Hallo,
Ik wilde hier even het volgende vragen:
Ik heb twee fietsen, een crossfiets en een racefiets. Beide met een dubbel voor met 39 binnenblad. En achter een derailleur met korte kooi met op de crossfiets 11-28 en op racefiets 12-27. Beide 10 speed.
Nou is afgelopen weekend de derailleur op mijn crossfiets gesneuveld. Ik heb een nieuwe besteld (Shimano 105 5701 10 speed, lange kooi, maximale capaciteit 37T). Als ik het goed begrijp zou ik daarop een cassette tot 32 tanden kunnen zetten?
Nou had ik bedacht dat ik die derailleur dan wellicht beter op mijn racefiets kan zetten, en die gebruikte van de racefiets op de crossfiets. Op mijn racefiets zou ik op de lastigste heuvels in Limburg namelijk graag lichter willen schakelen. Ik zou een ander crankstel erop kunnen zetten, ==0wat ik verder niet echt nodig heb, maar dit zou ook al wel uitkomst kunnen bieden als ik een cassette met 32 tanden kan monteren. Nu fiets ik (39/27 = 1,44) en dan zou ik (39/32 = 1,21) kunnen halen, dat scheelt alweer een hoop.
Op de crossfiets kan ik hier in de vlakke omgeving en korte bultjes prima rondkomen, alleen op lastiger terrein met steile bulten is het veelal zwoegen om boven te komen, maar daar kom ik er eigenlijk niet mee. Dus op de crossfiets heb ik niet echt behoefte aan een derailleur met lange kooi.
Nou is mijn vraag of dit zo klopt wat ik hier zeg, en of dat zou kunnen? Is dit een logisch verhaal? Of zie ik hier dingen over het hoofd? En zijn er dan nog dingen waar ik rekening mee moet houden?
Alvast bedankt voor de hulp.
Achterderailleur overzetten of niet?
Nee hoor, dat gaat perfect. Het verschil in uiterste standen (53-32 en 39-11) is 35T dus dat valt binnen de max capaciteit van 37T. Wel zal je heel waarschijnlijk de kettinglengte moeten vergroten (en dus een nieuwe steken).
Geheel terzijde kan ik je wel een 52/36 crank aanraden, dit rijdt veel aangenamer vind ik dan 53/39, en ik rij er zelfs wedstrijden mee. Maar dat is een duurdere investering, een 105 derrie met lange kooi is heel wat goedkoper.
Geheel terzijde kan ik je wel een 52/36 crank aanraden, dit rijdt veel aangenamer vind ik dan 53/39, en ik rij er zelfs wedstrijden mee. Maar dat is een duurdere investering, een 105 derrie met lange kooi is heel wat goedkoper.
@matthiav: Ik heb er al eens over gedacht om een ander crankstel erop te zetten, maar dat was nou ook niet echt een noodzakelijke investering. En op het vlakke ben ik beter af met een 39 dan met een 34 tandwiel. Dus dit is op zich een goede kans om toch een lichter verzet te krijgen.
De ketting was sowieso wel aan vernieuwing toe volgens mij, dus was al van plan er een nieuwe op te leggen. Ik heb er op dit moment alleen nog geen 32 tandwiel opliggen. Enig idee hoeveel extra schakels ik dan moet rekenen tov een 27 tandwiel?
@Keezx: Heb ik iets gemist? Wie is Sjef?
De ketting was sowieso wel aan vernieuwing toe volgens mij, dus was al van plan er een nieuwe op te leggen. Ik heb er op dit moment alleen nog geen 32 tandwiel opliggen. Enig idee hoeveel extra schakels ik dan moet rekenen tov een 27 tandwiel?
@Keezx: Heb ik iets gemist? Wie is Sjef?
De berekening van de capaciteit is niet correct. Het gaat om de maximale verschillen voor: bijv. 53-39t=14 opgeteld met 32-11= 21t samen dus 35t. Ketting hoeft niet langer, lijkt me.
Sjef
Ik had nog een vraag over de capaciteit van deze derailleur en wat nou het maximale tandwiel is wat erop kan. Ik lees hier namelijk verschillende dingen.
https://www.mantel.com/shimano-105-5701 ... Ejc3RhcnQ1
https://www.rosebikes.nl/shimano-105-rd ... eur-592262
Bij Rose zeggen ze dat het maximale tandwiel 32 is bij een dubbel crankstel. Bij Mantel hebben ze het over 30, of zouden ze daar dan op een triple doelen? Maar zou er ook een 34 op kunnen? Volgens de capaciteit berekening 53-39=14 en 34-11= 23 samen 37. Of gaat niet op op deze manier?
https://www.mantel.com/shimano-105-5701 ... Ejc3RhcnQ1
https://www.rosebikes.nl/shimano-105-rd ... eur-592262
Bij Rose zeggen ze dat het maximale tandwiel 32 is bij een dubbel crankstel. Bij Mantel hebben ze het over 30, of zouden ze daar dan op een triple doelen? Maar zou er ook een 34 op kunnen? Volgens de capaciteit berekening 53-39=14 en 34-11= 23 samen 37. Of gaat niet op op deze manier?
Nee, zo gaat het inderdaad niet. Die 37t is het maximale verschil in kettinglengte dat de achterderailleur (middels de constructie, w.o. lange of korte kooi) kan opvangen. Dat is wat anders! De RD lange kooi (GS) kan zeker 32t aan, misschien ook 34t aan, maar dan met indraaien van de b-screw. De ketting 2 schakels inkorten heeft hoe gek ook een groot effect. Maar dan moet je echt met beleid schakelen: Op het buitenblad moet je dan de grootste kransjes niet gebruiken. De rol van het formaat van de derailleurhanger wordt vergeten. Daar zijn meer dan 600 soorten van. Over dat effect is niets over te zeggen, dus.