (in dit geval een M).., En zo zijn er nog wel meer variabelen die kunnen afwijken van opgave. Maar je moet ergens vanuit gaan. En áls dat 7.2kg is. en je hebt er zulke hoge velgen in hangen. dan is daar direct al veel winst te pakken. En als het gewicht echt zo bepalend is, dan zal een profrenner dus juist wel wat kunstgrepen uithalen. Bijv dus wel die standaardcocpit inwisselen voor een meer regulier, maar lichter, stuurpen/stuur combi. Dat kan gewoon prima is niet ingewikkeld ook. Alleen niet door Canyon aangeleverd.jantjuh schreef: ↑14 feb 2019 10:30 @MarkVeenstra: dat weet ik zo net nog niet. Toegegeven, met tubewielen zal er wel iets van gewicht afkunnen tov de 1597 gram die DT Swiss zelf aangeeft (https://www.dtswiss.com/en/products/whe ... -dicut-62/), maar lichtere/andere schijven dan Sram Red zullen ze niet gebruiken.
FYI, tussen het opgegeven gewicht en daadwerkelijke gewicht kan ook nog verschil zitten. Zie bv de Aeroad CF SLX Disc 9.0 Di2 (opgegeven gewicht 7.1 kg) en die van Matt Stephens (met lagere wielen) op ruim 7.5 kg (https://www.youtube.com/watch?v=IZmYg_KZX9I).
Ik vermoed dat als ze echt onder de 7kg kunnen komen zonder extreme dure kunstgrepen dat de klassementsrenners er wel gebruik van zullen maken.
Blijft overeind dat in de praktijk dat gewicht, waar wij altijd zo moeilijk over doen, niet zo bepalend is. Als inderdaad in het peloton een hele bak fietsen rondrijdt dat ruim boven het minimum gewicht zit.
Dus daarmee is de discussie "aeroframe in het peloton zie je minder vaak vanwege zijn hoge gewicht" niet zo relevant meer.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Nee, maar dat heb je mij ook niet horen zeggen, en dat was ook niet de discussie.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Nou, volgens mij betaald canyon om prestaties te leveren in de eerste plaats. Kan hij kiezen uit de ultimate of de aeroad, met een afmontage naar voorkeur. En dat hoeft echt niet 1 van de fabrieksuitvoeringen te zijn.
Als ze voor die bergrit graag een frame zonder lak willen, kan dat (zie voorbeeld Merida). Als je de allround fiets wilt Ipv de aero fiets.. Ook prima. Als je een ander zadel wilt, power meter, groepset.. Kan allemaal.
Die canyon cockpit zullen ze niet zomaar wisselen, klopt, dan pakken ze toch wel de ultimate. Maar als een toprenner dat echt graag wil, dan zal het gewoon kunnen. 't blijft een Canyon fiets hea.
In ieder geval is dat gewicht geen argument waarom een klimmer niet voor een aero frame kiest (zal eerder met comfort of andere voorkeur te maken hebben. En evenzo is dat gewicht geen argument waarom je überhaupt niet zo heel veel aero frames in het peloton ziet (waar dit topic mee begon).
Als ze voor die bergrit graag een frame zonder lak willen, kan dat (zie voorbeeld Merida). Als je de allround fiets wilt Ipv de aero fiets.. Ook prima. Als je een ander zadel wilt, power meter, groepset.. Kan allemaal.
Die canyon cockpit zullen ze niet zomaar wisselen, klopt, dan pakken ze toch wel de ultimate. Maar als een toprenner dat echt graag wil, dan zal het gewoon kunnen. 't blijft een Canyon fiets hea.
In ieder geval is dat gewicht geen argument waarom een klimmer niet voor een aero frame kiest (zal eerder met comfort of andere voorkeur te maken hebben. En evenzo is dat gewicht geen argument waarom je überhaupt niet zo heel veel aero frames in het peloton ziet (waar dit topic mee begon).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Andere groepset kan niet want gesponsord door Shimano (of SRAM of Campa), andere powermeter kan niet want gesponsord door SRAM (of P2M of...)
Meestal rijden klimmers niet op de aerofiets omdat ze meestal minder diep zitten en die aero-fiets dan geen nut meer heeft.
Meestal rijden klimmers niet op de aerofiets omdat ze meestal minder diep zitten en die aero-fiets dan geen nut meer heeft.
Net zoals er een zadel-, wielen- of bijvoorbeeld bandensponsor is. Als renner heb je niet zoveel keuze. En ik ben bang dat Canyon, of voor wat dat betreft elke andere sponsor, niet voor de resultaten sponsort maar om zijn producten te promoten.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Als Froome of Tom perse met een bepaald item zouden rijden dan kan dat echt wel aangepast worden.
Plakken ze er gewoon een ander stickertje op en niemand die het ziet.
En als Tom straks perse op een S5 van 6,8 kilo zou willen rijden dan krijgen ze dat echt we voor elkaar.
Plakken ze er gewoon een ander stickertje op en niemand die het ziet.
En als Tom straks perse op een S5 van 6,8 kilo zou willen rijden dan krijgen ze dat echt we voor elkaar.